شناسهٔ خبر: 68509 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با امضا تفاهم‌نامه حمل‌ونقل جاده‌ای میان ایران و آذربایجان:

خطوط مسافربری جاده‌ای «مشهد– باكو» و «آذربایجان–تهران–عراق» راه‌اندازی می‌شود

پرچم در جریان امضا تفاهم‌نامه توسعه همكاری‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان با حضور مسئولان حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی دو كشور در باكو مقرر شد خطوط منظم مسافربری برای مسیر «مشهد– باكو» و مسیر «آذربایجان– تهران – عراق (كربلا)» راه‌اندازی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تفاهم نامه توسعه همكاري هاي حمل و نقل بين المللي جاده اي ميان جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان با حضور مسئولان حوزه ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي دو كشور در باكو امضا شد.

منوچهر سلمانزاده مدیر‌كل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی  سازمان و ریاست هیات ایرانی در این اجلاس دو روزه که ۲۲ و ۲۳ خردادماه سال جاری برگزار شد، اظهار داشت: نشست كمیته مشترك حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایران و آذربایجان، با هدف توسعه هرچه بیش‌تر روابط حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای میان دو كشور برگزار شد و در زمینه تبادل اطلاعات و آمار، بررسی مسائل و مشكلات حمل‌و‌نقل كالا و مسافر بین دو كشور، نحوه تبادل پروانه‌های معاف از بخشی از عوارض و سایر موارد مذاكره گردید كه پس از دو روز طرفین به توافقاتی دست یافتند.

سلمانزاده افزود: طرفین ضمن ابراز خشنودی از روند روبه رشد همكاری‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای، آمار تردد ناوگان جاده‌ای كالا و مسافر بین دو كشور در سال ۲۰۱۸ میلادی و در ماه‌های اخیر را مبادله كرده و همچنین برای اتخاذ تدابیر لازم در راستای توسعه مناسبات حمل‌و‌نقل بین‌المللی در حوزه جاده‌ای به تفاهم رسیدند.

وی تصریح كرد: در این اجلاس موضوعات مختلفی از جمله افزایش پروانه‌های تردد معاف از عوارض برای سال ۲۰۱۹ و تعیین سقف برای سال ۲۰۲۰، همچنین اتخاذ تدابیر لازم برای تسهیل و تسریع عبور مسافران در قلمرو ۲ كشور از سوی طرفین مطرح‌و تصمیم گیری شد.

سلمانزاده با بیان انیکه «مقرر شد خطوط منظم مسافربری برای مسیر مشهد– باكو و مسیر آذربایجان– تهران – عراق (كربلا) راه اندازی گردد» افزود: همچنین طرف ایرانی خواستار حذف جریمه اخذ شده برای بیش از ۲۰۰  لیتر سوخت همراه ناوگان ایرانی را كه قلمرو آذربایجان را ترانزیت می كنند، و مقرر شد نتیجه بررسی ها به طرف ایرانی اعلام شود.

بر اساس این گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، حبیب حسن اف رییس سرویس دولتی حمل‌و‌نقل جاده‌ای وزارت حمل‌و‌نقل، ارتباطات و فناوری نوین جمهوری آذربایجان در پایان این نشست دو روزه با ابراز خرسندی از مناسبات رو به رشد حمل‌و‌نقلی بین دو كشور، ادامه روند مذاكرات را خواستار شد.