شناسهٔ خبر: 67703 - سرویس پرونده
نسخه قابل چاپ

پرونده/

سفر وزیر راه به خراسان جنوبی/ از اتمام پروژه مسکن مهر استان تا اتصال بیرجند به کریدور ریلی شرق کشور

افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری بیرجند وزیر راه و شهرسازی در واپسین روزهای اردیبهشت‌ماه، شرق کشور را مقصد مناسبی برای ادامه برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه راه و شهرسازی دید و با سفر به خراسان جنوبی ضمن افتتاح مجموعه طرح‌هایی به ارزش ۳۴۹ میلیارد تومان، کلنگ احداث پروژه‌های مهم دیگری را بر زمین زد که هر کدام از آنها برای این استان ارزش حیاتی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه به‌منظور افتتاح مجموعه طرح‌هایی به استان خراسان جنوبی سفر کرد.

۱۲۴ کیلومتر باند دوم، ۷۹۸واحد مسکن مهر و جشن اختتامیه طرح مسکن مهر خراسان جنوبی و سالن ورزشی دبستان ده کلاسه موسی بن جعفر (ع)بیرجند ازجمله طرح‌های مهمی بود که در این سفر به بهره‌برداری رسید.

وزیر راه و شهرسازی وارد فرودگاه بیرجند شد

وزیر راه و شهرسازی به منظور بهره برداری از ۹ طرح عمرانی وارد استان خراسان جنوبی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به منظور افتتاح چندین پروژه در استان خراسان جنوبی، وارد فرودگاه بیرجند شد.

در این سفر،۹ طرح با اعتبار ۳۴۹ میلیارد تومان افتتاح و  کلنگ ۸ طرح نیز با اعتبار ۳۱۰ میلیارد تومان توسط وزیر بر زمین زده میشود.
۹ طرحی که در این سفر به بهره برداری می رسد، شامل ۱۲۴ کیلومتر باند دوم، ۷۹۸واحد مسکن مهر و جشن اختتامیه طرح مسکن مهر خراسان جنوبی و سالن ورزشی دبستان ده کلاسه موسی بن جعفر (ع)بیرجند می شود.
همچنین عملیات اجرایی طرحهای باز آفرینی شهری، سالن ترمینال فرودگاه بین المللی بیرجند، قطعاتی از باند های دوم ، واحدهای خیرین مسکن ساز و پروژه آنتنی راه آهن فردوس آغاز خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی و معاونانش علاوه بر بیرجند به شهرستانهای طبس، فردوس و نهبندان سفر می کنند.

گفتنی است: در این سفر، خیرالله خادمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل، مازیار حسینی، معاون مسکن و ساختمان، علی نبیان، معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، سید محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری،‌ احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر در امور مسکن مهر، سیاوش امیر مکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، اسلامی را همراهی می‌کنند.

................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

وزیر راه و شهرسازی: دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم/ احداث مسکن و برنامه ‌های بازآفرینی شهری در اولویت دولت قرار دارد/ برنامه‌ریزی برای احداث خط آهن محور شرق در بازه ۴۰ ماهه

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه احداث مسکن و برنامه‌های بازآفرینی شهری در اولویت کار دولت قرار دارد، گفت: مهم‌ترین کاری که وزارت راه و شهرسازی در این رابطه انجام می‌دهد، عرضه زمین است. مردم این را بدانند که ما به یاری حق تعالی دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم افتتاح ۷۹۸ واحد مسکن مهر در شهر بیرجند، در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح اقدام ملی برای عرضه مسکن شهری گفت: این طرح یکی از طرح‌های مهم و پر اولویت دولت است که وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال می کند

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن در اکثر قریب به اتفاق شهرهایی که نیاز به مسکن در آن‌ها احصا شده و متقاضی برای آن وجود دارد، برنامه‌ریزی کرده است. مهم‌ترین کاری که وزارت راه و شهرسازی در این رابطه انجام می‌دهد، عرضه زمین است. مردم این را بدانند که ما به یاری حق تعالی دغدغه زمین را برای مردم از بین می‌بریم.

اسلامی با اشاره به برنامه‌ها برای تولید مسکن در شهرهای مختلف کشور گفت: مشکل اساسی چند کلان شهر هستند که به دلیل تراکم جمعیت و کمبود زمین، بالاجبار طرح‌های توسعه در این شهرها که برای پاسخ به نیاز رویشی طبیعی مردم کلانشهرها طراحی شده را در شهرهای اقماری ویا شهرهای جدید پیرامون آن‌ها پیش‌بینی کردیم. غیر از این کلانشهرها، احداث مسکن در باقی شهرها در خود شهر پیش بینی شده و در این شهرها وزارت راه و شهرسازی زمین عرضه می‌کند.

وزیر در جمع

وی افزود: نکته مهم دیگری که برای تولید و عرضه مسکن در دستور کار قرار دارد و اقدام و ابلاغ شده است، بحث تخصیص وام بانکی برای سازندگان است.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اینکه تسهیلات برای سازندگان پیش‌بینی شده است، گفت: مبلغ این تسهیلات هم برای شهرهای بزرگ و هم شهرهای کوچک افزایش داده شده و  هم به فرد و هم به زوج تعلق می‌گیرد. البته این تسهیلات ابتدا به سازنده اعطا می‌شود و سازندگان با در اختیار گرفتن این منابع واحد ها را می سازند. این وام قابل انتقال به خریداران است و خود نقطه قوتی است که هم عرضه کننده و هم خریدار را تقویت می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ظرح‌های بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: نکته سومی که وجود دارد که بر آن اهتمام ویژه داریم بحث بازآفرینی شهری و بافت فرسوده است. نسبت به اینکه شهرها فرسوده شود، بیش از این نباید بی‌تفاوت بود. نباید اجازه دهیم که هسته مرکزی شهرها از کیفیت خارج شود و زندگی مردم دچار معضل شود.

وی افزود: به همین دلیل بازآفرینی شهری نیز در دستور کار قرار دارد و ودر اولویت است. ۵۰ درصد سود و کارمزد تسهیلات بانکی که به موجب قانون و آیین نامه اجرایی که در دولت تصویب شده، برای بازآفرینی اختصاص داده شده است، توسط دولت پرداخت می‌شود. این مشوقی است که مردم خانه‌های خود را نوسازی کنند.

اسلامی به مساله اعطای تراکم نیز اشاره کرد و گفت: موضوع مهم‌تری که در این مقطع برای رونق بخشیدن به تولید مسکن انجام دادیم، این است که در طرح‌های جامع در شورای عالی شهرسازی، این امکان را ایجاد کردیم که در شهرهایی که استعداد دارد و زیرساخت و ظرفیت آن‌ها اجازه می‌دهد، تراکم را متناسب افزایش دهیم که مردم بتوانند ساخت و ساز انجام دهند و از این طریق بتوانیم رونق ساخت و ساز را در کشور محقق کنیم.

پایان پرونده مسکن مهر تا پایان سال ۹۸

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح‌های مسکن مهر در کشور گفت: تقریبا ۶ ماه پیش نزدیک ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهرنیمه تمام در کشور وجود داشت، اما امروز این عدد به ۴۰۰ هزار واحد رسیده است. می‌توان گفت الحمدالله موانع تولید مسکن مهر برطرف شده است.

وی ادامه داد: منهای پروژه های مسکن مهری که مشکل حقوقی و قضایی دارد و یا مالکین درون پروژه دعاوی حقوقی دارند که از کنترل و مدیریت ما خارج است، باقی پروژه تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی با اشاره به لزوم با کیفیت بودن واحدهای مسکن مهر گفت: حدودا ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر وجود دارد که افتتاح شده اما ناقص است. نواقص این واحدها را برطرف می کنیم که قابلیت زندگی برای مردم پیدا کند. این روند به صورت یک نهضت درآمده، در اکثر شهرها پیمانکارات تعیین تکلیف شدند و ما در حال پشتیبانی از آن‌ها هستیم، تا این پروژه ها به سرانجام برسد. تمام تمرکز وزارت راه و شهرسازی بر رونق تولید مسکن است.

وی ادامه داد: برنامه ۴۰۰ هزار واحدی که تحت عنوان طرح اقدام ملی برای تولید مسکن شهری در دستور کار قرار دارد، شامل احداث ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در سایر شهرها و ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده است. جریان سازی این پروژه، تسهیلات، پشتیبانی و تشویق‌ها، از جنس تسهیلاتی است که ابتدا به تولیدکننده اختصاص داده می‌شود و سپس به خریدار انتقال داده می‌شود.

تکمیل خط ریلی محور شرق در بازه ۴۰ ماهه

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی در کریدور شمال-جنوب قرار دارد، گفت: در برنامه توسعه محور شرق. هم تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و هم احداث خط ریلی را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: در حال گسترش بندر چابهار که اولین و بزرگترین بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود هستیم و ظرفیت این بندر در پروژه‌ای که ظرف ۳ سال اجرا شد، به ظرفیت ۸.۵ میلیون تن در سال افزایش یافت.

اسلامی با اشاره طرح تکمیل کریدور ریلی محور شرق گفت: احداث راه آهن به سمت چابهار پیشرفت بسیار خوبی دارد و روزانه بیش از ۳ هزار نفر در این پروژه مشغول هستند.

وی ادامه داد: احداث قطعه‌ای از راه‌آهن زاهدان به سمت زابل شروع شده و انشاالله با تامین مالی که در دست اقدام است و با جلب سرمایه گذارانی که با آن‌ها مذاکره کردیم، این پروژه راه‌آهن را به سمت بیرجند ادامه خواهیم داد. برای احداث خط آهن از بیرجند به سمت خراسان رضوی نیز  در برنامه داریم که مناقصه را برگزار و پیمانکاری را در پروژه مستقر کنیم که این پروژه را تکمیل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: پروژه احداث راه آهن از یونسی به سمت گناباد فعال است. امیدوار هستیم در زمانبندی حداکثر ۴۰ ماهه که پیش بینی شده با تامین منابع خط ریلی کریدور شمال-جنوب در محور شرق را تکمیل کرده و به بهره‌برداری برسانیم.

................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فرودگاهی در اولویت شرکت فرودگاه‌ها است/ توسعه فرودگاه بیرجند با توجه به افزایش تقاضای سفرهای هوایی در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فرودگاهی در اولویت این شرکت است، گفت: با توجه به افزایش تقاضای سفرهای هوایی و پاسخگو نبودن فضای ترمینالی فرودگاه بیرجند، توسعه ترمینال این فرودگاه در دستور کار قرار گرفت.

سیاوش امیرمکری، مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به طرح توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند گفت: فرودگاه بیرجند پیش از انقلاب احداث شده بود و از حدود سال ۷۲ ساخت ترمینال جدید در این فرودگاه آغاز شد و ترمینال، ساختمان تکنیکال بلاک و ساختمان‌های جنبی در محل جدید ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

مصاحبه امیرمکری

وی ادامه داد: اخیرا به دلیل افزایش تقاضای مسافری، مانند افزایش تقاضا برای پروازهای عتبات و پروازهای داخلی به مقاصد تهران و مشهد، فضایی که آماده شده بود، پاسخگوی تقاضای مردم منطقه نبود. لذا با بررسی‌هایی که انجام گرفت، تشخیص داده شد که باید ترمینال فرودگاه توسعه پیدا کند.

امیر مکری به کلنگ‌زنی طرح توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند اشاره کرد و افزود: روز گذشته کلنگ توسعه این ترمینال به زمین خورد و قرار است که ظرف ۱۸ ماه، حدود چهار هزار و ۱۵۰ متر مربع به فضای ترمینالی فرودگاه بیرجند اضافه شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه تمرکز این شرکت همچنان بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام فرودگاهی در کشور است، گفت: در حال حاضر عمده پروژه‌های در حال انجام، در واقع تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است. اما در شرایطی که تشخیص داده شود امکانات و فضای موجود ترمینالی پاسخگوی نیاز مناطق نیست، با مطالعات و بررسی توجیهات اقتصادی،  پروژه‌های توسعه‌ای که توجیه اقتصادی داشته باشند، آغاز می‌شوند.

وی ادامه داد: اما هنچنان اولویت با اتمام پروژه هایی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد است و برنامه‌ریزی شده که بتوانیم ظرف یکسال آینده این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه به مساله فرودگاه فردوس اشاره کرد و گفت: هیچ اقدامی از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای تکمیل فرودگاه فردوس خواسته نشده و این فرودگاه در اختیار شرکت نیست.

وی ادامه داد: مردم منطقه تقاضا دارند با مشارکت خود این فرودگاه را ایجاد کنند. در حال حاضر این فرودگاه در واقع یک باند است که برای مسائل امداد و نجات مورد استفاده قرار می گیرد. مردم منطقه تصمیم دارند در آینده این فرودگاه را توسعه دهند.

امیرمکری افزود: باید بررسی شود که با توجه به نزدیکی این فرودگاه به فرودگاه گناباد، آیا احداث آن توجیه دارد یا نه. در واقع باید توسط سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص لزوم ایجاد فرودگاه تصمیم گیری شود.

این مدیر ارشد وزارت راه و شهرسازی سپس به طرح تکمیل فرودگاه گناباد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ترمینال جدید فرودگاه گناباد در حال ساخت است. با برنامه ریزی انجام شده قرار است انشاالله تا اواخر بهمن ماه سال جاری ترمینال جدید آن به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه سطوح پروازی شامل باند، اپرون و تاکسی وی این فرودگاه کامل است، ادامه داد: ساختمان های جانبی که برای استقرار نیروهای انتظامی در حال ساخت است و در حدود دو ماه آینده این ساختمان تکمیل می شود. همچنین مسئولان محلی احداث راه‌های دسترسی به فرودگاه را بر عهده گرفته‌اند و قرار است این مسیرها همزمان با تکمیل ترمینال فرودگاه گناباد آماده شود. امیدوار هستیم این پروژه تا آخر سال به جمع بندی برسد.

................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی خبر داد:

افزایش فضای ترمینالی فرودگاه بیرجند به بیش از شش هزار متر مربع/ رونق پروازهای خراسان جنوبی با توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی از افزایش فضای ترمینالی فرودگاه بیرجند به بیش از شش هزار متر مربع در طرح توسعه ترمینال این فرودگاه خبر داد و گفت: با توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند، پروازهای استان خراسان جنوبی افزایش خواهد یافت.

هادی سلامی، مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به کلنگ‌زنی طرح توسه ترمینال فرودگاه بیرجند توسط وزیر راه و شهرسازی گفت: از آنجا که در فرودگاه بیرجند، هم پروازهای داخلی و هم پروازهای بین المللی یعنی مقاصد زیارتی مانند عتبات، حج تمتع و انشاالله در اینده سوریه برقرار است، نیاز بود که ترمینال فرودگاه توسعه یابد.

وی ادامه داد: از آنجا که در فرودگاه بیرجند، ترمینال خارجی وجود ندارد، اکنون از یک سالن ترمینال به صورت چندگانه برای پروازهای داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم. رشد زائری که طی چند سال اتفاق افتاد و رشد مسافر پروازهای داخلی ما را به این فکر واداشت که این فضا جوابگوی مردم شریف این استان نخواهد بود. به همین دلیل برای توسعه ترمینال درخواست دادیم که در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران مصوب شد.

مصاحبه سلامی

سلامی با اشاره به اینکه ترمینال فعلی در نقشه ها ۳ هزار و ۲۰۰ متر مساحت دارد، گفت: به خاطر بالکن‌ها، فضای اداری و ساختمان تکنیکال بلاک، در حال حاضر تنها ۲ هزار متر مربع از این فضا در اختیار مردم است.

وی افزود: در طرح توسعه ترمینال ۴ هزار و ۱۵۰ متر مربع در یک طبقه همکف و یک نیم طبقه به فضای ترمینال افزوده می‌شود. این طرح مورد تصویب قرار گرفت و روز گذشته توسط وزیر محترم راه و شهرسازی کلنگ زنی شد.

این مدیر فرودگاهی با بیان اینکه با این طرح، ۶ هزار و ۱۵۰ متر مربع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، ادامه داد: وقتی بعد از ۱۸ ماه توسعه ترمینال به اتمام رسید، ترمینال موجود نیز باز طراحی خواهد شد. این یعنی تمام دیوارها و پارتیشن‌های داخلی موجود تخریب شده، و ترمینال موجود با فضای احداث شده ترکیب خواهد شد. نهایتا در آن ۶ هزار متر سالن‌های عمومی، ترانزیت و ورودی شکل خواهد گرفت.

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این طرح به توسعه پروازهای فرودگاه بیرجند منجر می‌شود، گفت: مسلما وقتی که فضای ترمینالی بهتری داشته باشیم، می‌توانیم پروازهای بیشتری را بپذیریم. افزایش گنجایش ترمینال پروازهای بیشتری را برای استان به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: البته هدف اصلی ما تسهیل در امر خدمت رسانی به مردم و ایجاد فضایی در خور شان مردم است است که در آن دچار مضیقه نباشند.

سلامی ادامه داد: با این حال این مساله که ایرلاین‌ها چنین فضایی را در اختیار داشته باشند، مشوقی است که پروازهای بیشتری به استان انجام دهند. پرواز بیشتر نیز به نعتای توسعه پایدار استان خراسان جنوبی است.

این مدیر فرودگاهی در انتها گفت: مبلغ اولیه پیمان طرح توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند ۱۹ میلیارد تومان است. اما نزدیک ۱۱ میلیارد تومان نیز برای تجهیز ترمینال نیاز است و به صورت کلی ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند و توسعه آن پیش‌بینی شده است.

................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

تاکید بر اتمام مسکن مهر در سراسر کشور تا پایان امسال/ حل مشکلات مسکن مهر شهر درمیان در دستورکار/تامین زمین طرح اقدام ملی برعهده سازمان ملی زمین و مسکن است

علی نبیان با تاکید بر این مطلب که پرونده مسکن مهر در سراسر کشور تا پایان امسال بسته می شود، گفت: با افتتاح پروژه ۷۹۸ واحدی مسكن مهر در شهر بيرجند، پرونده مسكن مهر در خراسان‌جنوبی، بسته شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نبیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در حاشیه مراسم افتتاح ۷۹۸ واحد مسکن مهر مجتمع شهید صیاد شیرازی بیرجند، در جمع خبرنگاران، گفت: پرونده مسکن مهر خراسان جنوبی با افتتاح فوق، بسته شد و این مهم با تلاش و همتی که در دولت وجود دارد رقم خورده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه با سکانداری مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی، تکمیل و اتمام مسکن مهر جزو برنامه‌های با الویت وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این پنجمین استانی است که پروژه مسکن مهر آن به اتمام رسید و تا پایان سال تمامی مسکن‌های مهر در سراسر کشور به جز پروژه‌هایی که مشکلات حقوقی دارند، تکمیل و به مردم تحویل می‌شوند.

علی نبیان

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، همچنین از افتتاح پروژه راهی در سفر به خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: شروع عملیات در منطقه ویژه اقتصادی و همینطور افتتاح پروژه راهی به طول ۱۶ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیاردتومان از دیگر دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به خراسان جنوبی بود.

نبیان با اعلام اینکه به همراه فرماندار و معاون عمرانی استاندار از شهر درمیان در خراسان جنوبی بازدید کرده است، اعلام کرد: مردم شهر درمیان مشکلاتی در خصوص مسکن داشتند که حل مشکلات آنها در بازدید و جلساتی که داشتیم در دستور کار قرار گرفت. امیدواریم با برنامه ریزی هایی که در استان انجام می شود و همچنین تصویب طرح جامع درمیان، بتوانیم مشکلات مسکن مهر درمیان را در هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن حل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی را از دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن برشمرد و گفت: ۴۰۰ هزار واحد مسکن قرار است در سال های ۹۸ و ۹۹ ساخته شود. ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد در بازافرینی شهری احداث می‌شود.

وی یادآور شد: به منظور تحقق طرح اقدام ملی، مقرر شده است تا سازمان ملی زمین و مسکن در تامین زمین برای ۲۰۰ هزار واحدی که ۱۰۰ هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۱۰۰ هزار واحد آن توسط شرکت بازآفرینی شهری احداث می شود در جاهایی که زمین ندارند نهایت همکاری را داشته باشد.

نبیان تامین زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن را به منظور ساماندهی حاشیه‌نشینی سیستان و بلوچستان از اهم اقدامات برشمرد و گفت: در خراسان‌جنوبی تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی ابلاغ شده است و در همین رابطه، مدیرکل راه و شهرسازی استان، در حال شناسایی زمین در استان است تا به سازمان پیشنهاد دهد و پس از بررسی در سازمان ملی زمین و مسکن، در اختیار طرح اقدام ملی قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه سازمان برای تامین زمین در شمال شهر بیرجند که با کمبود زمین مواجه است، گفت: از محل ۱۰ درصد زمين در شهرداری‌های كل كشور اراضی مورد نياز فضای سبز در اختيار شهرداری ها قرار می گيرد كه در منطقه مذكور نيز پس از شناسايی توسط اداره كل راه و شهرسازی اقدامات بعدی برای واگذاری زمين فضای سبز به شهرداری انجام خواهد شد.

................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

بهره‌برداری از فضای ورزشی مدرسه موسی بن‌جعفر بیرجند با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان/ بهسازی محور تاریخی بهارستان- چهاردرخت

سیدمحمد پژمان با اشاره به فعالیت‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت‌های واجد ارزش، فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی بیرجند در خراسان‌جنوبی، گفت: باززنده سازی محور تاریخی بهارستان-چهاردرخت، احداث کتابخانه و خانه محله، همچنین بهره برداری از فضای ورزشی مدرسه موسی بن جعفر بخشی از اقدامات شرکت بازافرینی شهری در بیرجند است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری که به همراه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان‌جنوبی سفر کرده است به بیان جزییات سفر خود در ارتباط با حوزه بازآفرینی شهری پرداخت.

سیدمحمد پژمان

پژمان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: خراسان‌جنوبی یکی از استان‌هایی است که در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی و همچنین بافت‌های فرسوده شهری با کمبود سرانه خدماتی روبه‌روست. برای رفع این کمبودها پروژه‌های مختلفی در دست اقدام است که یکی از آنها احداث سالن ورزشی و اتاق سرایه داری مدرسه موسی بن جعفر در محله ضعیف بیرجند است.

وی احداث سالن ورزشی و همچنین اتاق سرایداری مدرسه موسی بن جعفر بیرجند را با اعتباری معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عنوان کرد که در مدت زمان یکسال ساخته شد و امروز در سفر وزیر راه و شهرسازی به بیرجند مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام این مطلب که کلنگ احداث خانه محله ۱۷ شهریور بیرجند به زمین زده شد، گفت: خانه محله نقطه تماس، ارتباط و هماهنگی بین مردم و مسئولان است که موجب تقویت پیوندهای اجتماعی درون‌محله‌ای می‌شود و از سوی  دیگر به رفع مشکلات محله با کمک نهادهای عمومی و دولت می انجامد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا آن بخش‌ها و مسائلی که موضوعاتی فراتر از محله دارند دسته بندی شده و به دولت و نهادهای عمومی برای رفع مشکل انعکاس داده می‌شوند.

پژمان پیش‌بینی کرد تا پروژه خانه محله ۱۷ شهریور در مدت زمان یکساله به اتمام برسد و مورد بهره‌برداری عمومی قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص سایر برنامه‌هایی که در حوزه بازافرینی شهری در بیرجند تدارک دیده شده است، توضیح داد: تعداد زیادی پروژه از سوی شرکت بازافرینی شهری در بیرجند در حال انجام است که بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به کتابخانه ای در بیرجند با ۲۷۴ مترمربع زیربنا اشاره کرد که ساختمان کتابخانه احداث شده و تنها فضای بیرونی و تجهیز آن باقی مانده است.

وی افزود: پروژه خانه محله موسی بن جعفر در جوار کتابخانه فوق در مساحت ۵۵۵ مترمربع زیربنا و با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان در  دو طبقه از دیگر پروژه هایی است که پیشرفت فیزیکی خوبی دارد.

پژمان ادامه داد: از آنجاییکه پروژه خانه محله و کتابخانه در یک سایت هستند و فضای پیش خوان آنها به علاوه محوطه سازی پیرامون آنها تامین اعتبار شده است، تصمیم گرفتیم به جای انتخاب پیمانکار، اعتبارش برای جذب به شهرداری ابلاغ شود. شهرداری قول داده است در مدت زمان اندک و ۳ ماه آینده است تکمیل شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بازگشایی خیابان فرزان در بیرجند را از دیگر اقدامات شرکت بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: شرکت بازآفرینی شهری در تمکل خانه های این مسیر سهم عمده ای داشت. در این پروژه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

به گفته وی، احداث پلی در خیابان فرزان بیرجند با همکاری شرکت بازافرینی شهری و شهرداری از دیگر اقداماتی است که در بیرجند انجام شده است.

پژمان حیات بخشی و باز زنده سازی محور تاریخی بهارستان- چهاردرخت را از دیگر اقداماتی برشمرد که توسط شرکت بازآفرینی شهری در بیرجند انجام شده است.

................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

وزیر راه و شهرسازی: تعیین کارگروهی برای رسیدگی به افزایش قیمت مسکن / استفاده از ابزار مالیاتی برای مدیریت تغییرات بی‌منطق قیمت مسکن/ بیرجند به کریدور ریلی شرق کشور متصل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی در مرحله پایانی سفر به استان خراسان جنوبی با اشاره به افزایش بی‌منطق قیمت مسکن در کشور از تعیین کارگروهی برای رسیدگی به این منظور خبر داد و استفاده از ابزار مالیاتی را از راهکارهای این کارگروه برای مدیریت تغییرات نامتعارف قیمت مسکن دانست.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه، سی‌ام اردیبهشت‌ماه در بخش پایانی سفر به استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن به‌ویژه در شهر تهران، گفت: کارگروه ویژه‌ای مرکب از مسئولان و صاحبنظران مؤثر در این حوزه تشکیل داده‌ایم و در پی آن هستیم تا با استفاده از ابزار مالیاتی، رویه و ضابطه‌ای برای تغییرات بدون منطق قیمت‌ها در نظر بگیریم.

وی بابیان اینکه جزئیات بیشتر فعالیت این کارگروه را در آینده نزدیک به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد از آغاز مرحله مقدماتی فعالیت این کارگروه تا پایان ماه رمضان خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص پروژه راه‌آهن بیرجند گفت: راه‌آهن بیرجند که دارای اهمیت بالایی است در کریدور شرق قرار دارد.

وی گفت: مسیر ریلی چابهار، زاهدان، زابل، نهبندان، سربیشه، بیرجند، قائن، گناباد و یونسی از پروژه‌های اولویت یک وزارت راه و شهرسازی است؛ فعالیت‌های عمرانی سه قطعه نخست این کریدور آغاز شده و در حال انجام است و با توجه به مطالبه مردم و مسئولان بیرجند برای اتصال به شبکه راه‌آهن، در حال انجام طراحی‌ها و آماده‌سازی اسناد مناقصه هستیم و به‌محض انتخاب پیمانکار یک قطعه هم از بیرجند شروع خواهیم کرد.

وی آغاز این طرح را سه ماه دیگر پیش‌بینی کرد و گفت: فراخوان ارزیابی مقدماتی، تعیین صلاحیت شرکت‌ها، آماده‌سازی ضمانت‌نامه توسط شرکت‌ها و ... زمان‌بر خواهد بود و پیش‌بینی خوش‌بینانه ما برای آغاز این قطعه از سه ماه دیگر است.

................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

وزیر راه و شهرسازی: خراسان جنوبی چهارمین استانی است که مسکن مهر در آن تمام شد، اما نهضت ادامه دارد / عملیات اجرایی احداث راه آهن از بیرجند را دردستور کار قرار می‌دهیم

محمد اسلامی با تشریح اهداف بازآفرینی شهری گفت: هدف برنامه بازآفرینی شهری هم شامل احداث برای خدمات عمومی و پشتیبانی زندگی است، هم احداث مسکن را شامل می‌شود. با تسهیلات ارزان قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده،  شرایط را فراهم می‌کنیم تا کسانی که قدرت سازندگی دارند نقش آفرینی کنند که ما بتوانیم بازسازی محلات را با تولید مسکن همراه کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی،  اتمام پروژه مسکن مهر به مردم خراسان جنوبی تبریک گفت و افزود: خراسان جنوبی چهارمین استان کشور است که مسکن مهر در آن تمام شده است، اما نهضت همچنان ادامه دارد. برای خانه سازی باید گام های مستحکمی برداریم و برای خانه دار شدن مردم اقدامات عملی خود را افزایش دهیم. این حرکت باید کمک کند که در سطح استان در شهرهای مختلف متناسب با نیازی که وجود دارد، پروژه های مسکن در قالب طرح اقدام ملی برای تولید مسکن شهری ادامه پیدا کند.
وی با بیان اینکه نیاز مسکن ارتش را نیز می‌توان در قالب همین طرح برآورده کرد، ادامه داد: عموم مردمی که فاقد مسکن هستند هم باید بتوانند در این طرح ثبت نام کنند و توسط کسانی که سازنده هستند، صاحبخانه شوند.
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به موضوع بازآفرینی شهری گفت: موضوع دومی که در بیرجند برای ما مهم است، بازآفرینی شهری است. نباید سکونتگاه غیررسمی یا بافت ناکارآمد شهری وجود داشته باشد. نباید اجازه داد شهرها از هسته پوسیده شوند و مردم دچار مضیقه باشند. 

محمد اسلامی


وی ادامه داد: هدف طرح‌های بازآفرینی شهری کیفیت بخشی به زندگی مردم است. خانه‌هایی که  از لحاظ سازه‌ای مقاوم نیستند یا محله‌هایی که بافت‌های آن‌ها زندگی شهری را سخت کرده، باید درمدار نوسازی قرار بگیرد.
اسلامی با اشاره به طرح‌های بازآفرینی شهری که امروز افتتاح یا کلنگ‌زنی شد، گفت: بهره‌برداری از سالن ورزش، احداث مرکز محله یا ساختمان‌های فرهنگی از جمله طرح‌هایی بود که امروز به سرانجام رسید.   طرح‌های بازآفرینی شهری باید با کمک دستگاه استانی و شهرداری انجام شود تا مردم نیازهای زندگی و پشتیبانی فرهنگی دریافت کنند.
وی ادامه داد: موضوع مهمی که در بازآفرینی شهری برای ما وجود دارد، این است که بافت‌های واجد ارزش یا تاریخی را حفظ و احیا کنیم. باید کاربری‌هایی در این بناها وجود داشته باشد که زندگی با کیفیت را به آن بافت‌ها برگرداند و این بافت‌ها متروکه و خالی از سکنه نشود. در بازدیدی که داشتم، مشاهده کردم که اقدامات خوبی در مرکز شهر بیرجند صورت گرفته است. انشاالله این اقدامات گسترش یابد تا شاهد باززنده سازی محلات تاریخی بیرجند یا سایر شهرهایی که در استان دارای بافت تاریخی هستند، باشیم.
این عضو کابینه دوازدهم با تشریح اهداف بازآفرینی شهری گفت: هدف برنامه بازآفرینی شهری هم شامل احداث برای خدمات عمومی و پشتیبانی زندگی است، هم احداث مسکن را شامل می‌شود. با تسهیلات ارزان قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده،  شرایط را فراهم می‌کنیم تا کسانی که قدرت سازندگی دارند نقش آفرینی کنند که ما بتوانیم بازسازی محلات را با تولید مسکن همراه کنیم تا تمدن جدید در قالب زندگی شهری در این محلات شکل بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی خراسان جنوبی گفت:یکی از پروژه‌های محوری استان خراسان جنوبی تکمیل و توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی و فرودگاهی است. 
وی ادامه داد: امروز شاهد شروع عملیات توسعه فرودگاه بیرجند بودیم. در  بحث راه‌آهن نیز عملیات اجرایی قطعه‌ای که مربوط به اتصال شهر فردوس به راه‌آهن سراسری بود، آغاز شد.
اسلامی با اشاره به اینکه احداث خط آهن چابهار-زاهدان-زابل-بیرجند به سمت یونسی و استان خراسان رضوی آغاز شده است، گفت: کارگاه احداث خط آهن تا چابهار فعال است. عملیات احداث دو قطعه راه آهن از زاهدان به زابل نیز شروع شده است. همچنین احداث یک قطعه از یونسی به گناباد نیز در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: به یاری حق تعالی در دو سه ماه اینده عملیات اجرایی احداث راه آهن از بیرجند را دردستور کار قرار می‌دهیم. با اینکار می‌توانیم از چند منطقه عملیات ساخت راه‌آهن را دنبال کنیم که هرچه سریع‌تر خط کریدور شمال-جنوب با استفاده از راه آهن شکل بگیرد. با این اینکار می‌توانیم سهم ترانزیت شمال جنوب در کریدور شمال-جنوب را به دست بیاریم. 
اسلامی در انتها گفت: مهم‌ترین فایده راه آهن این است که با استفاده از آن ذخیره بزرگ معادنی که در این استان و استان‌های مجاور وجود دارد، شکوفا می‌شود.

در ابتدای این مراسم وزیر راه و شهرسازی ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) و تشکر از استاندار، مسئولان و فرماندهان ارتش گفت: خدا را شاکر هستیم که در اختتامیه یک کار با کیفیت شرکت می‌کنیم. کار باید با کیفیت انجام شود. کار زمانی ارزش دارد که ضوابط و معیارها در آن رعایت شده باشد تا مردمی که می خواهند زندگی کنند، از کیفیت ساخت لذت ببرند.

................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

اتمام پروژه مسکن مهر در استان خراسان جنوبی

با حضور وزیر راه و شهرسازی، پروژه مسکن مهر در استان خراسان جنوبی به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر خود به استان خراسان جنوبی، ۸۹۸ واحد مسکن مهر را افتتاح کرد. با افتتاح این واحدها، پروژه مسکن مهر در خراسان جنوبی به اتمام رسید. 

مسکن مهر بیرجند

این ۷۹۸ در مجموعه ۱۵۰۰ واحدی شهید صیاد شیرازی شهر بیرجند به افتتاح رسید. این مجموعه در ۱۲۶ هزار متر مربع توسط تعاونی مسکن مرکز آموزش ۰۴ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بیرجند احداث شده است. 

................................................................................................................................................................................................................................................................................. 

افتتاح و کلنگ زنی طرح های بازآفرینی شهری بیرجند توسط وزیر راه و شهرسازی

طرح‌های باز آفرینی شهری بیرجند با حضور وزیر راه و شهرسازی به افتتاح رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ادامه سفر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند، چند طرح بازآفرینی شهری به بهره برداری رسید و یا کلنگ زده شد. 

کلنگ زنی

اسلامی در جریان این سفر با حضور در دبستان ده کلاسه موسی ابن جعفر، سالن ورزشی و سرایداری این مدرسه را افتاح کرد. 

همچنین در این سفر، عملیات اجرایی احداث ۲۰۰ واحد مسکونی توسط خیرین مسکن ساز آغاز شد. این ۲۰۰ واحد در ۱۰۰ قطعه زمین به مساحت حدود ۲۰ هزار متر مربع، که توسط اداره راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی به رایگان در اختیار خیرین مسکن ساز قرار گرفته، احداث خواهد شد. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از گذر چهاردرخت، خانه محله موسی ابن جعفر، کتابخانه این محله و بافت فرسوده بازدید و دستوراتی را برای رفع مشکل فاضلاب و آسفالت این محله صادر کرد.

.................................................................................................................................................................................................................................................................................

بهره‌برداری از ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه با حضور وزیر راه و شهرسازی در خراسان جنوبی/ آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن جزین- فردوس

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: با حضور وزیر راه و شهرسازی ۱۲۴ کیلومتر از گلوگاه‌های ترافیکی کریدور جنوب-شمال در شرق کشور به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی راه‌آهن جزین- فردوس به طول ۷۱ کیلومتر آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی صبح امروز به همراه وزیر راه و شهرسازی  به استان خراسان جنوبی سفر کرد و از  افتتاح ۱۲۴ کیلومتر بزرگراه و گلوگاه ترافیکی کریدور جنوب- شمال در شرق کشور و آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن جزین- فردوس خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت کریدور جنوب به شمال شرق کشور گفت: این کریدور از بندر شهید رجایی چابهار به سمت ایرانشهر- زاهدان- بیرجند- مشهد ادامه می‌یابد که به عنوان مسیر ترانزیت کالا به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه و افغانستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

بازدید

خادمی ادامه داد: تکمیل این کریدور همچنین نقش اساسی در افزایش ایمنی و سهولت تردد زوار بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) ایفا می‌کند.

وی طول این کریدور را ۱۵۶۷ کیلومتر اعلام کرد و افزود: از این میزان تاکنون ۵۲۸ کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده است و امروز شاهد بهره‌برداری از ۱۲۴ کیلومتر دیگر از شریان‌های مهم این محور  با اعتباری معادل ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال هستیم.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اظهار داشت: باند دوم مسیر میدان فرودگاه- بیرجند- زاهدان به طول ۲۵۱ کیلومتر یکی از این پروژه‌ها است که ۷۰ کیلومتر آن در گذشته زیرعبور ترافیک قرار گرفته  و امروز  ۱۷ کیلومتر دیگر آن با اعتبار ۳۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

وی یادآور شد: باند دوم بیرجند- قائن و دیهوک- خوشاب به طول ۴۲ کیلومتر با اعتبار ۸۶۰ میلیارد ریال، باند دوم سه راهی روم- آبریز- سرایان- فردوس به طول ۱۲ کیلومتر با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال، باند دوم اسدیه- بیرجند به طول ۱۶ کیلومتر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و باند دوم طبس- یزد به طول ۶ کیلومتر و اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال بخش‌های دیگری از این کریدور هستند که امروز زیر عبور ترافیک قرار گرفتند.

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن جزین- فردوس

 معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن  جزین- فردوس به طول ۷۱ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت:‌ در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و بهره‌مندی مناطق محروم از مزایای راه‌آهن، طرح اتصال شهرستان فردوس به شبکه سراسری خط‌آهن کشور در برنامه‌های شرکت ساخت وتوسعه قرار گرفت.

خادمی افزود: راه‌آهن جزین- فردوس علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه، در آینده نزدیک با اتصال به منطقه ویژه اقتصادی فردوس در گسترس مبادلات تجاری در منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این مسیر ریلی از ایستگاه جزین در محور مشهد- بافق منشعب شده و در منطقه‌ای نسبتا کم عارضه و هموار به طرف شهر فردوس پیش می‌رود. این خط‌آهن از جاده‌های روستایی و مزارع به صورت روگذر عبور می‌کند و دو ایستگاه فرعی برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار مورد نیاز برای این خط‌آهن را ۱۰۱۰ میلیارد ریال عنوان و اضافه کرد: به منظور احداث این مسیر ریلی حدود ۳ میلیون و ۶۵۷ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترکعب خاکریزی صورت می‌گیرد و ۷۵۰ هزار و ۲۷۴ کیلوگرم آرماتور بندی، ۳۴ هزار و ۳۸۵ متر مکعب بتن درجا و پیش ساخته و ۱۵۸ هزار و ۴۰۰ متر مربع آسفالت در آن به کار می‌رود.

خادمی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود  این مسیر ریلی قابلیت جا‌به‌جایی سالانه ۱۳۸ هزار نفر مسافر و ۵۱۵ هزار تن بار  را دارا باشد.

.................................................................................................................................................................................................................................................................................

۱۲۴ کیلومتر باند دوم در محورهای خراسان جنوبی افتتاح شد

امروز ۱۲۴ کیلومتر باند دوم در محورهای استان خراسان جنوبی افتتاح و احداث ۱۳۳ کیلومتر راه و راه آهن آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جریان سفر محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان جنوبی، ۱۲۴ کیلومتر باند دوم در محورهای این استان توسط خیرالله خادمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور افتتاح شد. 

افتتاح پروژه‌های راهسازی استان مرکزی باحضور وزیر راه و شهرسازی

در این سفر باند دوم در ۱۷ کیلومتر از محور بیرجند-زاهدان، ۲۵ کیلومتر از محور بیرجند-قائن، ۱۶ کیلومتر از محور بجستان-فردوس-دیهوک، ۳۲ کیلومتر از محور دیهوک-راور، ۱۶ کیلومتر از محور بیرجند-گزیک، ۱۲ کیلومتر از محور سه راهی روم-آفریز-سرایان-فردوس و ۶ کیلومتر از محور طبس-یزد به افتتاح رسید. 

همچنین در این سفر کلنگ احداث راه آهن آنتنی فردوس، ۱۷ کیلومتر از باند دوم محور بیرجند-زاهدان، ۱۸ کیلومتر از باند دوم محور بجستان-فردوس-دهوک و ۲۵ کیلومتر از باند دوم محور طبس-یزد به زمین زده شد. 

گفتنی است ارزش پروژه های افتتاح شده ۲۵۹ میلیارد تومان و هزینه برآورد شده برای پروژه های کلنگ زنی ۲۹۰ میلیارد تومان است. 

.................................................................................................................................................................................................................................................................................

طرح توسعه فرودگاه بیرجند با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد

در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان جنوبی پروژه توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

به گزازش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه بیرجند، طرح توسعه ترمینال این فرودگاه کلنگ خورد.

فرودگاه بیرجند

در این طرح ترمینال قدیمی این فرودگاه بهسازی شده و مساحت آن به ۴ هزار و ۱۵۰ متر مربع افزایش خواهد یافت و احداث یک موتورخانه جدید به مساحت ۱۷۰ متر مربع در این پروژه پیش بینی شده است.

پروژه توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، تامین مالی شده و هزینه آن ۲۵ میلیارد تومان برآورد شده و مدت زمان انجام این پروژه ۱۸ ماه خواهد بود.

گفتنی است: در این مراسم سیاوش امیر مکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، معاونان وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان جنوبی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

.................................................................................................................................................................................................................................................................................

گزارش تصویری از سفر وزیر راه و شهرسازی به بیرجند و کلنگ‌زنی طرح توسعه فرودگاه این شهر

گزارش تصویری از افتتاح سالن ورزشی مدرسه موسی ابن جعفر توسط وزیر راه و شهرسازی

گزارش تصویری از افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری بیرجند

گزارش تصویری از حضور وزیر راه و شهرسازی در جشن اختتامیه مسکن مهر خراسان جنوبی​