شناسهٔ خبر: 67824 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

رونق تولید مسکن نباید تنها بر دوش وزارت راه و شهرسازی باشد

نشست هم اندیشی وزیر راه و شهرسازی با اعضای کمیسیون عمران مجلس محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه مساله مسکن اولویت اول کشور است، گفت: تولید مسکن نباید تنها بر دوش وزارت راه و شهرسازی باشد. باید ازتوان همه دستگاه‌ها برای تولید مسکن استفاده شود. بدنه دولت و بانک‌ها نیز باید همکاری کنند تا مسکن از این وضعیت خارج شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران که با موضوع رونق‌بخشی به بازار مسکن و ساماندهی اجاره بها، با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه مهم و تاثیرگذاری در ساماندهی بازار مسکن است و نسبت به سایر وزارتخانه‌ها حوزه فعالیت زیادی دارد، گفت: طبیعی است که اولویت اول کشور از منظر اشتغال، مسائل اجتماعی و روانی، مسکن باشد. خواهشمندم که موضوع مسکن در شلوغی کار وزارتخانه در اولویت دوم یا سوم قرار نگیرد.
وی ادامه داد: اینکه هر یک یا دو هفته جلسه‌ای با حضور وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن برگزار می‌شود، نشان می‌دهد که این وزارتخانه خود نیز بر اولویت مسکن واقف است.
رضایی کوچی با اشاره به طرح اقدام ملی برای عرضه مسکن که وزارت راه و شهرسازی برای احداث 400 هزار واحد مسکونی دنبال می‌کند، گفت: برنامه خوبی طراحی شده و می‌تواند به تحرک مسکن و جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی منجر شود. لذا لازم است که این برنامه هر چه زودتر عملیاتی شود. شرکت عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید برای عملیاتی شدن این طرح فعالیت بیش‌تری داشته باشند.
وی به ضرورت تخصیص زمین‌های دولتی برای تولید مسکن اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی باید تخصیص زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌های مختلف دولتی است و رییس جمهور نیز در بخشنامه‌هایی بر واگذاری آن‌ها تاکید کرده را پیگیری کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با ابراز خشنودی از افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت: تسهیلات بانکی در حوزه مسکن باید باز هم افزایش پیدا کند و متناسب با قیمت مسکن شود.
وی ادامه داد: این اقدام باعث افزایش نقدینگی در کشور نیز نمی‌شود. بانک‌ها به صورت طبیعی هزار میلیارد تومان نقدینگی در حوزه های مختلف وارد کشور می‌کنند. چه بهتر که این تسهیلات در حوزه مسکن باشد که باعث خانه‌دار شدن مردم و افزایش اشتغال نیز شود.
رضایی کوچی با اشاره به اینکه هفته اول پس از تعطیلات، مجلس وضعیت مسکن را در نشستی با حضور رییس مجلس، وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور بررسی خواهد کرد، گفت: تولید مسکن نمی‌تواند تنها بر عهده وزارت راه و شهرسازی باشد و باید از همه دستگاه‌ها برای تولید مسکن استفاده شود. بدنه دولت و بانک‌ها نیز باید همکاری کنند تا مسکن از این وضعیت خارج شود.
وی ادامه داد: باید برای دو تا سه ماه دیگر که اوج نقل و انتقالات مسکن از راه می‌رسد، برنامه ریزی شود. قیمت مسکن باید پایه و مبنا منظقی داشته باشد. ما آمادگی داریم حداکثر هر دو هفته یکبار با یکدیگر نشست داشته باشیم و در حوزه قانونگذاری با وزارت راه و شهرسازی همراهی کنیم.