شناسهٔ خبر: 68638 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بافت‌های فرسوده در مواقع بحرانی نیازمند مدیریت جامع هستند

بافت فرسوده قزوین رییس مدیریت بحران پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: بافت‌های فرسوده شهری با توجه به ساختار خود در مواقع بحرانی مانند سیل و زلزله نیازمند مدیریت جامع هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، محمدموسی شیرعلیا در این باره گفت: با توجه به وجود بناهای سنتی و قدیمی، حدود ۳۳ درصد از بافت فرسوده شهر قزوین در مواقع بحرانی با معضلات اساسی رو به رو هستند که در این زمینه باید برخی اقدامات اولیه صورت گیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی دستگاه‌های ذیربط مانند دفتر فنی استانداری، شهرداری، نظام مهندسی ساختمان و اداره کل راه و شهرسازی باید در کمیسیون‌های خود مصوباتی را برای انجام برخی تغییرات در جهت مقاوم سازی و بهسازی بناهای موجود در حوزه بافت و منظر شهری تصویب کنند.

این مسئول توجه به آمار جمعیتی موجود در بافت، توجه به ساختمان‌های قدیمی و فرسوده، اصلاح معابر، توجه به ایمن سازی اماکن مذهبی و در نهایت اعمال برخی کارها در بافت‌های اجتماعی را از جمله مشکلات موجود در بافت‌های فرسوده دانست و تصریح کرد: زندگی کردن چند خانوار در یک خانه، وجود معابر کم عرض و باریک که در مواقع بحرانی امداد رسانی را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند و همچنین وجود جمعیت فراوان در برخی مراسم‌های مذهبی در اماکنی خاص از جمله مواردی هستند که قبل از وقوع بحران باید مدیریت و سازماندهی شوند.

شیر علیا ادامه داد: اعمال برخی کارها از جمله انتقال انبارهای مواد اولیه از دل بازار به مکان‌های مناسب، تخصیص مکانی مناسب به عنوان محل اضطراری به منظور اسکان موقت افراد هنگام وقوع بحران در بافت، ارائه هشدارهای جمعی و آموزش‌های فرهنگی به شهروندان ساکن در بافت از جمله راهکارهای قابل اجرا در بافت‌های قدیمی هستند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که شهرداری‌ها نیز در ارائه تراکم به ساختمان‌های در حال ساخت بایستی الزامات و جوانب ایمنی را رعایت کرده و از ارایه تراکم‌های بالا به مکان های پرحجم با معابر باریک خودداری کنند.