شناسهٔ خبر: 68028 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

قطار تهران-آنکارا و تهران-وان از اوایل تیرماه راه‌اندازی می‌شود

نشست خبری مدیرعامل راه آهن مدیرعامل شرکت راه‌آهن از توافق راه‌‌آهن‌های ایران و ترکیه برای راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا و تهران-وان از اویل تیرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه از توافق با راه‌آهن ترکیه برای راه‌اندازی قطار تهران-وان و تهران آنکارا از اوایل تیرماه سال جاری خبر داد.

وی در این رابطه اظهار داشت: پیرو سفرمدیرعامل راه‌اهن ترکیه و هیئت همراه به ایران، هفته گذشته به اتفاق معاون مسافری و معاون بهره‌برداری شرکت راه آهن سفری به کشور ترکیه انجام شد و در جریان این سفر جلسات کارشناسی فی‌مابین برگزار و الیته در سطح روسای راه آهن دو کشور توافقاتی حاصل شد.

رسولی افزود:  در جریان این سفر پرتکل راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا و تهران-وان از اوایل تیرماه سال جاری بین دو طرف امضا شد که طبق برآورد اولیه قیمت بلیت قطار تهران-آنکارا ۴۰ یورو و قطار تهران-وان۲۰ یورو محاسبه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اتفاق دیگر را توافق ایران و ترکیه بر سر تسهیل روابط ریلی دو کشور و افزایش مبادلات باری ریلی به نفع شرکت‌ها و صاحبان کالا عنوان کرد و گفت: همچین بر سر عبور واگن‌های کشور حوزه CIS  از ایران به مقصد ترکیه توافق حاصل شد.

مدیرعامل راه‌ آهن از مذاکره با وزیر گردشگری ترکیه برسر راه‌اندازی قطار گردشگری ایران و ترکیه خبر داد و گفت: در این سفر راه‌آهن ایران آمادگی خود را برای راه‌اندازی این نوع  قطار گردشگری اعلام کرد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری و آغاز هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی از ۱۹ تا ۲۲ خرداد بیان داشت: نمایشگاه امسال با حضور ۱۵۲ شرکت داخلی و هفت شرکت خارجی از کشورهای روسیه، چین، لتونی و ترکیه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

رسولی خاطرنشان کرد: نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی نوید بخش توسعه و تولید تجهیزات ریلی در داخل کشور است و با توجه به اهمیت آن نحوه برگزاری دوره فعلی از تفاوت‌های متعددی نسبت به دوره‌های گذشته برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور معاونان و مدیران شرکت راه‌آهن در طول برگزاری نمایشگاه گفت: در جریان برگزاری نمایشگاه مدیران راه‌‌آهن با نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به منظور رفع مشکلات حمل‌ونقل ریلی به گفتگو می‌پردازند.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تصویب افزایش متوسط ۲۲ درصدی قیمت بلیت قطار در شورای عالی هماهنگی ترابری کشور نیز گفت: از سال ۹۴ تا تیر ۹۷ هیچ افزایش قیمتی در خصوص بلیت قطار رخ نداد و در تیرماه ۹۷ نیز فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت قطار صورت گرفت. اما باید توجه داشت که افزایش ۲۲ درصد فعلی قطعا زیان شرکت‌ها را جبران نمی‌کند، اگرچه اراده خانواده راه‌آهن بر این است که نرخ‌های بلیت قطار افزایش چندانی نداشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از  پیش‌فروش بلیت قطار با قیمت‌های جدید از ۱۹ خردادماه امسال خبر داد

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به استفاده از قانون تبصره ۱۸ برای تولید ناوگان در داخل کشور گفت: حدود دو هزار میلیارد تومان اعتبار طرح از محل تبصره بودجه قانون اختصاص یافت که در تفاهم‌نامه وزیر راه و شهرسازی و  رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شد ۴۰ درصد از منابع تبصره ۱۸ دراختیار این طرح، ۴۰ درصد توسط بانک‌های عامل و ۲۰ درصد سهم شرکت‌های متقاضی تامین شود.

رسولی با بیان اینکه «در این طرح ۱۵ شرکت به عنوان خریدار و ۱۰ شرکت وظیفه ساخت ناوگان را برعهده دارند» گفت: اعتبار طرح به ما ابلاغ شده است، همچنین مرحله اول تخصیص نیز اعلام شد، ضمن آنکه شرکت‌های سازنده و متقاضی که آمادگی بیشتر داشتند در اولویت قرار گرفتند

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دو بانک عاملیت طرح را پذیرفتند که یکی از آنها بانک صادرات است که عاملیت ۵۰ درصد این طرح را پذیرفته است. البته در این دو ماه مراحل اجرای طرح در سازمان برنامه و بودجه، نظام بانکی و بخش غیردولتی پیشرفت خوبی داشته است.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به عملیاتی شدن ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید گفت: چند قرارداد در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت مورد قبول واقع شد، ارزیابی‌ها و میزان صرفه‌ جویی مشخص شده است و در نمایشگاه ریلی امسال حداقل دو طرح از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نهایی شده و معرفی می‌شوند

مدیرعامل راه‌آهن در ادامه با اشاره افزایش سهم ریل در حمل بار اظهار داشت: به دلیل تحریم‌ها در مبادله و حمل کالا راه‌آهن نقش خطیری را برعهده دارد.ما هر سال رکورد حمل بار را نسبت به سال قبل پشت سر گذاشته‌ایم، ضمن آنکه برای سال ۹۸ نیز منابع و اعتباراتی که پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال محقق شود، به صورت عملیاتی برنامه‌ریزی شده است

وی با بیان اینکه «پروژه‌های کوچک زودبازده که در افزایش حمل بار مؤثر است رتبه‌بندی شد و جلسه نهایی، برنامه اجرایی سال ۹۸ در مورد حمل بار را برگزار کردیم» فزود در نشست هلسینکی فنلاند کشور ایران گزارش خوبی ارائه کرد و از عضو ناظر به عضو وابسته ارتقا یافت که با این توافق، تبادل کالا و مبادله قطار بین ایران و کشورهای سی‌آی‌اس تسهیل می‌شود. 

رسولی با اشاره به دستور کار اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی یادآور شد: برخی از منابع بار کمتر از یک کیلومتر با شبکه ریلی فاصله دارند که باید به ریل متصل شوند که ضمن تصویب آن اختیارات به ادارات کل مناطق راه‌آهن تفویذ شد.