شناسهٔ خبر: 68276 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

پیشرفت ۸۵ درصدی آزادراه همت_کرج/ نرخ عوارض منطقه یک آزادراه تهران_شمال منوط به مصوبه وزارت راه و شهرسازی است

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی آزادراه همت_کرج خبرداد و گفت: نرخ‌گذاری عوارض منطقه یک آزادراه تهران_شمال منوط به مصوبه کمیته مربوطه در وزارت راه و شهرسازی است. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خیرالله خادمی در حاشیه بازدید محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: آزادراه همت-کرج به طول ۱۴.۵ کیلومتر که پنج کیلومتر زیر بار ترافیکی قرار دارد و ۱۰ کیلومتر باقیمانده که از پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی برخوردار است و امیدواریم با تزریق منابع مالی مورد نیاز، بخش‌های باقیمانده تا پایان تابستان ۹۸ تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

خادمی یادآور شد این پروژه در قالب دو قرارداد اجرا شده که قرارداد اول از ۹۹ درصد پیشرفت داشته  و قرارداد دوم نیز امضا شده حدود ۴۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت:۶۰ منزل مسکوتی باید خریداری می‌شد که با همکاری مسوولان استانی مسیر باز شد در انتهای مسیر زمین‌هایی است که باید خریداری شود.

وی افزود: در بازدید امروز، فعالیت تمام جبهه‌های کاری مشهود بود و در چند ماه اخیر، تحول خوبی در این پروژه آزادراهی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: با توجه به مسکونی و تجاری بودن زمین‌های عبوری آزادراه همت- کرج به منظور تملک اراضی نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه‌ای هستیم. که طبق برآورد اولیه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان برای رفع معرض و تملک اراضی نیاز است که از رئیس سازمان برنامه و بودجه درخواست پرداخت نقدی این مبلغ ارائه شده است. 

وی افزود: البته به صورت موقت نزدیک به هشت میلیارد تومان برای تملک اراضی به صورت موقت  هزینه شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به منظور رفع مشکلات ترافیکی استان البرز و همچنین محورهای مواصلاتی به استان‌های غربی کشور برنامه‌های ویژه‌ای از سوی شرکت ساخت و توسعه در نظر گرفته شده است.

خادمی با بیان اینکه « تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه همت-کرج ۳۵ درصد ترافیک ورودی به شهر تهران به این جاده منتقل می‌شود» یادآور شد: آزادراه همت-کرج یکی از مسیرهای منتهی به پایتخت و تکمیل کننده کریدور بین‌المللی شرق به غرب کشور است که با بهره‌برداری کامل از آن علاوه بر کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی شاهد کاهش بار ترافیکی درون شهری کرج با اتصال محور جدید به محور چالوس و کلاک و تسهیل دسترسی اهالی شمال کرج به استان‌های شمالی و تهران خواهیم بود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی درادامه به منطقه یک آزادراه تهران-شمال اشاره کرد و گفت: این آزادراه از ویژگی خاصی برخوردار است و سعی شد با استاندارد روز همچون اجرای طرح منظر راه، دو پوششه کردن سقف تونل‌ها، هوشمندسازی کل مسیر، روشنایی کل مسیر، روسازی بتونی، رفع اختلافات حقوقی با معارضان و کمبود اعتبارات باعث طولانی شدن این ابر پروژه عمرانی بود. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص نحوه تعیین نرخ عوارضی منطقه یک آزادراه تهران_شمال گفت: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه، در قرارداد پیش‌بینی شده که تمهیدات لازم از سوی دولت و بنیاد مستضعفان اندیشیده شود.
 
خادمی تصریح کرد: نرخ گذاری عوارض منطقه یک آزادراه تهران_شمال منوط به مصوبه کمیته مربوطه در وزارت راه و شهرسازی است.