شناسهٔ خبر: 68521 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی:

کاهش مخاطرات فرونشست زمین بر خطوط ریلی، نیازمند همکاری فراسازمانی است/اتمام فاز اول مطالعات فرونشست زمین بر خطوط ریلی

علی بیت اللهی علی بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه کاهش مخاطرات فرونشست زمین بر خطوط ریلی، نیازمند همکاری فراسازمانی است، اعلام کرد: : فاز اول مطالعات آثار فرونشست زمین در خط ریلی تهران- مشهد در جنوب ورامین با همکاری راه‌آهن انجام شده و منتظر هستیم روش‌های اجرایی و مهندسی که در فاز اول پیشنهاد داده‌ایم در فاز دوم به صورت نقشه‌های اجرایی روی کاغذ بیاید و با انتخاب پیمانکار برای نخستین بار در کشور اقدامات مقابله‌ای در برابر فرونشست زمین انجام شود.

علی بیت‌اللهی دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص تاثیر فرونشست بر خطوط ریلی و راه‌آهن گفت: آثار فرونشست در حمل و نقل ریلی کشور و به ویژه در بخشی از راه‌آهن تهران- مشهد در جنوب ورامین، مشهود است که در این‌باره به دلیل اهمیت این خط و همچنین سایر خطوط، مطالعاتی را با شرکت راه‌آهن انجام داده‌ایم.

دبیر کارگروه مخاطرات‌طبیعی با اعلام این مطلب که نتیجه مطالعات آثار فرونشست زمین در مناطقی که خطوط ریلی دارند و به ویژه راه‌آهن تهران- مشهد در بخشی از منطقه ورامین که آثار سویی به جای گذاشته، انجام شده است، خاطرنشان کرد: فاز اول مطالعات آثار فرونشست زمین در خط ریلی تهران- مشهد در جنوب ورامین با همکاری راه‌آهن انجام شده و منتظر هستیم روش‌های اجرایی و مهندسی که در فاز اول پیشنهاد داده‌ایم در فاز دوم به صورت نقشه‌های اجرایی روی کاغذ بیاید و با انتخاب پیمانکار برای نخستین بار در کشور اقدامات مقابله‌ای در برابر فرونشست زمین انجام شود.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از راه‌آهن تهران- مشهد را در جنوب ورامین از مناطق اولویت‌دار برای مطالعه آثار فرونشست زمین بر خطوط ریلی برشمرد و گفت: این منطقه، جای منحصر به‌فردی از نظر بروز آثار فرونشست زمین است.

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه هر قسمتی از محدوده‌هایی که در تلاقی با خطوط راه‌آهن هستند ساز و کار خاص خود را دارند، افزود: مطالعات و بازدیدهای میدانی از خط آهن تهران- مشهد در جنوب ورامین نشان دهنده فرونشست در زمینی به ابعاد سه کیلومتر بود در مهم‌ترین و پرترددترین خطوط ریلی کشور بود. همین ها موجب شد تا دو عامل آثار فرونشست گسترده و اهمیت خط، این منطقه را به اولویت اول مطالعه تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت مطالعه از این جهت حائز نکات مثبتی است که حاوی این مطلب است که در مواجهه با فرونشست در خطوط راه آهن اطلاعات و تجربه مناسبی وجود دارد که اگرچه در هر منطقه می‌تواند ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد اما در عین‌حال می‌توان با راهکارهایی که البته قابل تعمیم در خطوط دیگر و در مناطق پرخطر ریلی است، می‌تواند از خطرات آتی در این مناطق جلوگیری بعمل آورد.

بیت‌اللهی تصریح کرد: ایمنی و توجه به کاهش آثار فرونشست زمین در مجموعه‌هایی همچون راه‌آهن، فرودگاه و حفظ ایمنی موردانتظار و مصون ماندن این مناطق از خطرات فرونشست برعهده وزارت راه و شهرسازی است.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی راهکارهایی برای کاهش آثار فرونشست زمین در مناطقی که زیرساخت‌های مهمی همچون راه‌آهن دارند، تعیین شده است.

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه به منظور کاهش اثرات فرونشست بر زیرساخت‌ها، همکاری فراسازمانی نیاز است، افزود: روش‌های مهندسی و راهکارهای مناسبی وجود دارد که می‌توان به وسیله آنها، آثار فرونشست زمین در مناطقی که زیرساخت‌های مهمی دارند را کاهش داد.

وی یافتن راهکارها را نقطه عطفی برای همکاری‌های آتی برشمرد و در توضیح دلایل همکار‌ی‌های فراسازمانی و فراوزارتخانه‌ای، گفت: به منظور کاهش آثار فرونشست باید از یکسو، مصرف آب‌های زیرزمینی کنترل شود و از سوی دیگر باید روش کشت و زرع و کشاورزی متناسب با نوع مناطق، تغییر یابد که البته این موارد در حیطه مسئولیت وزارت راه و شهرسازی نیست. از سوی دیگر و مهمتر از همه مسائل زیست‌محیطی هستند که باید با همکاری سازمان محیط‌زیست بخشی از موارد پیش بروند.