شناسهٔ خبر: 67586 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در پایان نشست هماهنگی ایران و عراق:

چگونگی و تعیین میزان لایروبی اروندرود و شناورسازی مغروقه ها در دستور کار کارگروه فنی مشترک ایران و عراق

اروندرود مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن تشریح مسائل مهم مطرح شده در خصوص لایروبی اروندرود در نشست مشترک هماهنگی ایران و عراق، اعلام کرد: زمان و نحوه لایروبی اروندرود توسط کمیته هماهنگی مشترک دو کشور مشخص خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، عادل دریس، در مورد نشست مشترک هماهنگی ایران و عراق که به منظور بررسی مسائل و جزئیات فنی مربوط به لایروبی مشترک اروندرود که با حضور سران و مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در رابطه با حل و فصل مسائل مربوط به رودخانه اروندرود بر اساس عهدنامه مرزی و حسن همجواری ایران و عراق ۱۹۷۵ و پروتکل‌های ضمیمه و موافقتنامه‌های تکمیلی برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست مقرر شد تا کارگروه فنی مشترک لایروبی اروندرود تشکیل و پس از بررسی های لازم زمینه لایروبی آن فراهم شود.

وی ادامه داد: قرار بر این است که در کارگروه فنی مربوطه؛ مسائل مرتبط با مغروقه های طرف ایرانی، مغروقه های طرف عراقی و مغروقه های وسط آبراه، نحوه انجام و چگونگی عملیات لایروبی و شناورسازی مغروقه ها بررسی و به کمیته هماهنگی مشترک دو کشور پیشنهاد شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین با اشاره به اینکه شکل، زمان و نحوه لایروبی اروندرود توسط کمیته هماهنگی مشترک مشخص می شود، گفت: پس از بررسی های صورت گرفته توسط کارگروه فنی مشترک و تامین عمق لازم، در مورد میزان لایروبی تصمیم گیری خواهد شد.

گفتنی است هیات‌های ایران و عراق متشکل از نمایندگان نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط روز گذشته(یکشنبه) در بندر خرمشهر تشکیل جلسه دادند که سرپرستی هیات کشورمان را در این نشست مدیرکل حقوقی بین المللی وزارت امور خارجه و سرپرستی هیات عراقی را مشاور عالی وزیر امور خارجه این کشور بر عهده داشت.