شناسهٔ خبر: 68563 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مسؤول عملیات حج ایران‌ایر:

انتقال ۸۶۰۰۰ نفر زائر حج توسط ایران‌ایر/ جابه‌جایی مسافران خارجی ایران‌ایر توسط سایر ایرلاین‌ها در بازه حج/ مذاکره با عربستان برای مشارکت سایر ایرلاین‌ها در حج ادامه دارد

هواپیمایی قائم‌مقام مدیرعامل ایران‌ایر با اعلام اینکه مذاکره با عربستان صعودی برای مشارکت سایر ایرلاین‌ها در عملیات حج ادامه دارد، گفت: در صورتی که این مشکل حل نشود، مسافران خارجی ایران‌ایر توسط سایر شرکت‌های هواپیمایی منتقل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی حسن قاسمی قائم‌مقام مدیرعامل و مسؤول عملیات حج ۹۸ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما، در نشست خبری درباره این عملیات گفت: پیش‌تر معمول بود که ۵۰ درصد زائران ایرانی توسط هواپیمایی صعودی و ۵۰ درصد توسط شرکت‌های ایرانی به مراسم حج اعزام شوند که سهم ایران ایر  ۲۵ درصد از مسافران بود.

وی ادامه داد: ۲۵ درصد دیگر نیز هواپیمایی ماهان جابه‌جا می‌کرد که در چند سال گذشته به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای هواپیمایی ماهان این وظیفه برعهده هواپیمایی قشم قرار گرفت.

قاسمی با بیان اینکه امسال هواپیمایی صعودی از انتقال حجاج ایرانی امتناع کرده است، گفت:  عربستان صعودی تنها به ایران‌ایر اجازه شرکت در این عملیات را داده است و آن هم در صورتی که ایران ایر از هواپیماهای ملکی استفاده کند که یعنی امکان اجاره هواپیما و یا کمک گرفتن از سایر شرکت‌ها وجود ندارد.

وی افزود: به محض اطلاع از این اتفاق با مسؤولان سازمان حج‌وزیارت جلسه‌ای داشتیم تا آنها با عربستان صعودی برای رفع این مشکل مذاکره کنند. سازمان حج‌وزیارت نیز به ما اطلاع داد که مذاکرات در این زمینه شروع شده و کماکان ادامه دارد.

مسؤول عملیات حج ایران‌ایر با اشاره به تمایل سایر شرکت‌های هواپیمایی برای مشارکت در عملیات حج گفت: با کمک سازمان هواپیمایی کشوری با سایر ایرلاین‌ها جلسه‌ای برگزار کردیم تا از کمک آنها بهره‌مند شویم.

ایرلاین‌های کشور با وجود رقابت  کاری اعلام آمادگی کردند تا به ایران‌ایر برای انجام سایر پروازهای خارجی کمک کنند تا ایران‌ایر بتواند هم به تعهدات خارجه خود عمل کند و هم عملیات حج را انجام دهد.

وی ادامه داد در صورتی که این مشکل حل نشود ایران‌ایر تمام هواپیماهای خود را که برای پروازهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند به عملیات حج منتقل کرده و پروازهای خارجی ایران‌ایر توسط سایر شرکت‌های هواپیمایی اما با کال‌ساین ایران‌ایر انجام خواهد شد.

قائم‌مقام مدیرعامل هواپیمایی جهوری اسلامی ایران هما، با اعلام اینکه امسال 86550 نفر زائر از ۱۷ ایستگاه به مراسم حج اعزام خواهند شد، گفت: با توجه به اینکه امسال صد درصد انتقال حجاج بر عهده ایران‌ایر است کار بسیار سختی پیش‌رو خواهیم داشت که تلاش می کنیم  با تدبیر و موفقیت کامل انجام شود.

وی با اعلام اینکه پروازهای رفت و برگشت حج مجموعاَ ۷۲۲ پرواز خواهد بود، ادامه داد: به این منظور در پروازهای رفت ۹ هواپیمای پهن‌پیکر استفاده شده که یک هواپیما نقش پشتیبان را ایفا خواهد کرد همچنین در پروازهای برگشت ۱۰ هواپیما فعال خواهند بود.

قاسمی با بیان اینکه تمامی این هواپیماها ایرباس‌های پهن‌پیکر هما خواهند بود گفت: از آنجا که عربستان صعودی مجوز برقراری این پروازها را صادر کرده است هیچ مشکلی برای دریافت سوخت و یا نقل‌وانتقالات مالی وجود ندارد.

مسئول عملیات حج ایران‌ایر با اعلام این‌که عملیات حج از ۱۳ تیرآغاز میشود، گفت: از این تاریخ تا ۱۶ تیر، عوامل سازمان حج و زیارت به عربستان منتقل خواهند شد. از ۱۷ تیرماه پروازهای حج به‌طور رسمی با انتقال زائران به مدینه و جده آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: ۳۶۱ پرواز رفت انجام میشود که شامل ۱۶۲ پرواز به جده و  ۱۹۲ پرواز به مدینه خواهد بود. در واقع می‌توان گفت که در پروازهای حج ۵۶ درصد زائران مدینه‌ اول و ۴۴ درصد مدینه دوم هستند. در این بازه پروازهای رفت  ۳۳ روز به طول خواهد انجامید.

قاسمی با اشاره به این‌که اولین پرواز ۱۷ تیرماه از فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، اهواز و یزد انجام می‌شود،گفت : ۱۲۴ پرواز رفت حج از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) انجام می‌شود. بیشترین پرواز در عملیات رفت از فرودگاه حضرت امام است که حدود ۳۰ هزار زائر هستند. البته این زائران تنها متعلق به تهران نیستند و زائران استان‌های همجوار مانند قزوین، قم و البرز نیز از این فرودگاه منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که کمترین زائر مربوط به استان گیلان با ۴۸۶ زائر و بیشترین زائر مربوط به فرودگاه امام خمینی (ره) با ۳۰ هزار زائر است، گفت:‌ از ۲۶ مرداد عملیات بازگشت از فرودگاه جده و مدینه به‌سمت کشور آغاز شده و ۱۷ شهریور ماه به پایان می‌رسد. این عملیات مجموعا ۲۳ روز به طول می‌انجامد. در پروازهای برگشت ۱۷۶ پرواز از جده و ۱۸۵ پرواز از مدینه انجام می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که ۵۱ درصد پروازهای برگشت از مدینه و ۴۹ درصد از جده به کشور صورت می‌گیرد.

قائم مقام مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای انتقال بار حجاج گفت: برای حمل بار حجاج تمهیدات لازم اندیشیده شده است؛ بر این اساس میزان بار مجاز ۲ بسته و ۴۰ کیلوگرم خواهد بود. این میزان برای پروازهای عادی ایران‌ایر ۳۰ کیلوگرم است که یعنی در بحث حج ۱۰ کیلوگرم بار همراه زائران را افزایش داده‌ایم. بار مجازی هم که زائران با خود به کابین می‌آورند نیز باید ۵ کیلوگرم باشد.

قاسمی با اشاره به برقراری ژروازهای حج از ترمینال سلام گفت:تمامی امکانات خود را برای انجام تکلیف انتقال زائران از ترمینال سلام بسیج کرده‌ایم. این تکلیف دولت است که این پروازها از ترمینال سلام انجام شود هرچند این کار برای ما سخت است اما انتقال زائران را عزتمندانه انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: ترمینال سلام، ترمینال بسیار مناسبی است که به خوبی ساخته شده است. بنابراین بهترین انخاب این است که زائران با استفاده از این ترمینال، از بهترین امکانات بهره‌مند شوند.

مسئول عملیات حج هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: در تمام مدت انجام پروازهای حج، همکاران ما در روابط عمومی آماده برقراری ارتباط مستقیم با حجاج و خانواده آن‌ها خواهند بود. این ارتباط از طریق تلفن، وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و حضور مستقیم عوامل روابط عمومی در ترمینال‌ها میسر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در عملیات حج امسال تمام نیرو‌های ایران ایر به صورت شبانه‌روزی در ترمینال حجاج حضور دارند، گفت: زائران می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۹۱۲۲۹۹۷۱۰۸ و ۰۹۱۲۱۱۳۲۵۴۱ تماس گرفته و همچنین به سایت WWW.IRANAIR.COM مراجعه کنند.

قاسمی در پایان گفت: عملیات حج امسال در فرودگاه‌های تهران، اهواز، یزد، رشت، بیرجند، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، گرگان، تبریز، کرمان، مشهد، زاهدان، ارومیه و شیراز انجام می‌شود.