شناسهٔ خبر: 68681 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

آسمان ایران اقتصادی‌ترین کریدور منطقه و غیرقابل چشم‌پوشی است

پرواز عبوری مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: علی رغم هشدار خلاف واقع سازمان هواپیمایی آمریکا به ایرلاین های این کشور مبنی بر ناامنی آسمان ایران، پروازهای عبوری ما کاهش نیافته است.

به گزارش ژایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مهر، سیاوش امیرمکری، مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره پروازهای عبوری از آسمان ایران و نوتام (Notic to Air Man) اخیر سازمان‌های هواپیمایی برخی کشورها از جمله آمریکا مبنی بر عدم عبور از بخش‌هایی از آسمان جنوب کشورمان بر فراز خلیج فارس و دریای عمان، اظهار داشت: تعیین مسیرهای پروازی بر اساس یک سیستم نرم افزاری از سوی ایرلاین‌ها در دنیا صورت می‌گیرد که این نرم افزار براساس مولفه‌هایی مانند مسافتی که قرار است طی شود و امنیت مسیر، نسبت به تعیین مسیر اقدام می‌کند و طبیعتاً، میزان مسافت در انتخاب مسیر نقش به سزایی دارد.

وی ادامه داد: اگرچه چنین نوتامی را آمریکایی‌ها خطاب به شرکت‌های هواپیمایی خود صادر کرده‌اند، اما طی ۲۴ ساعت گذشته و پس از نوتام (اطلاعیه هوانوردی) مذکور، هیچ آماری از کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران نداشته‌ایم و طبیعی است این نوتام منجر به کاهش پروازهای عبوری هواپیماهای دیگر شرکت‌های هواپیمایی و سایر کشورها نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: ایرلاین‌ها برای انتخاب مسیرهای پروازی خود، «کوتاهی مسیر، مدت زمان انجام پرواز و راحتی و تسهیل سفر برای مسافران» و همچنین میزان مصرف سوخت را نیز در نظر می‌گیرند چرا که این موارد، منجر به اقتصادی شدن پروازها می‌شود.

امیرمکری تصریح کرد: به همین دلیل مسیرهای کوتاه برای آنها اولویت دارد چرا که میزان مصرف سوخت که هزینه بالایی به ایرلاین‌ها تحمیل می‌کند. با توجه به اینکه همه این مؤلفه‌ها در آسمان و فضای ایران وجود دارد، کریدور ایران به عنوان مسیر پروازی برای ایرلاین‌های دیگر کشورها دارای اهمیت است.

وی تاکید کرد: آسمان ایران اقتصادی‌ترین کریدور منطقه و غیرقابل چشم‌پوشی است.