شناسهٔ خبر: 67526 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران:

امروز نخستین بخش از یارانه بازآفرینی شهری دریافت شد

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی از دریافت اولین بخش از یارانه بازآفرینی شهری از محل بودجه ۹۷ خبر داد و گفت: یارانه به توسعه‌گران در موعد مقرر واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در حاشیه امضا تفاهم‌نامه بازآفرینی شهری محله هدف شهر تهران به خبرنگاران گفت: برنامه هدف بازآفرینی شهری کل کشور در  سال ۹۷ برابر با ایجاد ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده  بوده است که ۲۷۰ محله هدف شناسایی شد  و تا امروز برای  ۷۲ محله در ۶۷ شهر حدود ۲۴۰۰ هکتار از اراضی وزارت راه و شهرسازی و  شهرداری‌ها و یا دستگاه‌های دولتی  که به موجب دستور رئیس جمهوری باید در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گرفت، احصا و شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه «این زمین‌ها در حال نقل و انتقال است و حدود ۱۰۰۰ هکتار آن در شهر چابهار که بزرگترین حاشیه نشینی کشور را به خود اختصاص داده قرار دارد.» گفت: با اجرای طرح بازآفرینی شهری در چابهار، یکی از بزرگترین حاشیه نشینی کشور سامان‌دهی و تعیین تکلیف خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم‌نامه ای که امروز با حضور شهردار و رئیس شورای شهر تهران برگزار شد: این تفاهم‌نامه به منظور سامان‌دهی محله سیروس بود که ۴.۴ هکتار از اراضی این محله شناسایی و با توسعه‌‌گر قرارداد منعقد شده است و این اراداه نقطه آغاز بازآفرینی شهری در تهران است.

اسلامی در خصوص ادعای سازندگان نسبت به ارائه تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد و پرداخت نشدن یارانه دولتی گفت: تسهیلات ۱۸ درصدی به گونه‌ای است که توسعه گر با دریافت این تسهیلات با قیمت تمام شده ملک خود را به فروش می‌رساند.

 همچنین اگر دولت در نظر داشته باشد که یارانه‌ای پرداخت کند، سهم یارانه خود را به موقع پرداخت خواهد کرد که آن نیز از محل بودجه سال ۹۷ تامین اعتبار شده و همین امروز شاهد اولین دریافتی بودیم. اما در موعد مقرر واگذار خواهد شد.

وی افزود: توسعهگر بعد از دریافت تسهیلات، موقع انتقال مشمول بخشودگی ۵۰ درصدی می‌شود که جزو تعهد دولت محسوب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نیازامروز کشور در بخش مسکن حضور جدی توسعه گران و انبوه سازان در پروژه‌های بازآفرینی شهری است. زیرا محله‌های فرسوده قابل بازسازی نیستند و باید نوسازی شوند.از طرفی نوسازی بافت‌های فرسوده بر اساس طرح جامع مصوب آن منطقه در دستور کار قرار دارد تا تمامی اجزا مورد نیاز برای برخورداری مردم از زندگی مطبوع در فضای شهری فراهم شود.

اسلامی با بیان اینکه «نگرانی بابت منابع و زمین از سهم خود نداریم.» تصریح کرد: نکته اصلی مشارکت مردم برای بازافرینی شهری است. باتوجه به اینکه زمین در بافت‌های فرسوده ریزدانه است، پس انتظار می‌رود ضمن مشارکت مردم در این محله‌ها، فضایی برای جابجایی آن‌ها فراهم شود تا اراضی موجود در محله‌های هدف، تجمیع و برای احداثات مورد بهره‌برداری قرار گیرد.