شناسهٔ خبر: 68170 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر استفاده از بازار سرمایه و تحول در فرهنگ سازمانی

محمد اسلامی محمد اسلامی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی بر استفاده از بازار سرمایه، تحول در فرهنگ سازمانی و تداوم حرکت در توسعه جهانی تأکید کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، محمد اسلامی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته اظهار داشت :اگرچه در طول سال‌های پس از انقلاب به دلایل گوناگونی از توسعه ریلی غفلت شده، اما در سال‌های گذشته به‌خصوص در زمان دولت یازدهم و دوازدهم شاهد توسعه حمل‌ونقل ریلی و افزایش نرخ بهره‌مندی مردم از خدمات ریلی بودیم.

وی افزود :امید است بتوانیم سرعت توسعه زیرساخت‌ها را در شرایط فعلی حفظ کرده و با استفاده از سرفصل‌ها، شاهد توسعه زیرساخت‌های ریلی و بهره‌مندی مردم در استان‌ها از سفرهای ریلی، همچنین ایجاد خطوط دوم برای حمل بار و تقویت ظرفیت ترانزیت به‌علاوه اتصال ریلی با نقش‌آفرینی بخش خصوصی محقق شود.

وزیر راه‌وشهرسازی تأکید کرد :افزایش سهم بار مسافر از طریق ریل، مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری و رئیس‌جمهوری و مجموعه نظام جمهوری‌اسلامی قرار دارد که باید با متنوع‌سازی سرفصل‌های منابع مالی، شکوفایی صنایع ریلی را رقم بزنیم.

اسلامی یادآور شد با توجه به زمان زیاد از دست رفته باید صنایع ریلی از حالت رکود خارج شود که این اتفاق با رعایت استانداردها و تولید رقابت‌پذیر به دست می‌آید.

وی بر استفاده از بازار سرمایه برای گسترش ظرفیت‌های مالی تأکید کرد و گفت نمی‌توان با اتکا به هزینه‌های زیاد شاهد تولید و عملکرد مطلوب بود. لذا استفاده از فرصت‌های بازار سرمایه باید در اولویت قرار گیرد.

اسلامی در ادامه بر تحول در فرهنگ سازمانی و رفتاری راه‌آهن تأکید کرد و گفت :نیازمند افزایش قابلیت ریلی، افزایش بهره‌وری و تشویق مردم برای استفاده از ظرفیت‌های ریلی هستیم. که این مسأله با ایجاد نظام قابلیت عملکرد و مدیریت بهره‌وری محقق می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین بر تداوم چرخه حرکت توسعه جهانی تأکید کرد و یادآور شد :کشور نیازمند ورود به حوزه قطارهای پرسرعت براساس استانداردهای جهانی و در همین راستا کاهش سرعت از بیش از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت به ۲۵۰ کیلومتر و کمتر قابل قبول نیست.

وزیر راه‌وشهرسازی بااشاره به پروژه ترانزیتی یک کمربند یک راه که از سوی کشور چین با رقم سرمایه‌گذاری ۶۴ هزار میلیارد دلار تعریف شده است گفت باید نسبت به چنین پروژه‌ای اهتمام ویژه داشت و زیرساخت‌های خود را طبق برنامه‌ریزی‌ها و هدفگذاری‌ها اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه ما نیازمند بازدهی سرمایه بخش خصوصی با توجه به کیفیت عملکرد هستیم تصریح کرد  نمی‌توان با قیمت گذاری و پرداخت یارانه شاهد رونق صنعت ریلی در کشور بود. لذا باید اجازه دهیم کیفیت و قابلیت عملکرد شرکت‌های ریلی مورد ارزیابی و انتخاب مردم قرار گیرد. که این مسأله باید از سوی دولت پایه‌گذاری شود.

اسلامی با اشاره به تصویب اساسنامه تأسیس شرکت حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای گفت :به زودی شاهد آغاز فعالیت این شرکت خواهیم بود که با همکاری بخش خصوصی و شهرداری‌ها باید سهم قابل ملاحظه‌ای از حمل‌ونقل حومه‌ای را برعهده گیرد. و با ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی مقابله کند.

وی یادآور شد جای خالی یک شبکه مویرگی قوی و قدرتمند برای جابجایی مردم بین حومه و کلانشهرها مشهود است. که از طریق برپایی این شرکت مرتفع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رونق تولید را رقم خواهیم زد گفت : همانطور که شاهد تولید ریل ملی، سوزن و اجزا و ادوات مورد نیاز صنعت ریلی در کشور بودیم باید تولید این محصولات در تراز جهانی مورد پیگیری قرار گیرد و سهم ریل را روزافزون کنیم.