شناسهٔ خبر: 68180 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:

توجه به بنادر باید در رأس اولویت های کشور قرار گیرد/ کند بودن ترخیص کالا ناشی از تعدد قوانین است

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: علت اصلی تاخیر در ترخیص کالا تعدد ضوابط و کند بودن فعالیت ها در سایر دستگاه هایی که در روند ترخیص کالا نقش اصلی را عهده دار هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ابوالفضل روغنی گلپایگانی در مورد چگونگی روند تخلیه و بارگیری و ترخیص کالا در بنادر ایران به ویژه در بخش کالاهای اساسی، اظهار کرد: همان گونه که مطلع هستید بنادر کشور در برهه زمانی کنونی با اعمال تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی آمریکایی‌ها مواجه هستند اما با این حال روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر کشور و فرایند ترخیص کالا در این مناطق بسیار مطلوب است و حجم عمده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از طریق بنادر به کشور وارد می شود.

وی افزود: نقش اصلی ترخیص کالا بر عهده بنادر نیست و به طور حتم دستگاه هایی که بازیگردان اصلی ترخیص کالا در بنادر کشور به شمار می‌روند باید ترخیص سریع کالا را در دستور کار خود قرار دهند که جهت تحقق این هدف نیازمند قوانین و ضوابط مشخصی جهت ترخیص هرچه سریعتر کالا هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه با بیان اینکه انتقال کالا از طریق دریا ارزانترین مدل حمل و نقل به شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران دارای بنادر بزرگی است که می‌توانند در حوزه بین‌المللی ایفای نقش کنند و شرایط را برای پهلوگیری کشتی های بزرگ به وجود آورند، اما با این حال کماکان در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری نیازمند توجه هرچه بیشتر هستیم و اگر قصد داریم در دوران تحریم فعالیت بهتری داشته باشیم باید به پیشرفت و توسعه بنادر بیش از هر زمان دیگری توجه کنیم.

روغنی گلپایگانی در ادامه با تأکید بر اینکه نقش کلیدی و بی بدیل بنادر در توسعه اقتصادی کشور بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: در برهه زمانی کنونی بنادر بیش از هر زمان دیگری باید فعال و پویا بمانند، چرا که حجم عمده کالا از طریق این مناطق به کشور وارد و یا از کشور صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه توجه به بنادر باید در راس اولویت های کشور قرار گیرد، اظهار کرد: در روند ترخیص کالا یکی از علل تاخیر می تواند فرآیند تخلیه و بارگیری باشد اما سهم اصلی به ترخیص کالا از طریق گمرک باز می گردد که متاسفانه به دلیل تعدد ضوابط شاهد کند بودن ترخیص کالا در مبادی گمرکی هستیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تصریح اینکه علت کند بودن ترخیص کالا در بنادر به بخش بندری مربوط نمی‌شود، گفت: اگر بتوانیم فعالیت‌های مختلف را به بخش خصوصی واگذار کنیم به طور حتم شاهد بهبود روند فعالیت ها خواهیم بود و در این حوزه نیز می‌توانیم توفیقات بیشتری به دست آوریم.