شناسهٔ خبر: 68262 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اعلام کرد:‌

نگهداری بیش از شش هزار کیلومتر راه توسط راهداران استان اردبیل

اقدامات راهداری مازندران با نصب علائم جاده‌ای در راه‌ها برای افزايش ضريب ايمنی استان اردبیل با ۱۷ هزار و ۹۵۳ کیلومتر مربع نزدیک به یک درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است تا به عنوان استانی کوهستانی با جاده های سخت و خشن و آب و هوایی متغییر شناخته شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل، این استان با ۱۷ هزار و ۹۵۳ کیلومتر مربع نزدیک به یک درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. وجود بیش از ۱۵ کوه با ارتفاع بیش از سه هزار متر موجب شده تا اردبیل به عنوان منطقه‌ای کوهستانی با جاده های سخت و خشن و آب و هوایی متغییر شناخته شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل دراین خصوص تصریح کرد: راهداران اردبیل ۶ هزار و ۳۷۲ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی نگهداری می‌کنند که از این میزان ۴ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی و مابقی راه اصلی و فرعی است.

علی رحمتی افزود: با توجه به اقلیم استان اردبیل، در برخی محورهای کوهستانی حضور راهداران به صورت ۲۴ ساعته بوده و این مهم با هدف ارتقا ایمنی جاده و ممانعت از بروز حادثه و در عین حال امدادرسانی به حادثه دیده گان انجام می‌شود.

عضو شورای اداری استان اردبیل با تاکید به اینکه نگه‌داری راه در اقلیم کوهستانی سخت و دشوار است، اظهار کرد: این مهم در سایه روحیه ایثارگری راهداران امکان‌پذیر است چرا که در برخی محورها شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه نگه‌داری از راه را مشکل ساخته است.

دبیر کمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل استان اردبیـــل گفت: یکی از سختی‌های نگهداری راه در اردبیل تمام فصل بودن آن است و با توجه به اینکه بارش برف و باران در اغلب ماه‌های سال تجربه م‌ شود، اکیپ‌های راهداری به ویژه اکیپ‌های برف‌روبی و نمک‌پاشی اغلب ماه‌های سال در جاده‌ها مستقر بوده و امداد‌رسانی دارند.

رحمتی ادامه داد:‌ تمامی اقدامات راهداری از جمله خط کشی، نصب علائم، نصب سرعت‌گیرها، لکه‌گیری جاده و پاکسازی جاده‌ها در طول سال با جدیت دنبال می‌شود اما آنچه به ایثار راهداران افزوده مشارکت در صیانت از محیط زیست است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: با توجه به حضور مستمر راهداران در جاده‌ها در واقع راهداران خود حافظ محیط زیست جاده هستند و اقداماتی از جمله پاکسازی حاشیه جاده‌ها، نصب تابلوهای ایمنی جهت کاهش سرعت خودروها در محل زندگی حیات وحش و حیوانات اهلی، ریزش برداری در زمان رانش، لایروبی دهانه پل‌ها و تثبیت سنگ‌ها و صخره‌ها که در برخی مواقع محل سکونت حیات وحش است از جمله اقدامات راهداران است.

رحمتی افزود: درمقایسه حجم محورهای مواصلاتی مشاهده می‌شود که نگه‌داری از محیط زیست حاشیه جاده‌ها سخت و گاها طاقت فرسا است اما به دلیل بازدیدهای مکرر و گشت‌های متعدد راهداران مشکلات و آسیب‌های احتمالی نیز شناسایی شده و در کمترین زمان رفع می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری مشارکت راهداران اردبیل در امداد رسانی به مناطق سیل زده نشان داد که نیروهای کم ادعا اما پرتلاش غمخوار هموطنان خود در روزهای سخت هستند. شاید این رافت به واسطه تربیت روحیه ایثارگری شکل گرفته است که با طی مسافت طولانی هدیه‌ها و کمک‌های مردمی به دست سیل‌زدگان می‌رسد.