شناسهٔ خبر: 68620 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

امام‌جمعه قم:

جاذبه‌های مساجد برای حضور جوانان تقویت شود

بوشهری ستاد اقامه نماز آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: گسترش فضای عمومی اقامه نماز وظیفه تمام مبلغان دینی است، اگر محلات کشور مسجد محور شده و جاذبه‌های لازم برای حضور جوانان در مسجد تقویت شود فضای معنوی جامعه تغییر پیدا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع ‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری روز پنجشنبه در نشست توجیهی«نماز درراه، شهر» در مجتمع یاوران مهدی با اشاره به اهمیت مساله نماز گفت: طبق تعالیم اسلامی یکی از مهم‌ترین وظایف حکومت اسلامی اقامه نماز در جامعه است که احداث مساجد و نمازخانه از بسترهای عمل به این فریضه الهی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: خلوت بودن نمازهای جماعت و فاصله داشتن مساجد کشور با مساجد تراز جامعه اسلامی از ضعف‌های اقامه فریضه نماز در کشور است.
وی ادامه داد: برای توسعه و ترویج فرهنگ نماز باید از فضای مجازی استفاده مناسبی شود، بودجه اقامه نماز در سطح کشور باید افزایش پیداکرده و بسترهای لازم برای توسعه این فریضه الهی فراهم شود.
آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه با اشاره به اهمیت مساله غدیر خم گفت: در اهمیت غدیر همین بس است که ابلاغ ولایت امام علی(ع) با اتمام رسالت رسول گرامی اسلام گره‌خورده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: با حادثه غدیر مساله رهبری در اسلام مشخص شد و طبق آیات قرآن کریم با مشخص شدن مساله ولایت، شیطان از آینده اسلام ناامید شد.
وی اضافه کرد: در حادثه غدیر خم از تمامی دوازده‌امامی که حق ولایت بر مردم دارند بانام مشخص‌شده است، رهبری و مدیریت امت اسلامی ریشه در وحی دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه تصریح کرد: مسئله ولایت‌فقیه ادامه مساله امامت و غدیر بوده و ریشه اصلی آن به متون و تعالیم دینی برمی‌گردد.
وی ادامه داد: اگر حادثه غدیر همان‌گونه که رسول گرامی اسلام پیش‌بینی کرده بود اجرا می‌شد بزرگ‌ترین حالت در وحدت امت اسلامی اتفاق می‌افتد.
آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: وظیفه مذاهب اسلامی در دوران فعلی حفظ وحدت  و تقویت بنیان‌های اعتقادی و اشتراکات مذهبی برای مبارزه و خنثی‌سازی نقشه‌های اختلاف انگیزانه دشمنان است.
وی اظهار کرد: محور و مبنای قبولی عبادات در منطق اسلام مساله ولایت است، بین ولایت و تمام عقاید دینی پیوستگی دائمی وجود دارد.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به حدیثی از امام باقر(ع) بیان کرد: اسلام بر 5 پایه اساسی نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار است که دراین‌بین آن‌گونه که به مساله ولایت سفارش شده به پایه‌های دیگر تاکید نشده است.
وی اضافه کرد: مردم از صدر اسلام نسبت به نماز، روز، زکات و حج توجه بیشتری به خرج داده و مساله ولایت را که کلید تمام پایه‌های اسلام است کم توجهی کرده‌اند.
امام‌جمعه قم ادامه داد: عمل به نماز، روز،حج و زکات زمانی به‌درستی در سطح جامعه اجرا می‌شود که تحت فرمان ولایت باشد، طبق روایات اسلامی عبادات فردی که تحت ولایت نباشد به‌عنوان اهل ایمان شناخته نمی‌شود.
وی در پایان سخنان خود ابراز کرد: برخی از گزارش‌هایی که از مدارس به گوش می‌رسد نگران‌کننده است، نباید اجازه دهیم که دشمن از جبهه خودی به نفع خودش سرباز بگیرد.
آیت‌الله حسینی بوشهری همچنین با اشاره به مواضع اخیر مقام معظم رهبری در دیدار نخست‌وزیر ژاپن گفت: مواضع مقام رهبری در این دیدار اقتدار و عظمت اسلام و ولایت را بار دیگر نشان داد، در دنیای امروز هیچ کشوری جرئت ایستادن در برابر آمریکا را ندارند.
در این نشست آموزشي توجيهي از جمعی از دبیران ستاد اقامه نماز استان‌های مختلف کشور تقدیر و لوح تقدیری از جانب آیت‌الله حسینی بوشهری امام‌جمعه قم به آن‌ها اهدا شد.

نشست آموزشي توجيهي يك روزه ائمه محترم جماعات و دبيران محترم اقامه نماز مجموعه وزارت راه و شهر سازي در شهر مقدس قم با عنوان "نماز در راه ، شهر" پنج شنبه 30 خرداد 98 در  برگزار شد.