شناسهٔ خبر: 68522 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

طرح "بازار تعهدی مصالح" می تواند به توليد مسكن رونق دهد

بنایی نماینده گناباد نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی جدیت مسئولان و شکل گیری وفاق ملی را کلید حل مشکلات حوزه مسکن دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازي با طرح "بازار تعهدی مصالح" می تواند به توليد مسكن رونق دهد.

حمید بنایی، نماینده گناباد و بجستان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از عدم ارائه لایحه طرح جامع ملی مسکن به کمیسیون عمران مجلس گفت: تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و تدوین طرح توسط مجلس نیز پختگی لایحه را نخواهد داشت؛ بنابراین انتظار داریم دولت که عامل و مجری است و با مشکلات آشنایی دارد، لایحه مذکور را به مجلس ارائه کند.

وی با اشاره بر هم خوردن فرآیند عرضه و تقاضا در حوزه مسکن گفت: برخلاف ۵ سال های گذشته، وزیر کنونی راه و شهرسازی  با یک رویکرد سکان این وزارتخانه را در دست گرفته است و طرح هایی نظیر بازآفرینی شهری را در دست اقدام دارد.

بنایی با بیان اینکه در کمیسیون عمران از اقدامات تعادل بخش دولت در این حوزه حمایت می کنیم و همراه دولت هستیم، افزود: رییس مجلس نیز اعلام آمادگی کرده است در جلسات مشترک کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی حضور داشته باشد تا برای مشکلات حوزه مسکن چاره اندیشی کنیم؛ البته ما در کمیسیون آماده همکاری های لازم هستیم و پیشنهاداتی نیز داریم.

نماینده گناباد در مجلس شورای اسلامی از افزایش بی رویه قیمت مسکن در کشور انتقاد کرد و گفت: هم اکنون میانگین قیمت خرید مسکن در تهران ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است و متاسفانه در این شهر و سایر شهرهای بزرگ و مراکز استان خانه دار شدن جوانان به رویا تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بر مبنای برنامه ششم توسعه دولت متعهد به تولید سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور شد و اظهار کرد: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب برنامه اقدام ملی وزارت راه و شهرسازی اقدامی مناسب ولی ناکافی است.

بنایی جدیت داشتن را کلید حل مشکل مسکن دانست و گفت: اگر جدیت لازم در حوزه مسکن وجود داشته باشد می توان بحث مسکن را حل کرد و برای مثال اگر تشخیص داده شد در تهران ساخت مسکن نیاز نیست این ظرفیت به سایر نقاط کشور انتقال داده شود و در تهران بر نوسازی و بهسازی بافت فرسوده تمرکز بیشتری صورت گیرد تا از آسیب پذیری در برابر زلزله بکاهیم.

وی افزود: بافت فرسوده را باید با کمک شهرداری ها، وزارت کشور و سایر دستگاه ها بازسازی کنیم و به وزارت کشور نیز پیشنهاد کرده ایم که از ابزارها و امتیازاتی نظیر پروانه ساخت رایگان و نیم بها که در اختیار دارد به این حوزه کمک کند. همچنین وزارت نیرو در این خصوص می تواند با اقداماتی نظیر جابه جایی خطوط آب، برق و گاز و ... به این روند کمک کند.

بنایی گفت: دولت از طریق طرح "بازار تعهدی مصالح" که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند می تواند با کارخانه های بزرگ کشور در حوزه تولیدات ساختمانی کار کند و به این حوزه رونق دهد.

وی اظهار کرد: اگر در حوزه مسکن یک وفاق ملی شکل گیرد می توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و قطعا قیمت ها تعدیل خواهد شد.