شناسهٔ خبر: 68411 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

با حضور راهبری عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

سه طرح فرودگاهي به ارزش ۵۵ ميليارد ریال در رشت افتتاح شد

فرودگاه رشت عضو هيات مديره و راهبر عمليات فرودگاهی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران، اجرای پروژه‎های توسعه ظرفيت فرودگاهی و هوانوردی در فرودگاه رشت در مدت کوتاه را حاصل توجه اين شرکت به اهميت اين فرودگاه در استان گيلان و نزديکی به منطقه آزاد انزلی و ظرفيت‎های انتقال بار و گردشگری عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‎عمومی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، حسین اسفندیاری امروز ۲۵ خرداد با حضور در فرودگاه رشت سه طرح زيرساختي به ارزش ۵۵ ميليارد ريال شامل نصب دستگاه جدید DVOR/DME (با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال)، بهره برداری از ساختمان مانیتورینگ دوربین های مدار بسته (با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال) و نصب دو دستگاه دیزل ژنراتور( با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال) را که طی دو سال گذشته اجرا شده اند، را افتتاح کرد.

وی در جریان افتتاح پروژه های فرودگاهی رشت با بیان اینکه در سه سال و نیم گذشته پروژه‎های زیادی در این فرودگاه انجام شده است، گفت: بعد از راه‎اندازی ترمینال جدید فرودگاه رشت در سال ۹۳، فضای ترمینالی خوبی ایجاد شد و به این ترتیب توانستیم طرح بازسازی و بهسازی ترمینال قدیم را اجرا کنیم و در کنار آن طراحی محوطه‎‎سازی‎های فرودگاهی، بهسازی سامانه‎های تاسیساتی، سامانه‎های آبرسانی و مخازن آب نیز در محوطه‎های ترمینالی و لندساید انجام شد.

وی در مورد پروژه‎های فنی اجرا شده ادامه داد: خرید و نصب دیزل ژنراتورهای جدید از بهترین نوع و کیفیت با ظرفیت یک مگاوات، نصب و راه‎اندازی سامانه‎های سامانه کمک ناوبری بصری PALS به منظور افزایش دید افقی خلبان از ۱۲۰۰ متر به ۵۵۰ متر در زمان فرود، نصب و راه‎اندازی سامانه کمک ناوبری بصری چراغ PAPI به منظور تعیینن زاویه مناسب فرود از جمله پروژه‎های فنی هستند که با زحمات واحدهای ستادی مربوطه و کارشناسان فرودگاه رشت اجرا شده‎اند.

اسفندیاری با اشاره به بازدید انجام شده از طرح‎های این فرودگاه گفت: امروز از روند اجرای محوطه‎سازی‎ها، سامانه‎های تاسیساتی و مخازن آب بازدید شد که به حدود ۹۷ درصد پیشرفت رسیده‎اند. همچنین قسمتی از بهسازی ترمینال قدیم باقی مانده است که برای نحوه ادامه روند اجرای آن تصمیم‎گیری کردیم.

وی ادامه داد: دستگاه کمک ناوبری DVOR-DME اکنون در فرودگاه نصب و راه‎اندازی شده است که پس انجام تست‎های مربوطه توسط هواپیمایی فلایت چک، بهره‎برداری از آن آغاز خواهد شد. همچنین به زودی دستگاه کمک ناوبری ILS-DME قدیمی این فرودگاه با یک دستگاه جدید تعویض خواهد شد.

راهبر عملیات فرودگاهی با بیان اینکه با اجرای این پروژه‎ها ضمن افزایش ایمنی و کیفیت خدمات، این فرودگاه ظرفیت بالایی برای نشست و برخاست هواپیما و اعزام و پذیرش مسافر پیدا کرده است، گفت: یکی از سیاست‎های شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران این است که برای کاهش انتقال بار به صورت زمینی بر روی فرودگاه‎های نیمه شمالی سرمایه‎گذاری کند. علاوه بر اینکه در همه فرودگاه‎های کشور طرح‎های توسعه‎ای فرودگاهی و تجهیزات هوانوردی و فنی و آتشنشانی به خوبی انجام شده است که همه اینها به توسعه ظرفیت خدمت‎رسانی و ارتقای ایمنی و کیفیت کمک بسیار زیادی می‎کند.

اسفندیاری در مورد تامین تجهیزات در زمان تحریم گفت: اساسا دشمن تحریم را برای ایجاد مشکل وضع می‎کند اما ما باید با تدبیر به دنبال راه حل باشیم. ایران کشور کوچکی نیست که به راحتی بتوان آن را محدود کرد. ما بخشی از تجهیزات را از خارج تهیه کردیم و به دنبال این هستیم که با همکاری معاونت فناوری‎های ریاست جمهوری بخشی دیگری از نیازمایمان را از طریق شرکت‎های دانش بنیان در حوزه سامانه‎های کمک ناوبری، سامانه‎های ارتباطی، سامانه‎های روشنایی و سامانه‎های راداری تامین کنیم که به امید خدا در آینده خبرهای خوبی از کاهش وابستگی اعلام خواهد شد.

در جریان این بازدید و افتتاح پروژه های مذکور؛ رحمت اله فیروزی پور مدیرکل حراست، عباس وفایی مدیرکل تسهیلات و تجهیزات فرودگاهی، حسین اسفندیاری را همراهی می کنند.