شناسهٔ خبر: 68270 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با هفته جهاني کنترل فشارخون انجام شد؛

اندازه‌گیري فشارخون ۱۹۳ نفر از کارکنان اداره كل راه وشهرسازي خراسان رضوي

اندازه گیری فشارخون همزمان با آغاز مرحله اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون، ۱۹۳ نفر از پرسنل اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي تحت غربالگری قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رساني اداره كل راه و شهرسازي استان خراسان رضوي، حسين حسيني با بيان اين مطلب گفت: از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ ظهر روز بيستم خردادماه و همزمان با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، پرسنل اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي با همراهی مركز بهداشت استان، تحت غربالگری فشار خون قرار گرفتند.

معاون توسعه مديريت و منابع اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي افزود، پس از غربالگري براي همكاران داراي فشار خون بالا كارت ويژه صادر و به مراكز بهداشت و درمان معرفي شدند تا بصورت مستمر مورد چكاپ قرار گيرند.

بنابراين گزارش بالا رفتن فشار خون دو علت اصلي دارد كه یا خون با قدرت بیشتر از قلب پمپ شود یا مجرای سرخرگ تنگ مي شود و مهمترین عامل در ایجاد تنگی بر سر راه جریان خون، رسوب چربی است كه با بالا رفتن سن به تدریج چربی بیشتری در جدار سرخرگ ها رسوب می کند و فرد بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار می گیرد. علاوه بر افزایش سن، برخی رفتارها مانند فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار یا قلیان هم در ایجاد و تشدید فشار خون تاثیر دارند.

اين گزارش مي افزايد، اين بیماری عوارض زیادی همچون سكته قلبي و نارسايي قلبي، سكته مغزي، نارسايي مزمن كليه و اختلال ديد به علت خونريزي شبكيه  را به همراه خواهد داشت. 

 گفتني است بسیج ملی کنترل فشارخون از  ۲۷ اردیبهشت  همزمان با روز جهانی فشار خون تا ۱۵ تیر ماه در سراسر کشور برگزار می شود پویش اطلاع رسانی این بسیج ملی تا روز عید سعید فطر خواهد بود و طي اين طرح فشارخون  تمامی افراد بالای ۳۰سال، بیماران کلیوی و زنان باردار در هر سنیاندازه گيري و ثبت شده و آموزش هاي حضوري باهدف جلوگيري ازعوارض فشار خون بالا به مردم ارائه خواهد شد.

شايان ذكر است محل مراجعه افراد برای کنترل رایگان فشار خون کلیه مراکز و پایگاه های سلامت و ایستگاه های ثابت و سیار شهری و روستایی و بیمارستان هاست و يك ايستگاه سيار نيز در ورودي ساختمان اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي واقع در تقاطع بلوار خيام و شهيد دستغيب است. همچنين سامانه ثبت فشارخون به شیوه خود اظهاری نیز salamat.gov.ir است.