شناسهٔ خبر: 67490 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

پذیرش عضویت دائم ایران در هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن از پذیرش عضویت دائم ایران در هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS در هلسینکی فنلاند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی اظهار داشت: خوشبختانه عضویت ناظر جمهوری اسلامی ایران در این شورا با اکثریت آراء ۱۵ کشور به عنوان عضو دائم پذیرفته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: عضویت دائم ایران در این شورا می‌تواند توسعه ترانزیت ریلی را بین کشورهای آسیای میانه و ایران، بیش از پیش تقویت کند و در فعال شدن بیشتر کریدور شمال- جنوب از اروپا به طرف آسیای جنوب شرقی نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

رسولی تاکید کرد: با این حال برای توسعه ترانزیت در کریدور شمال- جنوب بین آسیا و اروپا به طول ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر، تکمیل حلقه مفقوده خط آهن رشت- آستارا در اولویت مهم ما قرار گرفته است.

وی اظهارداشت: هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای cis در هلسینکی فرصتی بود تا بتوانیم با مسئولان راه‌آهن روسیه در خصوص تکمیل پروژه برقی کردن خط آهن گرمسار - اینچه برون مذاکراتی را انجام دهیم و مقرر شد برای توسعه مناسبات تجاری بین دو کشور، یک شرکت ریلی نیز تشکیل شود‌.

شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع CIS در سال ۱۳۷۱ برای هماهنگی فعالیت های حمل ونقل ریلی بین کشورهای یاد شده تشکیل شد و هم اکنون، مقر آن در روسیه قرار دارد.