شناسهٔ خبر: 68129 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری:

تدوین شاخص‌های کلان بهره‌وری حمل‌و‌نقل برای ارتقای رتبه جهانی ایران/ شاخص‌های بهره‌وری بخش جاده‌ای آماده شد

محسن صادقی محسن صادقی از تلاش این اداره کل برای تدوین شاخص‌های بهره‌وری بخش حمل‌ونقل خبر داد و گفت: معاونت حمل‌‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان سیاستگذار به دنبال قیاس شقوق مختلف در سطح بین‌المللی و کمک به ارتقای حمل‌ونقل کشور در رتبه‌بندی جهانی است.

محسن صادقی، مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهداف کلان مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی و نحوه اجرای آن در شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه اظهار داشت: فارغ از پیگیری برای اجرای مدل بین‌المللی بهره‌وری، به دنبال تدوین مُدل و شاخص‌های بهره‌وری در شقوق مختلف حمل‌ونقل و ایجاد ارتباط بین شاخص‌های داخلی و مدل بین‌المللی بهره‌وری در مجموعه وزارت راه و شهرسازی هستیم تا میزان دقیق بهره‌وری هر یک از شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه مشخص شود.

وی افزود: قابل حصول و اجرایی بودن از سوی سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، ویژگی بارز شاخص‌های بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی است و البته دسترسی معاونت حمل‌ونقل به داده‌های اطلاعاتی دستگاه‌های تابعه را فراهم می‌کند.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر شاخص‌های بهره‌وری حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای آماده ارائه است و گروه کارشناسی این اداره کل در حال استخراج شاخص‌های بهره‌وری شقوق حمل‌ونقل ریلی، دریایی و هوایی است.

صادقی، تهیه و ابلاغ شاخص‌های بهره‌وری از سوی هر یک از شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه را بلامانع دانست و تصریح کرد: معاونت حمل‌‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان سیاست‌گذار با تهیه و تدوین شاخص‌های کلان بهره‌وری به دنبال قیاس شقوق مختلف و کل بخش در سطح بین‌المللی و کمک به ارتقا حمل‌ونقل کشور در رتبه‌بندی جهانی است.

وی یادآور شد: در این مسیر موانع را می‌توان امکان سنجی درباره افزایش نیروی انسانی، ‌تزریق منابع و یا تغییر ساختار برطرف کرد.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اگرچه طبق برنامه‌های توسعه‌کشور باید یک‌سوم از رشد اقتصادی به‌وسیله بهره‌وری حاصل شود، اما سهم هر یک از شاخه‌های اقتصادی کشور از جمله حمل‌‌ونقل در میزان رشد اقتصادی مورد نظر مشخص نشده است.

صادقی تأکید کرد: در همین راستا برای دستیابی به سهم هر یک از شاخه‌های اقتصادی و البته مد‌های مختلف حوزه حمل‌ونقل باید جداول داده و ستانده به‌روزرسانی شود که با توجه به فزونی دستگاه‌ها و شرکت‌ها در شقوق مختلف حمل‌ونقل یک اقدام بسیار پیچیده محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری با اشاره به پیگیری و اجرای موارد مورد نظر سازمان ملی بهره‌وری ایران و شاخص بین‌المللی «تی پی اف» در وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: کمیته بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی با حضور اعضا و نمایندگان شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه در بخش حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازی به ریاست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به‌صورت مستمر تشکیل می‌شود و تمامی موارد به‌طور منظم در دست پیگیری و اقدام قرار دارد.