شناسهٔ خبر: 68443 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:

ایران آماده پیاده سازی آزمایشی گلوناس در شبکه ملی ترانزیت است / همکاری‌های موفقیت‌آمیزی میان ایران و روسیه شکل گرفته است

دهمین نشست کارگره مشترک همکاری های حمل و نقل ایران و روسیه شهرام آدم نژاد در دهمین نشست کارگروه مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل ایران و روسیه به تشریح زمینه‌های همکاری مشترک حمل‌ونقل میان دو کشور پرداخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری طرف روس در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل ایران را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام آدم نژاد معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات ایرانی در آیین آغاز دهمین نشست کارگروه مشترک همکاری‌های حمل‌و‌نقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که صبح امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: در راستای بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور، جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی روسیه در ساخت و توسعه فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی ایران استقبال می‌کند.

وی افزود: امیدوار هستم با توجه به همگرایی و اشتراک نظر دو کشور ایران و روسیه در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و به ویژه تعاملات مؤثر در زمینه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت، می‌توانیم در دهمین اجلاس جامع گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل به نتایج مثبت و سازنده‌ای دست یابیم.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با مروری بر مصوبات پیشین این اجلاس و نشست‌های مشابه، درمی‌یابیم که تا به امروز همکاری‌های مشترک و موفقیت‌آمیزی میان دو کشور شکل گرفته و در حال حاضر، فضای مناسبی جهت تقویت و ارتقای این همکاری‌ها، در محورهای اساسی که در ادامه به استحضار شما می‌رسانم، فراهم گردیده است.

وی با بیان اینکه هیأت محترم روسیه، به عنوان یکی از کشورهای مؤسس، نقش مهم و برجسته‌ای در اتخاذ تصمیمات هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال- جنوب، که در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ مصادف با مارس ۲۰۱۹ میلادی در تهران برگزار شد، داشتند.> افزود: اجرایی نمودن کلیه مصوبات اجلاس مذکور، به عنوان گامی اساسی در فعال‌سازی هرچه بیش‌تر و پیشبرد برنامه کریدور شمال – جنوب، در حال پیگیری توسط دبیرخانه مستقر در ایران می‌باشد. همچنین، همزمان با نشست مذکور، مراسم افتتاحیه تکمیل احداث مسیر ریلی قزوین – رشت نیز برگزار شد.

تکمیل خط ریلی رشت- آستارا تحول بزرگ در شاخه غربی کریدور شمال – جنوب

آدم نژاد خاطرنشان کرد: بدون شک تکمیل خط ریلی رشت- آستارا در سال‌های آتی تحول بزرگی را در میزان ترانزیت و جابه‌جایی کالا و مسافر در شاخه غربی کریدور شمال – جنوب ایفا می‌کند. در حوزه حمل و نقل ریلی، آغاز عملیات پروژه برقی‌سازی گرمسار- اینچه برون، دولت جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشته تا برنامه سایر پروژه‌های راهبردی ریلی خود، از جمله احداث مسیر چابهار- زاهدان و همچنین برقی‌سازی راه‌آهن سرخس- بندرعباس را، جهت ایجاد زمینه‌های همکاری، در نشست حاضر طرح و ارائه نماید.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه حمل و نقل جاده‌ای و همکاری‌های دو جانبه اظهار داشت: با توجه به این که جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده تسهیلات لازم را برای ناوگان روسیه فراهم آورد، انتظار داریم طی مذاکرات تخصصی در این اجلاس، برخی چالش‌های فعلی از جمله جریمه‌های ناوگان ایرانی به دلیل وزن‌های غیرمجاز و مشکلات اخذ ویزا برای رانندگان طرح و زمینه‌های لازم برای مرتفع نمودن آن‌ها و نتیجتا، ارتقا روابط تجاری دو کشور، فراهم آید.

ایران آماده پیاده سازی آزمایشی گلوناس در شبکه ملی ترانزیت است

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده پیاده‌سازی آزمایشی سامانه گلوناس در شبکه ملی ترانزیت جاده‌ای ایران می‌باشد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه به حوزه لجستیک و همچنین حمل‌ونقل دریایی، اشاره کرد و گفت: اعلام می‌دارم که مکان‌یابی و احداث مراکز لجستیکی در ایران با هدف کاهش زمان و هزینه در زنجیره‌های تأمین در حال انجام است و اتصال این زنجیره لجستیکی به سایر مراکز لجستیکی در سایر کشورها نیز در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. لذا، توسعه همکاری‌های لجستیکی از طریق فراهم‌سازی حمل‌ونقل کانتینر بین بنادر شمالی ایران و بنادر روسیه در دریای خزر از همیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک جهت تسهیل سرمایه‌گذاری‌های مشترک بخش‌های خصوصی دو کشور به منظور احداث مراکز لجستیک است و مشوق‌های سرمایه‌گذاری نیز پیش‌بینی شده‌اند. امیدوارم به منظور افزایش تعاملات حمل‌ونقلی و تجاری میان دو کشور سند یادداشت تفاهم سفرهای نزدیک به ساحل در این نشست به امضا برسد.

استقبال ایران از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی روسیه در ساخت و توسعه فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی ایران

آدم نژاد در حوزه حمل‌ونقل هوایی، ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن موافقت‌نامه تسهیل صدور روادید برای خدمه پروازی بیان داشت: در راستای بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور، جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی روسیه در ساخت و توسعه فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی ایران استقبال می‌کند.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان نسبت به تشکیل پنج کمیته کاری تخصصی شامل کمیته حمل‌ونقل ترکیبی و کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب، کمیته حمل‌ونقل ریلی، کمیته حمل‌ونقل دریایی،‌ کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای،‌ کمیته حمل‌ونقل هوایی ابراز امیدواری کرد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی صورت پذیرفته و دستور کارهای مشخص هریک از کمیته‌ها،  امیدواریم بتوانیم به پروتکلی سازنده و اثرگذار دست یابیم و در اجلاس آتی، شاهد پیشرفت و اجرایی شدن مندرجات این پروتکل باشیم.