شناسهٔ خبر: 67524 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

ضرورت نوسازی محلات هدف به جای تک‌بناها در پروژه‌های بازآفرینی شهری/ تأکید بر توجه به مشارکت‌های مردمی در اجرای طرح‌های بازآفرینی

محمد پژمان پژمان با تأکید براینکه رئیس‌جمهوری در این دوره بر نوسازی محله به جای تک‌بنا تأکید داشته و معتقد است بازآفرینی تک‌بناها تنها موجب پراکنده‌سازی، اغتشاش و ناهمگونی بافت شهری می‌شود گفت: وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران می‌توانند در کنار هم یک اقدام مشترک خوبی را در این حوزه انجام دهند و ما باید از تمامی ظرفیت‌ها در این بخش استفاده کنیم تا در نهایت یک محله را بتوانیم نوسازی کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مراسم مبادله تفاهم‌نامه همکاری مشترک بازآفرینی شهری محله‌های هدف شهر تهران که با حضور وزیر راه و شهرسازی و شهردار تهران برگزار شد گفت: با توجه به تأکیدات ریاست‌جمهوری مبنی بر شتاب‌بخشیدن به امر نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، چرایی کند پیش‌ رفتن اقدامات در این حوزه را بررسی کرده و به آسیب‌شناسی آن پرداختیم که در نهایت متوجه شدیم امر نوسازی در حال حاضر صرفا بر امور تشویقی چون تسهیلات و تخفیف‌ها تمرکز دارد به همین دلیل تنها موجب بازسازی تک‌بناها شده و در سراسر محله نفوذ پیدا نکرده است که هم‌اکنون نیز آثار آن در محلات قابل مشاهده است.

پژمان در ادامه با تأکید براینکه رئیس‌جمهوری در این دوره بر نوسازی محله به جای تک‌بنا تأکید داشته و معتقد است بازآفرینی تک‌بناها تنها موجب پراکنده‌سازی، اغتشاش و ناهمگونی بافت شهری می‌شود گفت: سرعت پایین و عدم رضایت‌مندی مردم از روند پروژه‌های بازآفرینی ما را برآن داشت تا در قدم اول همکاری و هماهنگی خود با شهرداری را به عنوان یکی از مشکلات موجود در این حوزه ارتقا دهیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه محدوده بافت‌های فرسوده نیز از مدیریت حوزه شهری بیرون نیست گفت: وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران می‌توانند در کنار هم یک اقدام مشترک خوبی را در این حوزه انجام دهند و ما باید از تمامی ظرفیت‌ها در این بخش استفاده کنیم تا در نهایت یک محله را بتوانیم نوسازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه از نوسازی پروژه محله سیروس یک دهه می‌گذرد گفت: متاسفانه در ۱۴۰ سال گذشته اقدام قابل قبولی در این منطقه انجام نشده، اما ما در نظر داریم با توجه به اقدامات تملکی که در این حوزه انجام شده بتوانیم این محله را نوسازی کنیم و واحد‌های مسکونی این منطقه را با همکاری شهرداری از نو بسازیم.

پژمان افزود: ۵۲ واحد از این منطقه نوسازی شده که می‌توانیم در اختیار شرکت توسعه‌گر برای معاوضه قرار دهیم و یا آنکه به عنوان اسکان موقت برای ساکنان بافت‌های فرسوده در نظر بگیریم.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار کرد: برای نوسازی این منطقه از توسعه‌گرانی که سوابق توسعه‌گری خوبی دارند استفاده شده و به آن‌ها اطمینان می‌دهیم که سرمایه‌ آنها بازگردانده می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: در اجرای این طرح از تمامی ظرفیت‌ها و منابع و همچنین اراضی  استفاده می‌شود و اجرای طرح بازآفرینی شهری تنها با مشارکت و همکاری خود مردم به مرحله اجرایی می‌رسد./