شناسهٔ خبر: 67744 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سیلاب ۴۳۰۰ میلیارد ریال به راه‌های خراسان شمالی خسارت وارد کرد

خسارت سیل مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: بر اساس آخرین آمار، بارندگی ها و سیلاب امسال با توجه به خرابی‌ها و خسارات وارده برای مرمت و برقراری ارتباط راه مناسب نیاز به مبلغ ۴۳۷۷ میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان شمالی, علی اصغر بدیعی مقدم اظهار داشت: در سیل‌های اخیر ۴۱۰ کیلومتر از جاده‌های استان نیاز به رسوب‌برداری پیدا کرد که برای ارتقای ایمنی ترددها نیروهای راهداری بلافاصله نسبت به پاکسازی و رسوب برداری اقدام کردند.

وی خاطرنشان کرد: بر اثر بارش باران و سیلاب ۱۸۰ کیلومتر راه نیاز به مرمت و حدود ۵۶ کیلومتر راه تخریب شده نیاز به ساخت پیدا کرده است.

۵۰۴ دستگاه ابنیه فنی نیاز به مرمت و ساخت دارند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با بیان اینکه ۲۴۸ دستگاه ابنیه فنی نیاز به مرمت و ۲۵۶ دستگاه ابنیه فنی نیاز به ساخت پیدا کرده است گفت: در سیل های امسال با توجه به تخریب و لوله حائل نیاز به ساخت ۹۶۰۰ متر طول اقدام داشته است .

بدیعی مقدم اظهار داشت: ۱۲ دستگاه پل در سیلاب امسال، با توجه به دبی سیلاب، نیاز به مطالعه خاص دارد.

وی با بیان اینکه مرمت راه های خسارت دیده از سیل حدود ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد خاطرنشان کرد: کوهستانی بودن استان سبب افزایش هزینه های اجرای طرح های عمرانی و بازسازی راه های سیل گرفته شده است.

وی تصریح کرد: بیشتر راه های روستایی استان از بستر رودخانه عبور کرده است و این امر حجم عملیات راه سازی را افزایش داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نبود راه ارتباط برای دسترسی به روستاها را از مشکلات در امداد رسانی در سیل اخیر عنوان کرد و گفت: اکنون حدود ۶۰ کیلومتر از محورهای روستایی استان راه ندارند و باید برای برقراری ارتباط، مطالعه لازم انجام شود.

به گفته وی ساخت این میزان راه، سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی اظهار داشت: یکی از دغدغه های ما، کمبود اعتبار برای نگهداری راه ها است و اعتبار برای نگهداری راه ها چه از منابع ملی و چه از منابع استانی کم است و پاسخگوی نیاز نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اجرای روکش آسفالت، اصلاح و مرمت سطح جاده ها برای ارتقای ایمنی ترددها امری ضروری است اما در این زمینه با کمبود اعتبار روبه رو هستیم.

وی گفت: در وضعیت مناسب باید سالانه معادل ۶ درصد از اعتباراتی که به ساخت راه اختصاص می یابد، برای نگهداری راه ها اعتبار منظور شود, این در حالی است که کمتر از نیمی از آن اختصاص می یابد.