شناسهٔ خبر: 68162 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

همتی:

همه سیستم بانکی باید از طرح "اقدام ملی مسکن" حمایت کنند/ امیدواریم سهم مسکن در اعتبارات بانکی به حدود ۲۰ درصد برسد/ قابلیت انتقال وام مسکن از سازنده به خریدار

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی بابیان اینکه همه سیستم بانکی باید از طرح اقدام ملی مسکن حمایت کنند، سهم مسکن در مجموعه اعتبارات بانکی سال گذشته  را ۱۳/۵ درصد خواند و ابراز امیدواری کرد، این عدد در سال جاری به حدود ۲۰ درصد برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی، صبح امروز یکشنبه، نوزدهم خردادماه در صحن علنی مجلس به تشریح اقدامات بانک مرکزی برای رونق دادن به بخش مسکن پرداخت و با اشاره به اینکه مسکن از بخش‌های مهم تولید کشور است، گفت: ارتباط بالای بخش مسکن با سایر صنایع و اشتغال برای بانک مرکزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امیدواریم سهم مسکن در مجموعه اعتبارات بانکی به حدود ۲۰ درصد برسد

وی، برنامه‌های دولت در بخش مسکن و اقدامات سیستم بانکی برای پشتیبانی اعتباری از این اقدامات را نویددهنده رونق این بخش در سال جاری دانست و افزود: اعتباراتی که سیستم بانکی در سال ۹۷ به بخش ساخت و مسکن ارائه کرده، نسبت به سال ۹۶ افزایش صددرصدی داشته است؛ مبلغ این اعتبارات در سال ۹۶ نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد بود که سال ۹۷ این عدد به حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان رسید و این مهم نشان‌دهنده قدرت جذب منابع از سوی صنعت ساختمان و تمایل سیستم بانکی برای حرکت در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۳/۵ درصد اعتبارات بانک مرکزی در بخش ساختمان و مسکن هزینه شده است، ابراز امیدواری کرد: بانک مرکزی به سمتی حرکت کند که سهم مسکن در مجموعه اعتبارات بانکی به حدود ۲۰ درصد برسد.

قیمت مسکن نیز مانند سایر دارایی‌های جامعه تحت تأثیر قیمت‌های نسبی و قیمت سایر کالاها تغییر می‌کند

همتی با اشاره به اینکه قیمت مسکن نیز مانند سایر دارایی‌های جامعه تحت تأثیر قیمت‌های نسبی و قیمت سایر کالاها تغییر می‌کند، افزود: نباید به این اشتباه دچار شویم که علت اصلی افزایش قیمت مسکن را صرفاً افزایش تقاضا و کاهش عرضه بدانیم. البته نیاز داریم عرضه را تقویم کنیم و بازار را به تعادل برسانیم؛ اما بخش قابل‌توجهی از افزایش قیمت مسکن به دلیل قیمت‌های نسبی و تمایل مردم به خرید مسکن و حفظ ارزش دارایی‌های خود در مجموعه جامعه بوده است.

وی گفت: با سیاست‌هایی که برای تثبیت اقتصادی پیش‌گرفته شده و شواهد آن را در بازار شاهد هستیم و کاهش قیمت بسیاری از کالاها امیدواریم با برنامه طرح اقدام ملی مسکن و پشتیبانی اعتباری بانک‌ها از آن شاهد کنترل قیمت مسکن و ارائه مسکن به بخش‌های مختلف باشیم.

افزایش ۶۰ درصدی وام ساخت واحدهای مسکونی

افزایش ۶۰ درصدی وام ساخت واحدهای مسکونی را از جمله اقدامات مهم شورای پول و اعتبار در اواخر سال گذشته خواند و افزود: در کنار افزایش مبلغ تسهیلات، این قابلیت وجود دارد که وام ساخت را به وام خرید تبدیل کنیم؛ به این معنا که کسانی که این وام را می‌گیرند پس از پایان ساخت می‌توانند وام را به خریداران منتقل کنند؛ سقف بازپرداخت این وام نیز به ۱۰ تا ۱۵ سال افزایش‌یافته است تا بتوانیم قدرت خرید مردم را از این طریق افزایش دهیم.

بانک مسکن به‌تنهایی نمی‌تواند از طرح اقدام ملی مسکن پشتیبانی کند

وی گفت: ان ‌شاءالله با حرکتی که وزارت راه و شهرسازی در مجموعه کشور برای تولید و پشتیبانی از تولید ۴۰۰ هزار واحد مسکونی دارد، سیستم بانکی نیز بر اساس برنامه‌ریزی بانک مرکزی وظایف خود را انجام دهد. معتقدیم بانک مسکن به‌تنهایی نمی‌تواند از این طرح پشتیبانی کند و همه سیستم بانکی باید از این طرح ملی حمایت کنند و در روزهای آینده برنامه‌ریزی با هدف تعیین سهم هر یک از بخش‌های مختلف بانکی برای پشتیبانی از این طرح آغاز خواهیم کرد.

همتی ابراز امیدواری کرد: با همکاری مجلس و عزم دولت برای رونق بخشیدن به موضوع مسکن به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین بخش‌های تولیدی شاهد اتفاقات مهمی در این بخش باشیم.