شناسهٔ خبر: 68491 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی

ترمینال گالری سلام افتتاح شد/ افتتاح فاز اول هسته پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

ترمینال سلام و هسته پیشران منطقه آزاد در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. ترمینال سلام و هسته پیشران منطقه آزاد در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ترمینال گالری سلام در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با حضور حسن روحانی، رییس جمهور، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، علی عابدزاده، معاون وزیر و رییس سازمان هواپیمایی کشوری، علی رستمی، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، تورج دهقانی زنگنه، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» و جمعی از مقامات کشوری و لشکری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی افتتاح شد.

این ترمینال که نخستین پایانه هوایی هوشمند در ایران به شمار می‌رود، برای نقل و انتقال سالانه 50 میلیون نفر مسافر طراحی شده است. با افتتاح این ترمینال اکنون دو پایانه هوایی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) فعال هستند و بنا بر برنامه ریزی صورت گرفته، پروازها در ترمینال سلام از اول تیرماه آغاز خواهد شد.

در طراحی داخلی  ترمینال گالری سلام، از آثار فاخر تعدادی از هنرمندان ملی بهره برده شده تا فضای داخلی ترمینال یادآور فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی باشد. این ترمینال در سه طبقه و با بهره‌مندی از ۵۲ کانتر پذیرش مسافر، ۹ جای پارک هواپیما، شش پل تلسکوپی اتصال به هواپیما و ۹ گیت اعزام و پذیرش مسافر آماده خدمت‌رسانی به مسافران ورودی و خروجی است. در این ترمینال برای خدمت‌رسانی بهتر، دو کانتر نیز برای مسافران کم توان در نظر گرفته شده است. همچنین این ترمینال از امکان «کانتر باز» برخوردار است که مسافران را قادر می‌سازد با مراجعه به هرکدام از کانترها، نسبت به تحویل بار و دریافت کارت پرواز خود اقدام کنند.

با افتتاح ترمینال سلام تعداد گیت‌های اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه امام خمینی (ره) به  ۲۳ گیت ارتقا یافت و یکی از ملزومات تبدیل این فرودگاه از فرودگاه سطح  یک به فرودگاه سطح دو در حوزه خدمات فرودگاهی فراهم شد. همچنین لازم به ذکر است که این ترمینال امکان خدمت‌رسانی به بزرگ‌ترین هواپیمای تجاری جهان، یعنی ایرباس A۳۸۰ را فراهم می‌کند.

احداث این ترمینال با طراحی و اجرای متخصصین داخلی صورت گرفته و برای تجهیز آن نیز تا حد امکان از تجهیزات ساخت ایران استفاده شده است و تجهیزات دریافت و تحویل بار و پل‌های تلسکوپی اتصال به هواپیما در این ترمینال، در ایران تولید شده است.

احداث ترمینال سلام از سال ۸۹ آغاز شده و این ترمینال در ابتدا برای برقراری پروازهای زیارتی طراحی شده بود. اما با توجه به نیاز روزافزون صنعت هوایی کشور به فضاهای فرودگاهی، مقرر شد که از ترمینال سلام برای تمام پروازهای خارجی استفاده شود. سرمایه‌گذار و پیمانکار ساخت این ترمینال بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بوده که بر اساس یک قرارداد بی ال تی با وزارت راه و شهرسازی، اقدام به ساخت این ترمینال کرده است. 

باافتتاح ترمینال سلام، بخشی از پروازهای داخلی از فرودگاه مهرآباد به ترمینال شماره یک فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل خواهد شد.

در این مراسم، همچنین فاز اول محدوده پیشران منطقه آزاد شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به بهره‌برداری رسید. 

با افتتاح این محوطه، زمینه برای جذب سرمایه‌گذار در منطقه آزاد شهر فرودگاهی فراهم می‌شود.