به گزارش پایگاه خبری وزارت راه شهرسازی٬ متن این برنامه به شرح زیر است: مقدمه آنچه در دنباله این گزارش ملاحظه میفرمائید برنامه اجرائی فوق الاشاره است که بمثابه برنامه کلی و سند بالا دستی برای ارتقاء ایمنی جاده ای در دهه ایمنی و برای کلیه کشورهای جهان تدوین و توسط سازمان ملل توصیه شده است. اصل بنیادی و شالوده برنامه جهانی این دهه بر پایه همان فرآیند و روش سیستم ایمن (safe system approach) میباشد. در این روش هدف آنست که سیستم حمل و نقل جاده ای از قدرت تطابق بیشتری با خطاهای انسانی برخوردار شود و آسیب پذیری فیزیکی انسان را مورد توجه قرار دهد. این اصل با پذیرش این واقعیت آغاز میشود که وجود خطاهای انسانی و به تبع آن تصادفات جاده ای غیر قابل اجتناب بوده و نمیتوان بکلی از آن جلوگیری کرد. از اینرو هدف سیستم ایمن انست که در تصادفات جاده ای جراحات اساسی به انسانها وارد نشود. در این روش به محدودیتهای انسانی (بویژه حد تحمل انرژی جنبشی- kinetic energy - بدن انسانی) توجه شده و آنرا بمثابه مبنای مهم و اصلی در طراحی سیستم حمل و نقل جاده ای در نظر میگیرند. از طرف دیگر مفهوم پذیرش این روش بدین معناست که در تصادفات جاده ای سهم قابل توجهی از مسئولیت استفاده کننده راه به کسانی که سیستم حمل و نقل را طراحی و مدیریت کرده منتقل میشود. طراحان سیستم حمل و نقل در مرحله اول شامل طراحان و مدیران راه، صنایع خودروسازی، پلیس، سیاستمداران و نهادهای تدوین کننده قوانین و مقررات میباشند. البته عوامل مهم دیگری نیز در ایجاد ایمنی جاده ای مسئولیت دارند، مانند مسئولین بهداشت و سلامت، سیستم قضائی، آموزش و پرورش و نهادهای غیر دولتی. البته افراد استفاده کننده از راه نیز مسئولیت رعایت و تبعیت از قوانین و مقررات را دارند. بدیهی استبرای دستیابی به اهداف این دهه و در کنار سازمانهای دولتی و متولی ایمنی حمل و نقل جاده ای،سازمانهای غیر دولتی، جامعه مدنی و بخش خصوصی نیز باید در دسترسی به اهداف دهه ایمنی جاده ای مشارکت فعالانه داشته باشند. از همین رو نیز سازمان مردم نهاد و غیر دولتی جمعیت طرفداران ایمنی راه با حمایت ماهنامه صنعت حمل و نقل بر خود واجب دیدند تا با ترجمه و تدوین قسمتی از برنامه اجرائی مصوب این دهه گامی هر چند کوچک در راستای ارتقاء ایمنی جاده ای و اشاعه دیدگاههای کارشناسی بین المللی در این حوزه بر دارند
فعالیتهای برنامه جهانی دهه ایمنی حمل و نقل فعالیتهای این دهه میبایست در سطوح محلی، ملی، منطقهای و جهانی صورت گیرد اما اولویت باید در سطوح ملی و محلی متمرکز شود. به کشورها توصیه میشود تا فعالیتهای خود را طبق پنج رکن یا محور اصلی زیر را در ساختهای حقوقی و قانونی دولتهای ملی (و محلی) خود جای دهند.
۱- فعالیتهای برنامه دهه ایمنی جاده ای در سطح ملی کشورها بهتر است در سطح ملی پنج رکن زیر را بر اساس توصیههای گزارش جهانی جلوگیری از آسیبهای حمل و نقل جادهای که توسط کمیسیون ایمنی جادهای جهانی پیشنهاد شده، پیادهسازی کنند. کشورها باید این پنج حوزه را در چارچوب سامانههای گردآوری اطلاعات، ظرفیت اجرائی و راهبرد ایمنی جادهای ملی خودشان مدنظر داشته باشند. البته در برخی کشورها رهیافتی تدریجی برای دربرگرفتن هر پنج رکن لازم است.
۲- فعالیتهای بینالمللی برای هدایت کشورهای جهان به سوی اهداف واقعگرایانه و قابل حصول، هماهنگی بینالمللی گسترده ای ضرورت دارد. هماهنگی رسمی همچنین سازوکاری برای آسانسازی تشریک تجارب در بین کشورهای عضو فراهم میکند تا به اهداف ملیشان نیز برسند.
|
نظر شما