شناسهٔ خبر: 68473 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم سنندج:

وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکل مسکن و اجاره‌بها پشتیبانی صددرصدی مجلس را دارد / اختصاص مصالح ارزان‌قیمت برای انبوه‌سازان می‌تواند از نظر بار روانی کمکی برای حل مشکل مسکن باشد

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسات برگزارشده با وزیر راه و شهرسازی و مجموعه سیاست‌گذار ایشان در حوزه مسکن مشخص است که یک اراده برای حل معضل و مشکلات وجود دارد.

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص جلسات اخیر میان اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن اظهار داشت: جلسات خوبی در این چند مدت انجام‌ گرفته و به‌نظر می‌رسد وزیر محترم راه و شهرسازی و مجموعه سیاستگذار وزارتخانه برای حل مشکل و انجام کار یک اراده مصمم وجود دارد.

وی افزود: هرچند که آمار و ارقام اعلام‌شده در گزارش‌ها را بیش‌تر دانشگاهی می‌بینیم تا اجرایی، اما همین‌که در واقعیت یک اراده برای حل دغدغه مسکن وجود دارد می‌تواند یک آغاز خوب باشد و باید از این بابت تشکر کنیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این زمینه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تدبیر اختصاص مصالح ارزان‌قیمت برای انبوه‌سازان و انتخاب مشاوران می‌تواند از نظر بار روانی کمکی برای حل مشکل باشد.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث مشوق‌های مالیاتی مدنظر وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره‌بها و اینکه آیا کمکی به حل مشکل مسکن خواهد کرد، بیان داشت: در بحث مالیات بر عواید سرمایه در صحبت‌های قبلی که با آقای اسلامی داشتیم به این نقطه رسیدیم که این موضوع باید عملیاتی شود. آقای وزیر هم قبول کردند و اگر لایحه مالیات بر عواید به مجلس ارسال شود نه‌تنها در بخش مسکن، بلکه در حوزه‌های دیگر هم می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد.

وی افزود: در همین زمینه انتظار این است که دولت حتماً در بخش‌های مربوط به خود مداخله کرده و تعارض منافع باعث نشود که دست از این کار بکشند. وقتی می‌گوییم مالیات بر عواید سرمایه یعنی در یک بازار غیرمولد که خودرو، طلا، سکه، مسکن و خیلی چیزهای دیگر را دربرمی‌گیرد و هر سرمایه‌ای  برای اقتصاد ملی اثربخشی ندارند، مالیاتش باید واقعاً اخذ شود.

علوی ادامه داد: به‌راستی ایران چه چیزی از کشورهای توسعه‌یافته کمتر دارد که یک چارچوب مشخص و معین در این زمینه دارند. جایی که دیگر هیچ‌کس نقدینگی‌اش را وارد بازار غیرمولد نمی‌کند تا باعث از بین رفتن و نابودی اشتغال و سرمایه ملی شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه مجلس همراه وزارت راه و شهرسازی در راستای حل معضل مسکن است، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی پشتیبانی صددرصدی مجلس برای موضوع احداث ساختمان و اجاره‌بها را به همراه دارد. در این بخش واقعاً هر لایحه و طرحی که در کمیسیون عمران که بتواند منافع ملی را تقویت کند باقدرت حمایت و پشتیبانی خواهد شد.

وی افزود: با توجه به نیاز مردم و خواسته آن‌ها برای تسریع در کار و برای اینکه یک مشوق برای وزارت راه و شهرسازی باشیم، طرح‌ها و پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی وزارتخانه در کمیسیون به‌صورت مطرح تا پس از تصویب به صحن برود.

علوی ادامه داد: این بزرگ‌ترین پشتیبانی است و در حقیقت به دنبال ایجاد یک بردار موافق در مسیر سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی هستیم. به همین خاطر تلاش می‌کنیم در بخش مسکن که مردم واقعاً گرفتار هستند کاری کنیم که وزارتخانه بتواند پاسخگو باشد.

نماینده مردم سنندج در پایان گفت: بدون شک به‌عنوان نمایندگان مجلس با هماهنگی موجود دست وزارت راه و شهرسازی را خواهیم گرفت و در این بخش از هیچ کمکی دریغ نخواهد شد.