شناسهٔ خبر: 68319 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام:

سه هزار واحد روستایی آسیب‌دیده از سیل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند/ تردد در محورهای اصلی و راه‌های روستایی استان جریان دارد

کاظمی ایلام علی‌اصغر کاظمی با اشاره به بازسازی‌های انجام شده در مناطق سیل‌زده استان ایلام، گفت: کار پاکسازی، تعمیر و بازسازی مسیرهای آسیب‌دیده از سیل استان انجام شده و تردد در محورهای اصلی و روستایی استان جریان دارد.

علی اصغر کاظمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت استان پس از سیل ابتدای سال ۹۸ و مجموعه اقدامات صورت گرفته به خصوص در مسیرهای آسیب دیده، اظهار کرد: در سیلی که اتفاق افتاد علاوه بر ده‌ها پل کوچک، سه پل با دهانه بالای ۱۰۰ متر استان نیز تخریب شد.

وی افزود: پل میدان خلف در بخش ماژین شهرستان دره شهر در همان ابتدای جاری شدن سیل، خوشبختانه هشت ساعت پس از وقوع سیل، با خاکریزی که احداث شده بود، مسیر باز و ارتباط بخش ماژین با استان لرستان و خوزستان از طریق این محور برقرارشد.

وی ادامه داد: پل گاومیشان دیگر پل آسیب دیده بود که به صورت موقت تردد روی آن برقرار و یک پل به صورت خرپایی با دهنه ۹۰ متر در محل آن احداث شده است. از طریق این پل دره شهر به استان لرستان و خوزستان در محور پلدختر-اندیمشک متصل و تردد در آن در جریان است .

کاظمی تصریح کرد: پل وحدت آباد در بخش ماژین دره شهر هم که دچار تخریب شده بود هم اکنون راه های دسترسی از طریق طرفین پل برقرارشده و خود پل هم به زودی با مجموعه اقداماتی که روی آن صورت گرفته تردد روی آن برقرار خواهد شد.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در ادامه با اشاره به پاکسازی بقیه مقاطع استان که در سیل دچار رانش، لغزش و ریزش شده بودند و برقراری  ترافیک در آنها با اعلام اینکه در مسیرهای روستایی هم به این نحو کار و اقدامات لازم انجام شده است، گفت: بابت روستاهایی هم که زیر آب رفته بودند و راه های ارتباطی شان قطع شده بود، بازسازی و احداث جاده های جدید انجام گرفته و تردد در آنها در جریان است.

وی افزود: در بحث جابه جایی روستاهایی که سیل به آنها آسیب فراوانی زده بود، در یکی، دو روستا اقدامات لازم صورت گرفته است. در این خصوص با دستگاه های ذی ربط و استانداری هماهنگی های لازم صورت گرفت تا جانمایی ها انجام بگیرد. در نهایت با بررسی های انجام شده قرار شد با خواسته اکثریت روستاییان مکان جدید برای آنها در بالادست همان مناطقی که زندگی می کردند، در نظر گرفته شود. بلافاصله پس از مشخص شدن موقعیت اراضی و تصویب شدن میزان اراضی از دست داده شان و تحویل کار ساخت و ساز توسط بنیاد مسکن آغاز می شود.

این مقام مسئول در استان ایلام درخصوص میزان تسهیلات ساخت و ساز واحدهای آسیب دیده از سیل اخیر در این استان با اشاره به وام های ۱۰ و ۱۲ میلیونی بلاعوض و همچنین تصویب وام های ارزان قیمت ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان برای روستاها و شهرها در این خصوص اظهار داشت: در زمینه پرداخت وام های در نظر گرفته شده برای ترمیم و ساخت و ساز واحدهای آسیب دیده از سیل طبق مصوبه دولت باید استان ایلام را یکی از استان های پیش رو بدانیم.

وی افزود: در این خصوص با توجه به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تسهیلات ابلاغ شده تاکنون ۷۹۰ واحد احداثی، ۱۰۰۰ واحد تعمیری و ۱۰۰۰ واحد معیشتی در بخش روستایی شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۵۴۴ مورد برای احداث و ۲۵۰۰ مورد برای تعمیرات به بانک‌ها معرفی شده اند. در این زمینه مجموعه اقدامات انجام شده تاکنون ۴۲۹ مورد آواربرداری، ۲۳۲ واحد پی‌کنی، ۷۰ واحد فونداسیون، ۱۲ مورد دیوار چینی و دو مورد اجرای سقف بوده است.

کاظمی تصریح کرد: مجموعه اقدامات انجام شده طبق برنامه بوده است. بنیاد مسکن کار را شروع کرده و در بخش ماژین ساخت و ساز انجام می گیرد. در بقیه موارد هم که آسیب دیدگی بوده کار توسط خود مالکین در حال انجام است تا با استفاده از تسهیلاتی که در نظر گرفته شده کار را پیش ببرند.