شناسهٔ خبر: 67448 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان در برنامه تیتر امشب مطرح کرد؛

اصلی‌ترین دغدغه در حوزه مسکن، تعادل‌بخشی عرضه و تقاضا است / دهک‌های متوسط و پایین با عنوان خانه اولی‌ها نیازمند مسکن هستند / تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر

مازیار حسینی مازیار حسینی ضمن تشریح سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برای تحقق طرح اقدام ملی و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده در کشور، بر صنعتی‌سازی ساختمان به منظور کاهش مصرف انرژی و هزینه تاکید کرد و اصلی‌ترین دغدغه در حوزه مسکن را، تعادل‌بخشی در بازار عرضه و تقاضا دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه تیتر امشب با موضوع صنعت مسکن؛ پیشران اقتصاد کشور به بیان سیاست‌های وزارتخانه راه و شهرسازی در بخش مسکن و رونق دادن به آن پرداخت.

حسینی با اعلام اینکه اصلی‌ترین موضوع و دغدغه در حوزه مسکن، تعادل‌بخشی به بازار عرضه و تقاضا است، برخی از تحلیل ها را در سال های گذشته دچار اشکال خواند و گفت: مسکن در کشور ما کالای سرمایه‌ای است. بسیاری از مسکن ها که تحت عنوان مسکن لوکس شناخته می شوند به ویژه در کلانشهرها، جنبه سکونتگاهی به معنای عام ندارند، بلکه جنبه حفظ ارزش پول و سفته را در بازار اقتصاد بازی می کنند که اینها جزو آمار مسکن محسوب می شوند و سبب تولید اشکال در تحلیل محتوا خواهند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: قشر نیازمند مسکن عموما دهک‌های متوسط و پایین هستند که اصطلاحا تحت عنوان خانه اولی شاخته می شوند. آنچه که در سال های گذشته رخ داده کاهش نرخ تولید برای این قشر بوده است. شواهد حاکی است که در حوزه تولید مسکن لوکس کاهش قابل ملاحظه ای را حتی در سال‌های رکود نداشتیم و با این اتفاقات عملا شاهد بودیم که تعادل بخشی در بازار مسکن به وقوع نپیوست.

حسینی با اعلام اینکه باید نوع آمار و تحلیل ها متناسب با جامعه هدف نیازمند مسکن باشد، خاطرنشان کرد: تحلیل و پایشی انجام شد ه است که بر اساس آن پایش، مشخص شده است که  دهک های اول، دوم و سوم نیاز به حمایت کامل برای تولید مسکن دارند، بین دهک های سه تا ۱۰ نیز در شهرهای همچون تهران و سایر کلانشهرها و شهرهای کشور نیاز به حمایت و کمک وجود دارد. و تنها دهک های ۸، ۹ و ۱۰ هستند که توان خانه دار شدن را دارند. بنابراین باید با جزئیات و متناسب با دهک های جامعه تقاضای مسکن استخراج شود و این موضوع باید در طرح جامع مسکن شکل یابد.

به روزکردن طرح جامع مسکن در دستور کار

وی با اشاره به اینکه طرح‌های جامع معمولا ۱۰ ساله تهیه می شوند و طرح جامع مسکن همانطور که در قانون ساماندهی زمین و مسکن و همچنین برنامه توسعه چهارم اقتصادی پیش بینی شده افق ۲۰ ساله داشته است، گفت: طرح جامع مسکن برای سال ۸۵ تا ۹۵ بود و عملا سال ۹۵ به دلیل سرشماری نفوس و مسکن باید به روز می شد. بدین معنا وقتی سرشماری جمعیت تغییر می کند بنابراین ورودی های طرح جامع  نیز تغییر می یابد و قاعدتا باید طرح به روز شود که این موضوع هم در دستور کار است.

برگزاری جلسات شورای مسکن هر یک هفته در میان

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برگزاری جلسات شورای مسکن توضیح داد: از زمانیکه مهندس اسلامی مسئولیت وزارتخانه راه و شهرسازی را برعهده گرفتند هر یک هفته درمیان جلسات شورای هماهنگی مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان تشکیل می شود.

وی از در دستور کار قرار گرفتن جلسات شورای عالی مسکن خبر داد و خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور به صورت روزانه تقریبا در گفتگو با وزیر راه و شهرسازی موضوع مسکن را پیگیری می کنند و روال و چرخه کار به سمت تولید مسکن رفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون دو مساله پیش رو قرار دارد. نخست، تکمیل و اتمام مسکن مهر است که این با تمام قوا در  دستور کار دولت است. و دیگری طرح اقدام ملی که برنامه ریزی های آن انجام شده و اقدامات اجرایی در شرف انجام است.

حسینی ضمن تشکر از مجلس برای در نظر گرفتن ظرفیت های مناسب رای مسکن در قالب تبصره هشت بودجه، افزایش سرمایه بانک به ۵ هزار میلیاردتومان را حرکتی مثبت ارزیابی کرد و افزود: افزایش سرمایه بانک می تواند به چرخه وام دهی و برگشت به سمت جریان سازی تولید مسکن کمک کند. همچنین می تواند شتاب مناسبی به خدمات زیربنایی و روبنایی که جزو نکات مغفول در سال های گذشته بوده است، بدهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: جلسات مسکن مهر با حضور بنده و سایر معاونان وزیر و مدیران عامل شرکت ها و سازمان های تابعه تشکیل و مورد به مورد مسکن های مهر باقیمانده، بررسی می‌شوند. نتایج به وزیر راه و شهرسازی ارایه و تصمیم گیری های لازم گرفته خواهد شد.

وی تاکید کرد: اتمام ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دستور کار است که از اواخر سال گذشته جریان افتتاح های مسکن مهر شروع شده است. در شهرهایی همچون پردیس و پرند، شهروندانی بودند که دفترچه قسط داشتند و در حال پرداخت قسط بودند که هنوز واحد مسکونی خود را تحویل نگرفته بودند که در حال تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر به مردم هستیم.

اتمام مسکن مهر خراسان رضوی در هفته آتی

این مقام مسئول فعال کردن شورای تامین مسکن را در استانداری ها از موارد مهم برشمرد و گفت: مسکن مهر قم تا شهریور امسال به اتمام می‌رسد. همچنین، هفته آتی وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی سفر می‌کنند و پرونده مسکن مهر استان خراسان جنوبی با سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان رضوی، بسته می شود. در تلاش هستیم تا با تکمیل مسکن مهر، بخشی از عقب افتادگی های بخش مسکن را جبران کنیم.

حسینی توضیح داد: در طرح اقدام ملی، احداث ۴۰۰ هزار واحدمسکونی هدف گذاری شده است که تا پایان دولت دوازدهم تمام و به مردم تحویل شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به دنبال جریان سازی برای تولید مسکن است در این کار، مشارکت بخش خصوصی را بسیار موثر ومهم خواهند. وی همچنین گفت: در تولید مسکن تکیه صرف به منابع مالی و پول نمی‌تواند راهگشا باشد. همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده اند، در حال حاضر در صنعت ساختمان، ایران کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد. نیروهای متخصص از طراحی، نظارت و اجرا به اندازه کافی در کشور موجود است همچنین، مصالح ساختمانی و اقلام اساسی ساختمانی از جمله سیمان، میلگرد و فولاد به وفور در کشور وجود دارد.

وی افزود: در احداث ساختمان های معمولی می توانیم ۱۰۰ درصد تولید را بدون نیاز به خارج از کشور در داخل تامین کنیم. عملا اگر احداث  ۴۰۰ هزار واحد را در چرخه تولید قرار دهیم خاصیت اهرمی خود را در اقتصاد بازی خواهد کرد و یک جریان سازی تولید مسکن ایجاد می شود.

حسینی با اعلام اینکه موضوع آوردن بازار سرمایه در کنار بازار پول از دیگر سیاست های وزارتخانه راه و شهرسازی است، گفت: در بیشتر کشورهای پیشرفته بحث بازار سرمایه و استفاده از بازار سرمایه به عنوان ابزار مکمل وجود دارد و سهم عمده ای را می تواند بازی کند که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با یادآوری این مطلب که محدودیت پرداخت سقف وام وجود دارد، توضیح داد: اسفندماه سال ۹۷ شورای پول و اعتبار با افزایش سقف وام موافقت کرد. ولی به نظر می‌رسد افزایش سقف وام که برای کلانشهرها ۱۰۰ میلیون تومان برای یک نفر و یا دو وام ۸۰ میلیون تومانی برای زوجین است، نتواند بخش عمده ای از سهم خرید مسکن را به خصوص با افزایش قیمت ها جاری کند. در کنار آن اما در بازار سرمایه می توان کاری کرد که تا ۷۰ درصد قیمت مسکن را بتوان تامین و در اختیار قرار داد.

حسینی افزود: با راه اندازی صندوق های مشترک زمین و مسکن، عرصه های جدیدی برای مشارکت مردمی ایجاد می شود و جریان نقدینگی به سمت مولد تولید و کار و اشتغال و خانه دار کردن مردم پیش می رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی طرح اقدام ملی را با مشارکت بخش خصوصی قابل تحقق عنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک سازمان ملی زمین و مسکن که زمین های دولتی را در اختیار دارد با یک فراخوان عمومی، سرمایه گذاران را دعوت به مشارکت در ساخت احداث واحدهای مسکونی روی زمین های مشخصی که صاحب سند و بلامعارض است دعوت می کند.

وی طرح بازار تعهدی مصالح را از دیگر سیاست ها برشمرد و افزود: هم اکنون بین بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که پوشش سراسری در سطح کشور دارد، در شهر و روستا اینکار به صورت مشترک در حال انجام است.

حسینی صنعتی‌سازی و رونق آن را از موضوعات  مهمی خواند که باید در دستور کار قرار بگیرد و گفت: به غیر از فرآیند گرفتن پروانه، از زمانیکه شروع به ساخت ساختمان معمولی می کنند تا زمانیکه به اتمام برسد دو تا سه سال زمان صرف می شود. در نظر است تا در جاهایی که گرفتن پروانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی است از جمله شهرهای جدید، صدور پروانه به صورت جداگانه و با سرعت انجام می شود.

وی تصریح کرد: در بحث بازآفرینی شهری از تمامی شهرداران به ویژه در کلانشهرها می خواهیم که میز جداگانه برای صدور پروانه ساخت واحدهای مسکونی در بازافرینی شهری قائل شوند و به اینکار به عنوان درآمد نگاه نکنند.

حسینی صنعتی سازی را فرصتی برای سرعت دادن به دوره ساخت و کم کردن هزینه های اضافی برشمرد و گفت: در بحث تکنولوژی بتن، کشور خوشبختانه پیشرفت های خوبی داشته است. پیشرفته ترین تکنولوژی بتن، تکنولوژی بتن STC است که مانند آب می ماند و نیاز به ویبره ندارد و بلافاصله پهن می شود. با استفاده از این تکنولوژی واحدمسکونی ۸۰ متری ظرف ۶ روز ساخته می شود.