شناسهٔ خبر: 68555 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نصب و راه اندازی ۱۱ دستگاه شتاب‌نگار جدید در مازندران

جلسه ساری مدیر کل راه و شهرسازی مازندران از نصب و راه اندازی ۱۱ دستگاه شتاب‌نگار جدید در استان با هدف سیستم پاسخ سریع و هشدار سریع برای زلزله خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران، سید محمد نظری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت : از آنجائیکه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به عنوان متولی شبکه شتابنگاری زلزله کشور که داده های آن اهمیت بسیار زیادی در طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله در کشور را دارد با پیگیری های فراوان استان تعداد ۱۱ دستگاه شتابنگار جدید  برای توسعه شبکه شتابنگاری دریافت و در شهرهای مختلف استان نصب و راه اندازی خواهد شد .

نظری تصریح کرد : در مازندران دو گسل اصلی خزر و چندین گسل فرعی و فعال با طول بیش از  ۵۰۰  کیلومتر و شمال البرز با طول بیش از  ۳۰۰ کیلومتر وجود دارد که  این دوگسل تقریبا همه شهرهای استان را در بر می گیرد و آمادگی  و مدیریت بحران زیادی برای ایجاد زلزله در استان را می طلبد.

 وی یادآور شد : تاریخچه زمین لرزه های استان نشان می دهد که عموما" عمق کانونی زمین لرزه ها کمتر از ۳۵ کیلومتر(یعنی زلزله هائی کم عمق) بوده و حوادثی با منشا زلزله همچون زمین لغزش، ریزش کوه و سنگ، روانگرائی و... نیز بهمراه آن در گذشته در استان رخداده است.

فراهم کردن شهر ایمن تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه اندازی دستگاههای شتاب‌نگار به دست می آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاههای اجرایی مراکز استانها قرار گیرد.

از آنجایی که ایران و بالاخص مازندران بر روی کمربند لرزه خیز آلپ-هیمالیا قرار دارد، همواره تحت تاثیر این پدیده طبیعی است؛ از این رو از دهه ۱۳۵۰ اقدام به راه‌اندازی شبکه شتابنگاری در کشور شد که از این تعداد ۵۰ دستگاه آنلاین و مابقی به صورت آفلاین اطلاعات مورد نیاز را استخراج می‌کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خاطر نشان ساخت : مزیت این دستگاه‌ها نسبت به لرزه نگارها  در این است که دستگاه‌های شتاب‌نگار در نزدیکی کانون زمین‌لرزه از کار نمی‌افتند و اگر زلزله بزرگی مانند زلزله سرپل ذهاب رخ دهد، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری نزدیک به کانون زلزله به دلیل حرکت شدید زمین از کار می‌افتند؛ از این رو لازم است کشور به دستگاه‌های جدید شتاب‌نگاری مجهز شود. این دستگاهها که جنبش زمین و حرکتهای تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهد برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهر امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

پارامتر اصلی در تخریب ساختمان‌ها در هنگام رویداد زمین‌لرزه،‌ شتاب ناشی از رویداد آن است که توسط دستگاه‌های شتاب‌نگار ثبت می‌شود.

وی افزود : در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، قادر هستیم بفهمیم که کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیش‌ترین خسارت به آن وارد شده است. بر اساس این اطلاعات نیروهای امدادی که تعداد آنها هم محدود است، به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در ادامه یادآور شد :  اولويت نصب ايستگاه هاي شتاب‌نگار در مركز استان، شهرهاي پرجمعيت و شهرهاي با خطر بالاي لرزه اي است و در صورت مهيا شدن امكانات بيشتر، اجراي آرايه شتاب نگار بر روي گسل هاي فعال استان در دستور كار خواهد بود.

دستگاه‌هاي جديد داراي امكانات و حساسيت بيش‌تري نسبت به دستگاه هاي نسل قبل بوده و قابليت هاي نرم افزاري و سخت افزاري پيشرفته‌اي دارند كه مي تواند در تشخيص ميزان خسارت و همچنين مديريت بحران پس از وقوع زلزله كمك كند. داده هاي مخابره شده توسط دستگاه هاي مزبور مي تواند اطلاعات مناسبي در خصوص ميزان و محل خسارات وارد شده پس از زمين لرزه در اختيار مديريت بحران قرار دهد. مبناي محاسبه ضرايب و طيف شتاب آئين نامه زلزله ۲۸۰۰، داده هايي است كه توسط اين دستگاه ثبت مي شود و در مهندسي زلزله، تحليل و طراحي سازه ها و شناخت زمين شناسي مناطق جهت ساخت و ساز مهندسي كاربرد دارد.