شناسهٔ خبر: 67672 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس:

رودخانه دروازه قرآن لایروبی شد / تمام محورهای آسیب‌دیده از سیل بازگشایی‌شده است

فیروز تکاور تکاور با اشاره به خسارت ۸۳ میلیارد تومانی سیل فروردین‌ماه به زیرساخت‌های راه و شهرسازی استان فارس از لایروبی رودخانه دروازه قرآن شیراز خبر داد و گفت: تمام محورهای اصلی و فرعی آسیب‌دیده از سیل به‌صورت موقت بازگشایی‌شده است.

فیروز تکاور، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح اقدامات این اداره کل در حین و پس از سیل فروردین‌ماه سال جاری پرداخت و گفت: با وقوع سیل بلافاصله در ستادهای مدیریت بحران حاضر شدیم و تلاش خود را برای مدیریت این بحران بکار بستیم.

وی با اشاره به اعزام وسایل نقلیه راهداری و نیروهای متخصص به‌منظور لایروبی رودخانه دروازه قرآن گفت: بازدید از مناطق سیل‌زده، اعزام کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی به محله آسیب‌دیده "سعدی" به‌منظور ارزیابی آسیب‌های وارد شده به منازل و تهیه گزارش مطالعات هیدرولوژیکی بزرگراه کنارگذر شمال شرقی شیراز و ارتباط آن با سیل از جمله اقداماتی بود که بلافاصله انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس اظهار کرد: تهیه گزارش سیل محدوده دروزاه قرآن توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی از دیگر اقدامات انجام‌شده در این خصوص بود.

تکاور افزود: پس از سیل نیز هماهنگی لازم با ادارات زیرمجموعه جهت بازدید از راه‌ها، ابنیه فنی، تأسیسات شهری و ساختمان‌های مسکونی و ...  جهت اعلام گزارش خسارت حوادث و انعکاس به ستاد بحران شهرستان صورت گرفت. هماهنگی با پیمانکاران طرف قرارداد اداره کل راه و شهرسازی برای اعزام ماشین‌آلات و تجهیزات به محل وقوع سیلاب و امدادرسانی در سطح استان و شهرستان‌های تابعه صورت پذیرفت. همچنین مکاتبه با پیمانکاران طرف قرارداد این اداره کل در جهت اعزام ماشین‌آلات و تجهیزات به مناطق سیل‌زده استان‌های خوزستان و لرستان و امدادرسانی در این خصوص از دیگر اقداماتی بود که در این ایام صورت گرفت.

در سیل فروردین‌ماه ۲۶۴ کیلومتر راه فرعی و اصلی در استان آسیب دید و در مجموع بالغ بر ۸۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به زیرساخت‌های راه و شهرسازی استان آسیب وارد شد.

وی با بیان اینکه گزارش خسارات پس از جمع‌آوری و انجام برآوردها به مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران ارسال شد، خاطرنشان کرد: در سیل فروردین‌ماه ۲۶۴ کیلومتر راه فرعی و اصلی در استان آسیب دید و در مجموع بالغ بر ۸۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به زیرساخت‌های راه و شهرسازی استان آسیب وارد شد. این میزان خسارت مربوط به ابنیه فنی، ساختمان‌های عمومی و دولتی، معابر روستایی راه‌های فرعی و اصلی است.

تکاور با اشاره به اینکه این میزان اعتبار باید از سال جاری تا سال ۱۴۰۰ به تدریج در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گیرد تا بتوانیم آسیب‌ها را جبران کنیم، گفت: به این منظور باید در سال جاری ۵۸ میلیارد تومان، سال آینده ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و سال ۱۴۰۰ نیز هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیارد تومان در اختیار این اداره کل قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به حضور تجهیزات و متخصصان این اداره کل در سایر استان‌ها اشاره و عنوان کرد: ۴۵ دستگاه ماشین‌آلان سبک و سنگین به همره ۵۰ متخصص برای کمک به امدادرسانی در استان خوزستان اعزام کردیم؛ همچنین ۲۵ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین به همراه ۴۰ تن از نیروهای این اداره کل به‌ این منظور به استان لرستان اعزام شدند و به خدمت‌رسانی به هموطنانمان در این استان پرداختند.