شناسهٔ خبر: 67698 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن:

جزئیات فرایند اعمال شاخص‌های کلیدی بهره‌وری در راه‌آهن

نورالله بیرانوند بیرانوند گفت: شاخص‌های کلیدی بهره‌وری در راه‌آهن بر اساس دارایی‌های اختصاصی شامل نیروی انسانی، خطوط، لکوموتیو در گردش، واگن باری و مسافری با هدف تمرکز بر هسته اصلی فعالیت‌های اقتصادی راه‌آهن برای شناسایی نحوه اداره این دارایی‌ها تعریف شده است و از سوی کمیته‌های سه‌گانه راهبردی، مرکزی و نواحی مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

نورالله بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات ابلاغ شاخص‌های کلیدی بهره‌وری راه‌آهن اظهار داشت: دستیابی به رشد بهره‌وری به عنوان یکی از رئوس اصلی شرکت راه‌آهن در برنامه ششم توسعه  به صراحت  قید، هدفگذاری و پیرو آن دستور‌العمل‌ها و تصویب نامه‌ها به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

وی افزود: مبحث بهره‌وری در راه‌آهن از سال ۷۹ در دستور کار مدیران عامل شرکت راه‌آهن قرار داشته و نیز اقدامات پراکنده‌ای در این بین صورت گرفته است. اما از سال گذشته با توجه به تکالیف قانونی و تعریف بهره‌وری به عنوان یک ضرورت، این نتیجه حاصل شد که باید  یک رویکرد نظام‌مند در شرکت راه‌‌آهن به بهره‌وری مستقر شود و دانش و مهارت کارکنان نسبت به‌آن ارتقا یابد.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن، بهره‌وری را دارای دو بعد اصلی خواند و گفت: بعد اول، اثر بخشی به معنی انتخاب صحیح افراد و مسیر تعالی که در مورد پیدایش و اولیت بندی پروژه‌ها بسیار کلیدی است. بعد دوم، کارایی به معنی استفاده بهتر از منابع برای دستیابی به اهداف که راه‌آهن از منابع عظیم فیزیکی ( خطوط،‌ناوگان، اراضی)، ‌مالی و انسانی، اطلاعاتی برخوردار است.

بیرانوند در ادامه بیان داشت: تمامی موارد فوق‌الذکر در قالب نظام‌نامه تدوین و مرداد‌ماه سال ۹۷ از سوی هیئت مدیره شرکت راه‌آهن به تصویب رسید تا در سه سطح شامل کمیته‌های راهبردی،‌مرکزی و مناطق تمامی ارکان راه‌آهن به طور هماهنگ در گیر موضوع بهره‌وری شوند.

وی با اشاره به سطوح سه گانه نظام‌نامه بهره‌وری در راه‌آهن اظهار داشت: کمیته راهبردی در سطح اول به ریاست مدیرعامل شرکت راه‌آهن با هدف ترسیم سیاست‌ها و اهداف در امر بهره‌وری، در سطح دوم کمیته مرکزی بهره‌وری با حضور مدیران کل عملیاتی راه‌آهن به علاوه متخصصان مربوطه و در سطح سوم کمیته مناطق در مناطق ۱۹ گانه به ریاست مدیرکل راه‌آهن هر ناحیه تشکیل شده‌اند.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن خاطرنشان کرد: شاخص‌های بهره‌وری راه‌‌آهن ایران در راستای دستیابی به اهداف و بهره‌مندی از موارد کاربردی با الگوپذیری و تطبیق با شاخص‌های استاندارد بین‌المللی و « یو‌آی‌سی» در دو سطح اصلی  و فرعی استخراج و تدوین شده است.

بیرانوند گفت: فارغ از شاخص‌های عمومی بهره‌وری کشور که باید از سوی تمامی دستگاه‌های دولتی رعایت، محاسبه و ارزیابی شود، شاخص‌های اختصاصی در راه‌آهن بر اساس دارایی‌های کلیدی شامل نیروی انسانی، خطوط، لکوموتیو در گردش، واگن باری و مسافری با هدف تمرکز بر هسته اصلی فعالیت‌های اقتصادی راه‌آهن برای شناسایی نحوه اداره این دارایی‌ها تعریف شده است.

وی افزود: در همین رابطه سامانه‌ای با هدف اندازه‌گیری و تطبیق موقعیت فعلی راه‌آهن با شاخص‌های بهره‌وری، همچنین شناسایی نقاط نیازمند اصلاح، طراحی شده و در دست تکمیل قرار دارد.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل‌و‌نقل راه‌آهن بهره‌برداری از این سامانه را نقطه آغازین استقرار چرخه بهره‌وری در راه‌آهن عنوان کرد و گفت: با توجه به مساله محور بودن چرخه بهره‌وری، انتظار می‌رود ضمن شناسایی، دسته بندی و اولیوت بندی گلوگاه‌های کلیدی در راه‌آهن برای رفع هریک از آن‌ها پروژه‌های مشخصی طراحی  و اجرا شوند.

بیرانوند با اشاره به برنامه‌ریزی برای  دستیابی به بخشی از سهم ۳۰ دررصدی در حمل بار و ۲۰ درصدی در جابجایی مسافر از طریق پیگیری مدیریت بهره‌وری در راه‌آهن تاکید کرد: شاخص‌های بهره‌وری در راه‌آهن که از سوی مدیرعامل این شرکت ابلاغ شده است باید توسط مسئولان مربطه در راه‌آهن محاسبه شوند و در هر بخش مد نظر قرار گیرند و از امروز کمیته‌ها با محوریت همین شاخص‌ها بر روی وظایف خود متمرکز ‌شوند.