شناسهٔ خبر: 68234 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بالاست در جمع خبرنگاران تشریح کرد:

دلایل ورود شرکت بالاست به حوزه حمل‌ونقل بار ریلی/ جزئیات پیشرفت فیزیکی سه پروژه ریلی تهران-کرج، خواف-هرات و میانه بستان آباد

ابراهیم محمدی مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن(بالاست) گفت: در راستای ارتقا بهره‌وری با پیش بینی شرایط اقتصادی و با توجه به برخورداری از مجوزها و ۴۳۰ واگن باری، در راستای ورود به عرصه حمل‌ونقل تلاش‌های صورت گرفت که سال گذشته در قالب قرارداد‌های جداگانه کلینگر، گندله و کنستانتره آهن حمل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ابراهیم محمدی در حاشیه برگزاری هفتیمن نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شرکت بالاست جزو مجموعه شرکت‌های زیرساختی راه‌آهن است که از سال گذشته پروژه دو خطه راه آهن تهران-کرج را در دست  اجرا دارد که در صورت تامین مالی به موقع توسط کارفرما تا پایان سال به بهره‌برداری خواهید رسید.

وی ابا بیان اینکه «پپش‌بینی می‌شود پروژه احداث راه آهن میانه-بستان‌آباد تا پایان مردادماه افتتاح شود» گفت: از ابتدای سال ۹۸ روزانه دو رام قطار ۲۰ واگنی در طول مسیر ۱۳۴ کیلومتری بالاست‌ریزی می‌شود که میزان بالاست‌ریزی  بیش از ۷۰ درصد پروژه را در بر می‌گیرد.

محمدی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به‌خاطر حمایت‌های انجام شده قدردانی کرد و گفت: جلسات هماهنگی با معاون ساخت و توسعه راه‌آهن به‌صورت هفتگی در منطقه عملیاتی برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن خاطرنشان کرد: همزمان با بالاست‌ریزی و جوشکاری درز ریل، نصب خطوط  فرعی در حال اجرا است، خطوط فرعی در مسیر به صورت دستی و قشر اول بالاست به‌صورت مکانیزه در حال انجام است.

وی تمام پروژه توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود که جای بالندگی به دست اندرکارانه حمل‌ونقل ریلی کشور دارد.

محمدی با اشاره به پروژه احداث راه آهن خواف-هرات نیز گفت: این پروژه به طور موقت تحویل داده شده است، البته در زمینه تامین تراورس و نصب سوزن مشکلاتی پدید آمده که در حال رایزنی با شرکت بریس و تراورس برای رفع مشکلات هستیم.

مدیرعامل شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن با اشاره به پروژه مجموعه ساختمان‌های ایستگاه مرزی راه‌آهن شمتیغ نیز گفت: این ایستگاه مرزی نیازمند تمهیدات خاصی از جمله تامین مالی است. تامین و بالاست‌ریزی بخش افغانستان با مشارکت شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن و پیمانکار دست دوم قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شده است.

محمدی پروژه دیگر این شرکت را ساخت ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در چهار عنوان کرد و گفت: فاز اول و دوم این پروژه تکمیل شده و هم اکنون فاز‌های سوم و چهارم در دست انجام است که طبق زمان قرارداد پیش می‌رود. همچنین پروه احداث ساختمان دادگسترسی جوادآباد ورامین تحویل موقت شد.

وی با اشاره به تغییر انگاره شرکت ساختمان و تاسیسات راه‌آهن گفت: با پیش‌بینی شرایط اقتصادی و با توجه به برخورداری از مجوزها و ۴۳۰ واگن باری در راستای ورود به عرصه حمل‌ونقل تلاش‌های صورت گرفت که سال گذشته در قالب قرارداد‌های جداگانه کلینگر، گندله و کنستانتره آهن حمل شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای ارتقا بهره‌وری از سال گذشته واگن‌های باری خود را به غیر از استفاده برای امور داخلی به شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر نیز اجاره داده‌ایم و تعداد دیگر را برای حمل مواد معدنی و سنگ آهن به صورت مشترک با شرکت‌های فورواردی به کار گرفته ایم. درآمد حاصل از اجاره ماشین‌آلات در سال گذشته بیش از سه میلیارد تومان در سال گذشته بوده است.

قرارداد تامین بالاست خط آهن میانه- بستان‌آباد- مراغه به ارزش ۲۰ میلیارد تومان هم به زودی با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل فعال می‌شوند.

محمدی در پاسخ به این سوال پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی که چرا شرکت بالاست به عرصه حمل‌ونقل ورود کرده است؟ گفت: جذابیت و مطلوبیت، بالاست دارای ۲۵۰ واگن لبه بلند است که در مناطق مانوری مانند اسکله بندر شهید رجایی برای محصولات معدنی به خصوص سنگ آهن با توجه به‌شیوه موجود در آن اسکله به راحتی تخلیه و بر روی کشتی بارگیری می‌شوند.