شناسهٔ خبر: 68820 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

افتتاح نیروگاه خورشیدی اداره کل راهداری استان مرکزی

نیروگاه نیروگاه ۲۰ کیلوولتی برق خورشیدی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با حضور استاندار مرکزی افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی، زندی‌فر در آیین افتتاح این نیروگاه بیان کرد: پیرو مصوبه هیات دولت مبنی بر الزام دستگاه‌های دولتی به تامین ۲۰ درصد از برق ساختمان‌های اداری از منبع تجدیدپذیر انرژی، ساخت نیروگاه خورشیدی در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه این نیروگاه از محل منابع مربوط به مدیریت سبز با ظرفیت ۲۰ کیلوولت به مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان در ۴۵ روز اجرایی شده است، افزود: متوسط انرژی تولیدی این نیروگاه در روز ۱۲۰ کیلووات بر ساعت است که با توجه به تعداد روزهای آفتابی در شهر اراک پیش‌بینی می‌شود این نیروگاه سالانه ۴۰ مگاوات ساعت(۴۰ هزار کیلووات ساعت) انرژی الکتریکی تولید کند.

زندی‌فر متوسط مصرف سالیانه برق اداره کل راهداری استان مرکزی را ۲۰۰ مگاوات ساعت عنوان کرد و گفت: در صورت تحقق پیش‌بینی‌ها سالانه ۲۰ درصد در مصرف برق اداره صرفه‌جویی می‌شود و در صورت تامین اعتبار لازم توسعه این گونه نیروگاه‌ها در ادارات شهرستان‌ها اجرایی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه هزینه نگهداری نیروگاه‌های خورشیدی بسیار پایین است، افزود: طول عمر مفید این نیروگاه ۲۵ سال است که البته از سال پانزدهم به بعد راندمان نیروگاه به مرور زمان حدود ۲۰ درصد افت خواهد داشت، اما اثربخشی ویژه‌ای در صرفه‌جویی برق اداره کل خواهد داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی اضافه کرد: تمامی سازه‌ها و تجهیزات استفاده شده در این پروژه و نیروگاه ساخت شرکت‌های ایرانی است و تنها مبدل آن ساخت کشور آلمان است که این مبدل به تزریق برق تولیدی این نیروگاه به شبکه برق شهر در صورت عدم مصرف انرژی تولیدی در روزهای تعطیل قابلیت کمک می‌کند.