شناسهٔ خبر: 6855 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عطرچیان خبر داد:

افزايش ۲۹ درصدی ترانزيت كالا در فروردين ماه

کامیون مديركل دفتر ترانزيت و پايانه‌های مرزی گفت: ​طی فروردين ماهه سال ۹۴، بيش از يك ميليون و ۵۹ هزار تن كالا از كشور ترانزيت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۹ درصد افزايش يافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچيان افزود: در پي اقدامات انجام شده از سوي اين سازمان در زمينه توسعه و بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران طي مدت مذكور از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، ۵۱۸هزار تن را مواد نفتي و ۵۲۰ هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل داده‌اند كه عمده‌ترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع تركيبات شيميايي، انواع پنبه، بوده است.

مديركل دفتر ترانزيت و پايانه هاي مرزي افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور پرويز خان در استان كرمانشاه با ۲۷۶ هزار تن معادل ۲۶ درصد فعال‌ترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي بندر عباس ،باشماق و بازرگان در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار کرد: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با ۴۳۴ هزار تن معادل ۴۱ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس،بازرگان ، لطف‌آباد و سرخس در رده‌هاي بعدي قرار دارند.

عطرچيان بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از ۴۷ هزار دستگاه تعداد سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، ۲۶ هزار دستگاه معادل ۵۶ درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

وی یادآور شد: در صورت روان سازي و كاهش زمان و هزينه هاي ترانزيت كالا از كشور، افزايش ميزان ترانزيت كالا در سال جاري تا حدود ۱۵ ميليون تن در سال نيز دور از دسترس نیست و جمهوري اسلامي ايران به دليل موقعيت استراتژيك و ژئو پلتيك خود به عنوان چهار راه ترانزيتي آسيا و اروپا داراي پتانسيل هاي كافي براي افزايش ترانزيت كالا و مسافر از طريق شيوه هاي گوناگون حمل و نقل است./

نظر شما