شناسهٔ خبر: 68746 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد:

خسارت سیل فروردین در کهگیلویه و بویراحمد ۱۵۵ میلیارد تومان است/ محور قدیم یاسوج-شیراز به‌عنوان جایگزین اضطراری محور جدید بازسازی می‌شود

عبدالمجید نژاد صفوی عبدالمجید نژاد صفوی با اشاره به خسارت‌های سیل فروردین‌ماه این استان و بازگشایی محورهای ارتباطی چهار روز پس از سیل، از بازسازی محور قدیم یاسوج-شیراز به‌عنوان جایگزین اضطراری محور جدید خبر داد.

عبدالمجید نژاد صفوی، مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به میزان بالای بارندگی‌های فروردین‌ماه و برکات آن مانند پر شدن سدها، جوشش دوباره چشمه‌ها و برخوردار شدن بخش کشاورزی استان از این بارندگی‌ها گفت: البته این بارش‌ها خسارت‌های فراوانی نیز به دنبال داشت و شدت بارندگی‌ها، حدود ۱۲۱۰ کیلومتر از مجموعه راه‌های استان تحت تأثیر قرار گرفت و خساراتی به این بخش وارد شد.

وی با اشاره به پراکندگی روستاهای استان و صعب‌العبور بودن بخشی از آن‌ها گفت: بیش‌ترین خسارات سیل در بخش راه‌های استان به راه‌های روستایی وارد آمد و بیش‌ترین آسیب‌ها ناشی از رانش و ریزش بود؛ در محور یاسوج به شیراز نیز شاهد رانش سنگین بودیم که خوشبختانه با تلاش راهداری استان و پیمانکاران تحت قرارداد در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تردد در این مسیر از سر گرفته شد.

صفوی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در حین و پس از وقوع سیل در ستاد وزارت راه و شهرسازی و استانداری، ابراز امیدواری کرد: پس از انجام مطالعات مربوط به بازگشایی دوباره محور یاسوج-شیراز، بازسازی اساسی این محور صورت گیرد و هیچ نگرانی درباره شروع بارندگی‌های بعدی وجود نداشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه در سیل فروردین‌ماه در مجموع ۷۰۰ دستگاه ابنیه فنی کوچک و ۳۰ ابنیه بزرگ خسارت دید، گفت: خسارت به این ابنیه، طیفی از موارد جزئی تا تخریب کامل را شامل می‌شود و نیازمند اقدامات جدی است که توسط همکاران راهداری در حال انجام است و امیدواریم با تخصیص اعتبار در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ابنیه بازسازی شود.

وی با اشاره به اینکه در مجموع هشت شهر و ۲۶۴ روستا از سیل فروردین آسیب‌دیده‌اند، گفت:‌ با توجه به صعب‌العبور بودن و پراکندگی روستاهای استان بخش عمده کمک‌های اولیه به ساکنان روستاها از طریق هوایی صورت گرفت و اقدامات خوبی  در این زمینه انجام شد.

صفوی تعداد واحدهای نیازمند احداث در حوزه شهری این استان را ۳۲ و در حوزه روستایی ۴۸۵ واحد برشمرد و گفت: ۱۰۸ واحد شهری و ۳۹۲ واحد روستایی و تعداد سه واحد تجاری نیز به بازسازی نیاز دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مشکلات بسیاری از واحدهای مسکونی متأثر از سیل فروردین توسط دستگاه‌های مختلف استان حل‌شده است، افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته در حوزه مسکن نیازمند حدود ۹۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم و امیدواریم با ابلاغ تخصیص‌ها بتوانیم به روند بازسازی واحدهای مسکونی سرعت بخشیم.

وی تصریح کرد: بازگشایی محورهای آسیب‌دیده ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر چهار روز پس از سیل انجام شد و بر اساس تصمیم‌گیری‌ها مقرر شد محور قدیم یاسوج-شیراز به‌عنوان یک راه مکمل و اضطراری بازسازی شود تا در صورت نیاز به‌عنوان راه جایگزین مورداستفاده قرار گیرد؛ به این منظور نیاز است با همکاری پلیس‌راه و اخذ مجوزهای لازم به تکمیل این مسیر سرعت بخشیده شود.

صفوی عنوان کرد: محورهای ارتباطی ۱۶۰ روستا که در جریان سیل آسیب‌دیده بود،بازگشایی و ارتباطات برقرار شده است؛ همچنین در ۲۹ روستایی که ابنیه فنی به‌صورت کامل از بین رفته بود اقدامات موقتی صورت گرفته و محورها بازگشایی‌شده است.

وی مجموع خسارت سیل فروردین‌ماه در بخش راه و مسکن استان را بالغ‌بر ۱۵۵ میلیارد تومان عنوان کرد و با تأکید بر ضرورت تخصیص سریع اعتبارات لازم، افزود: بلافاصله پس از سیل اقدامات لازم برای اسکان موقت ساکنان واحدهای آسیب‌دیده انجام و بسته‌های غذایی و بهداشتی در میان آسیب دیدگان توزیع شد.

وی گفت: مشکل خاصی در حوزه اسکان آسیب دیدگان نداشتیم و با توجه به روابط خوب خویشاوندی و وابستگی‌های فامیلی زیاد در استان، واحدهایی در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفت و مانع از این شد که با مشکلات اجتماعی روبرو شویم. در روستاها نیز همین اتفاق صورت گرفت و اسکان موقت بخشی از ساکنان واحدهای آسیب‌دیده نیز از طریق ساختمان‌های اداری و با همکاری بخشداری‌ها، آموزش‌وپرورش و خانه‌های بهداشت انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه پس از سیل فروردین‌ماه تنش‌های اجتماعی در استان نداشتیم گفت: همیاری، همفکری و همدلی دستگاه‌های اجرایی سبب شد که به مشکل اجتماعی برخورد نکنیم.

صفوی گفت: در بخش شهری با توجه به اینکه خسارت به سقف و دیوارهای منازل وارد شده بود، ساکنان تمایل داشتند بازسازی و احداث مجدد واحدها در همان محل انجام شود و تمایلی به جابه‌جایی نداشتند؛ در بخش روستایی نیز همین‌گونه بود و مشکل تأمین زمین وجود نداشت و هماهنگی‌های لازم با بنیاد مسکن به عمل آمد؛ تنها در یک یا دو مورد با توجه به پیش‌بینی‌های متخصصان تصمیم بر تغییر مکان و پیش بینی سایت جدید گرفته شد که هم اکنون در دست مطالعه و بررسی‌های تکمیلی است.