شناسهٔ خبر: 68530 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره):

افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره) با افتتاح ترمینال سلام/ دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای مشارکت در توسعه شهر فرودگاهی

ترمینال سلام و هسته پیشران منطقه آزاد در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با حضور رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد. مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به افزایش ۸۰ درصدی ظرفیت این مجموعه با افتتاح ترمینال-گالری سلام گفت: خدمات در این ترمینال در کلاس A ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی رستمی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) روز گذشته در مراسم گشایش ترمینال-گالری سلام با اشاره به ظرفیت‌های این مجموعه گفت: شهر فرودگاهی با هدف تبدیل شدن به قطب اول بار و قطب دوم مسافری با درایت و هوشمندی تمام در دولت تدبیر و امیدْ برای اولین بار و به عنوان اولین تجربه در کشور در مساحت ۱۴ هزار هکتار، با بهرهمندی از عرصه‌های مناطق آزاد و ویژه تجاری، هوانوردی و نرمال شروع به کار کرده است.

وی ادامه داد: موقعیت خاص و ویژه شهر فرودگاهی موجب شده است حمل و نقل چند وجهی و همچنین مقوله لجستیک که مورد تاکید وزیر راه و شهرسازی نیز بوده است، در اولویت کاری من و همکارانم قرار بگیرید. به جرات می توان گفت شهر فرودگاهی با توجه به مزایای خاص خود می‌تواند به عنوان موتور متحرکه اقتصادی در کشور عمل کند.

رستمی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات و ژیش‌بینی های موسسات معتبر جهانی، میزان ترافیک هوایی مسافران از ۴.۶ میلیارد نفر مسافر به ۱۲ میلیارد مسافر تا سال ۱۴۱۴ افزایش خواهد یافت، گفت: این افزایش سه برابری ترافیک در سطح جهان این ضرورت را ایجاد می‌کند که فرودگاه‌ها بیشتر از یک پایانه هوایی باشند.

وی به تصویب طرح جامع شهر فرودگاهی اشاره کرد و افزود: برای پاسخگویی به افزایش مسافر و بار و مطابق رسالت‌های تعیین شده ، طرح جامع شهر فرودگاهی با بهره‌گیری از دانش روز جهانی و تجربه متخصصان داخی طراحی و تثبیت شد تا نقشه راه پیشرفت و توسعه شهر فرودگاهی باشد.

ارتقای توان داخلی با طراحی و ساخت ترمینال سلام

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سپس به افتتاح ترمینال-گالری سلام اشاره کرد و گفت: امروز به برکت مجاهدات‌های شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، ثمره چندین سال تلاش جوانان و متخصصان این مرز و بوم در این ترمینال متبلور گشته و فکر، ایده و زحمات آنان به این کالبد بتنی و آهنی هستی بخشیده است طراحی مدرن و منطبق با استانداردهای جهانی و استفاده از آثار هنری و منحصر به فرد بر زیبایی‌های این پروژه ملی و القای حس لطافت و آرامش به هموطنان و مسافران عزیز افزوده است. بسیار خرسندیم که با افتتاح این پروژه. می‌توانیم از امروز و از سلام میزبانی شایسته‌ای از میهمانان ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های فنی ترمینال سلام افزود: ترمینال سلام به مساحت ۵۵ هزار متر مربع قادر است به ۵ میلیون مسافر در سال خدمات ارائه کرده و ظرفیت جابجایی مسافر در شهر فرودگاهی را با ارائه خدمات بهتر و در کلاس بین المللی، ۸۰ درصد در کلاس A افزایش دهد. 

رستمی ادامه داد: محوطه این ترمینال به مساحت ۴۰ هکتار است که ۷ هکتار از آن برای انجام مسئولیت اجتماعی به فضای سبز اختصاص یافته و جلوه زیبایی برای ترمینال ترسیم کرده است.

این مدیر فرودگاهی با اشاره به استفاده از توان داخلی برای طراحی و ساخت ترمینال-گالری سلام گفت: در روزگاری که بر اثر تحریم‌ها صنعت مهم و استراتژیک هوانوردی همچون سایر حوزه‌ها تحت الشعاع اقدام سیاسی عهدشکنان قرار گرفته، متخصصان این مرز و بوم با استفاده از توانایی ها و ظرفیت های داخلی اقدام به طراحی و تولید این ترمینال فرودژاهی کرده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری  تجهیزات به روز فرودگاهی که برای اولین بار در کشور و در ترمینال گالری سلام ساخته شده و آماده بهره‌برداری است که سیستم هوشمند انتقال بار و مسافر از مهم ترین آن هاست. همچنین در راستای هوشمندسازی ترمینال، مدیریت و صرفه‌جویی مصرف انرژی و افزایش ایمنی سیستم‌های مختلفی از قبیل سیستم مدیریت هوشمند تجهیزات، سیستم اعلام و اطفای حریق، سیستم هوشمند پهلوگیری هواپیما و سیستم هوشمند مدیریت منابع فرودگاهی در این ترمینال استفاده شده است. 

دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در توسعه شهر فرودگاهی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به برنامه‌ریزی برای برقراری پروازهای داخلی در این مجموعه گفت: همزمان با افتتاح ترمینال-گالری سلام، پروازهای داخلی شهر فرودگاهی با هدف تکمیل شبکه پروازی پروازهای داخلی و خارجی، فراهم نمودن تسهیلات برای شهرستان‌های اطراف تهران و استان‌های همجوار، پوشش تمام محدودیت‌های پروازی پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد، ایجاد رونق گردشگری در کشور و کمک به اقتصاد شرکت‌های هواپیمایی داخلی آغاز می شود.

وی ادامه داد: در راستای توسعه ظرفیت مسافر و بار، طراحی ترمینال جدید به عنوان بزرگترین ترمینال مسافری شهر فرودگاهی، با ظرفیت جابجایی سالانه ۲۵ میلیون مسافر در فاز اول و ۱۲۰ میلیون مسافر در سال در فاز نهایی در دستور کار قرار گرفته است. در حال حاضر فرآیند مسابقه طراحی معماری آن در حال انجام بوده و پس از آن نیز اقدامات لازم برای انتخاب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد.

رستمی با اشاره به بهره‌برداری از هسته پیشران منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: اتفاق مهم و میمون دیگری که امروز رقم می‌خورد، شروع فعالیت اقتصادی منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی است. این محدوده به مساحت ۱۵۰۰ هکتار و با محوریت لجستیک ایجاد و محدوده و کاربری آن در طرح جامع مصوب تعیین شده است. 

وی ادامه داد: امروز عملیات احداث فاز نخست هسته پیشران منطقه آزاد به منظور ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برای پایتخت کشور به پایان رسیده و آماده بهره‌برداری است. این منطقه افزون بر ظرفیت‌های دائمی مناطق آزاد و علاوه بر نزدیکی به کلانشهر تهران و وجود نیروی انسانی متخصص، از زیرساخت‌های حمل ونقل چندوجهی هوایی، ریلی و جاده‌ای برخوردار بوده و ضمن قرارگیری در کریدورهای ارتباطی شمال-جنوب و شرق-غرب، وسعت اراضی بدون معارض و نداشتن محدودیت برای توسعه آتی، جذابیت خاصی را برای متقاضیان و سرمایه‌گذاران فراهم نموده است. 

رستمی در  پايان گفت: از همه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران داخلی برای همکاری در توسعه شهر فرودگاهی دعوت می‌کنم تا با مشارکت در فعالیت اقتصادی باعث ایجاد رونق اقتصادی برای ایران عزیزمان شوند.