شناسهٔ خبر: 6775 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شهردار منطقه ۱۰ مشهد مطرح کرد:

هدايت فاضلاب به خيابان، مزيتي براي ساکنان حاشيه‌نشين

حاشیه نشینی مشهد- طبرسی شهردار منطقه ۱۰ مشهد با بيان اينکه ۹۵ درصد اهالي حاشيه شهر، فاضلاب خود را در خيابان‌هاي هدايت مي‌کنند، تصريح کرد: در بیشتر اسناد سکونتگاه‌هاي حاشيه‌اي قابل واگذاري قيد مي‌شود «فاضلاب اين ملک به خيابان هدايت مي‌شود».

حسيني که مسئوليت بخشي از مناطق حاشيهاي پهنه قوچان را بر عهده دارد با بيان اينکه ۹۵ درصد اهالي حاشيه شهر، فاضلاب خود را در خيابانها  هدايت ميکنند، تصريح کرد: در عمده اسناد سکونت گاههاي حاشيهاي قابل واگذاري قيد ميشود «فاضلاب اين ملک به خيابان هدايت ميشود» و اين يک مزيت براي ملک از ديد ساکنان حاشيهاي است چراکه در اين صورت مالک ديگر هزينه حق انشعاب وتخليه چاه نميپردازد.  سيد حسن حسيني اضافه کرد: يکي از بارزترين مشکلات مناطق حاشيهاي مشهد سکونت حاشيه نشينان پيش از تعريف شهري و سرانه خدماتي در اين مناطق است.

وي با بيان اينکه بخشي از پهنه جاده قوچان در منطقه ۲ شهرداري مشهد واقع شده است گفت: محلههاي کوي امام هادي، بهرآباد و قائم از پهنه جاده قديم قوچان تحت پوشش منطقه ۱۰ شهرداري هستند و مناطق ديگر اين پهنه در حوزه مسئوليت منطقه ۲ شهرداري مشهد قرار دارد.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد جمعيت کل پهنه جاده قوچان را حدود ۲۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: حدود ۳۰ هزار نفر از اين جمعيت در منطقه ۱۰ سکونت دارند. وي بزهکاري، فحشا، فساد، توزيع مواد مخدر و ... را از مشکلات بارز نواحي حاشيهاي منطقه ۱۰ دانست و ادامه داد: در بلوار توس انواع مواد مخدر با نازلترين قيمت و حتي در برخي موارد به طور رايگان توزيع ميشود.  حسيني با بيان اينکه ساخت و سازهاي بيرويه نيز يکي از بارزترين مشکلات مناطق حاشيهاي بهرغم پايين بودن سرانه خدمات است، افزود: اين ساخت و سازها باعث افزايش تراکم جمعيت بدون پيش بيني سرانه خدمات ميشود که با توجه به افزايش جمعيت و عدم ارائه خدمات فرهنگي، حجم بزهکاري در اين مناطق نيز افزايش مييابد. بيکاري جوانان قطعا در افزايش بزهکاري در اين مناطق تاثير ميگذارد که بايد براي آن چارهاي انديشيد.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد با بيان اينکه يک نظريه  وجود دارد مبني بر اينکه «سيل، زلزله و جنگ مشهد را تهديد نميکند اما حاشيه شهر، مشهد را تهديد ميکند» گفت: مردم سابقه ذهني ناخوشايندي از سال ۷۱ دارند، در آن زمان حملهاي از سمت حاشيه شهر به درون شهر صورت گرفت و در مدت ۸ ساعت خسارات ميلياردي به شهر مشهد وارد شد که جبران آن، مدتها به طول انجاميد.

وي با اشاره به اينکه ۹۵ درصد اهالي حاشيه شهر فاضلاب خود را در خيابانها  هدايت ميکنند و اين يکي از معضلات شاخص و بارز مناطق حاشيهاي مشهد است، تصريح کرد: در عمده اسناد سکونت گاههاي حاشيهاي قابل واگذاري قيد ميشود که «فاضلاب اين ملک به خيابان هدايت ميشود» و اين موضوع يک مزيت براي ملک از ديد ساکنان حاشيهاي است چراکه در صورت هدايت شدن فاضلاب به چاه جذبي يا شبکه فاضلاب مالک بايد هزينه حق انشعاب وتخليه چاه پرداخت کند.

حسيني در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينکه معابر حدود ۲۰ درصد از مناطق حاشيهاي منطقه ۱۰ خاکي است که با مشارکت مردم آسفالت ميشود، درباره ساکنان محلات حاشيه نشينان گفت: با توجه به اينکه جاده قوچان در شمال استان خراسان رضوي واقع شده عمده مهاجران اين مناطق از قوچان، بجنورد، شيروان و استان گلستان هستند و مهاجران خارجي در اين پهنه زياد به چشم نميخورند.

شهردار منطقه ۱۰ مشهد خلأ قانوني را يکي از مشکلات پيش روي شهرداري نام برد و گفت: با اصلاح قوانين و مقررات ساختوساز بايد به شهرداريها اختيار کامل جلوگيري از ساخت و سازهاي غير مجاز داده شود. با توجه به قوانين موجود به محض اينکه اطراف يک محدوده، براي ساخت و ساز ديوار کشيده شود شهرداري بدون مجوز لازم از دستگاههاي مرتبط اجازه تخريب ندارد و شهرداري بايد مراحل متعددي را براي دريافت مجوز تخريب طي کند که در اين مدت مالک بناي خود را ساخته است.

حسيني همچنين افزود: يکي ديگر از مشکلات قانوني اين است که محضرهاي ثبت اسناد به هر فردي به راحتي وکالت ميدهند به طوري که در يکي از محلات مشاهده شد در يک ساختمان ۴ طبقه ۱۷ خانوار سکونت دارند و مالکِ بخشي از ملک هستند؛ ساماندهي اين بخش هم نيازمند اصلاح قوانين است./

نظر شما