شناسهٔ خبر: 68385 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل :

محور شال - ماجولان - ماسوله تا پایان شهریور امسال به‌بهره‌برداری می‌رسد

حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: تلاش می‌کنیم تا محور شال- ماجولان- ماسوله را تا پایان شهریور امسال تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، محبوب حیدری در بازدید خبرنگاران از پروژه‌های راه‌سازی شهرستان‌های خلخال و کوثر اظهار داشت: وظیفه راه و شهرسازی احداث راه اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراهی است و نگه‌داری راه ها پس از احداث و افتتاح بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان است.

وی افزود: مسئولیت راه تا زمان بهره‌برداری بر عهده راه و شهرسازی است و پس از بهره‌برداری و تحویل مسئولیتی در قبال راه‌ها نداریم؛ همچنین بر خلاف تصور عموم مردم احداث راه آهن توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام می‌شود و احداث بیمارستان‌ها نیز که زمانی بر عهده ما بود سال گذشته به علوم پزشکی واگذار شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: راه‌سازی یک عملیات فنی است و ما پروژه‌ها را بی‌توجه به برخی اظهارات غیرکارشناسی و فشارهای دیگر بر اساس ضوابط پیش می‌بریم.

حیدری تصریح کرد: بالاترین ترددهای ثبت شده در سطح استان به ترتیب در محورهای اردبیل- آستارا، اردبیل- سراب، اردبیل- سرچم، اردبیل- مشکین شهر و پارس آباد- سربند است و برخلاف برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی اولویت احداث راه میزان تردد در یک محور است.

وی ادامه داد: بیشترین تردد ثبت شده در محورهای استان ۲۳ هزار مورد در یک روز است و میانگین تردد نیز ۷ هزار در یک روز ثبت شده است و جاده ای که بالای ۷ هزار تردد در روز دارد، مطابق ضوابط و قوانین برای احداث بزرگراه توجیه خواهد داشت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل درخصوص تصادفات درجاده‌های شمال و مطالبه مردم برای احداث بزرگراه در این محور گفت: زمانی که تصادفات کاهش می‌یابد موضوع راه مطرح نیست اما زمانی که افزایش می‌یابد به ضعف راه اشاره می‌شود؛ در این جاده علت اصلی تصادفات عامل انسانی است و متاسفانه سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت نیز به ثبت رسیده اما قبل از احداث بزرگراه باید برای ایمن‌سازی اقدامات زودبازده اجرایی شود.

حیدری تصریح کرد: اقداماتی از جمله نصب علائم، تجهیز دوربین‌های نظارتی و لکه‌گیری مورد تاکید است تا اینکه با جذب اعتبار بتوان بزرگراه نیز احداث کرد. فقط کنترل سرعت در این جاده می‌تواند ۸۰ درصد از تصادفات را کاهش دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص محور کلور- درام افزود: از ۵۵ کیلومتر این جاده ۳۸ کیلومتر در محدوده اردبیل است. اخیرا ۴ کیلومتر نیز از حوزه زنجان جهت ساخت به ما واگذار شد که در تمامی ۴۲ کیلومتر مطالعات در حال انجام است.

بدهی۵ میلیارد تومانی به پیمانکاران

وی تصریح کرد: علت توقف بخشی از پروژه بدهی ما به پیمانکار است, ۵ میلیارد تومان بدهی داریم که ۲.۶ میلیارد تومان در حال پرداخت هستیم. اگر صورت وضعیت ارائه شود بی‌شک بدهی تا ۸ میلیارد تومان نیز افزایش می‌یابد. با پرداخت بخشی از بدهی پیمانکار مجددا ماشین آلات خود را در جاده مستقر خواهد کرد.

وی افزود: بنده برای اتمام این پروژه زمانی تعیین نکردم . زمانی که این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در دست ما فقط ۱۵ میلیارد تومان است نمی‌توانیم زمانی برای تکمیل اعلام کنیم اما اگر از سفر رئیس جمهور اعتبار مناسبی اختصاص یابد، بی‌شک زمان اعلام خواهیم کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: علاوه بر پروژه‌های ذکر شده سال گذشته پروژه راه برندق- جعفرآباد به اتمام رسید و امسال تلاش می‌کنیم تا محور شال- ماجولان – ماسوله نیز تا پایان شهریور ماه سالجاری تکمیل شده و مورد بهره برداری قرارگیرد.

وی در خصوص محور شال- ماجولان- ماسوله گفت: کل پروژه ۱۵۰ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر آن در حوزه اردبیل است که در حال حاضر ۲۸ کیلومتر را به اتمام رساندیم؛ هم اکنون هفت کیلومتر باقیمانده مسیر نیز در حال احداث بوده و با توجه به همت جدی پیمانکار مجری در تکمیل آن پیش بینی می‌شود بهره برداری از این راه در داخل حوزه استان اردبیل در آخرین ماه تابستان امسال آغاز شود.

حیدری تصریح کرد: این محور دغدغه مردم است و صرفا یک جاده نیست بلکه به لحاظ گردشگری و تحول اقتصادی خلخال و کوثر اهمیت ویژه دارد. تنها اگر ۳۰ درصد از مسافران ماسوله از این محور به استان اردبیل سفر کنند شاهد تحول اقتصادی خواهیم بود و هرچند هزینه ساخت بالا و منابع محدود است اما هیچ یک از پروژه‌های راه‌سازی خلخال تعطیل نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: با توجه به وجود ۱۵ کیلومتر از مجموع مسیر محور شال- ماجولان – ماسوله در حوزه استان گیلان، انتظار از مسئولان راه و شهرسازی استان همسایه جدیت بیشتر در تکمیل عملیات راه سازی حوزه گیلان است.

حیدری از پروژه محور شال- ماجولان – ماسوله به عنوان سخت‌ترین و صعب العبور ترین پروژه راه سازی استان اردبیل یاد کرد و افزود: برغم محدودیت‌های مالی و اعتباری و سختی عملیات اجرایی پروژه بخوبی پیش می‌رود.

وی افزود: با بهره برداری از این راه توریستی راه برای ورود گردشگران داخلی و خارجی از سمت ماسوله به استان اردبیل از دروازه جنوبی این استان هموار شده و این کار رونق اقتصادی مردم منطقه و صنعت گردشگری را به همراه خواهد داشت.