شناسهٔ خبر: 68874 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در دیدار هیأت تحقیق توسعه اندونزی با مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر مطرح شد:

ظرفیت‌های بالای ایران برای اتصال کشورهای منطقه به حوزه «ایندو پاسیفیک»/ آمادگی سازمان بنادر برای ارتقای همکاری دریایی و بندری با اندونزی

جلسه معاون مدیر دفتر مطالعات تحقیق و توسعه وزارت امور خارجه اندونزی گفت: ایران از زیرساخت های بسیار خوبی در حوزه های ارتباطی – مواصلاتی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، معاون مدیر دفتر مطالعات تحقیق و توسعه وزارت امور خارجه اندونزی در دیدار با مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر با اشاره به روابط حسنه بین دو کشور ایران و اندونزی و ظرفیت های بالای ایران برای اتصال کشورهای منطقه به کشورهای حوزه ایندو پاسیفیک(Indo-Pacific)  از جمله اندونزی، خواستار انجام مطالعات بیشتر و بررسی و امکان سنجی برای گسترش همکاری دو کشور شد.

نلسون سیمورانگیر در این نشست، اتصال ایندو پاسیفیک (هند-آرام )  را با سه محور اصلی همکاری دریایی، همکاری توسعه زیرساخت های ارتباطی و تعیین اهداف پایدار توسعه ای برشمرد.

وی تاکید کرد: ایران دروازه ای برای اتصال به نقاط مختلف جهان است و به لطف همسایگی با ۱۵ کشور در منطقه و وجود بنادر مختلف در شمال و جنوب و همچنین محورهای مواصلاتی ریلی و جاده ای داخلی، نقش قابل توجهی در اتصال کشورهای منطقه دارد.

سیمورانگیر این را هم اضافه کرد که اندونزی می تواند از تجربه بالای ایران در این حوزه برای توسعه راه های بندری و دریایی خود استفاده کند.

در ادمه این نشست، محمد حسین اصل سعیدی پور ؛ مدیرکل توافق‌نامه‌ها و توسعه بازار سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت های بالای بندری و ترانزیتی ایران ، آمادگی این سازمان برای همکاری بیشتر با دولت اندونزی در زمینه های مختلف و همچنین به اشتراک گذاشتن تجارب موجود  را اعلام کرد.

سعیدی پور در بخش دیگری از سخنان اش،به نقش حیاتی ایران در مراودات تجاری منطقه و همچنین موقعیت اسیتراتژیک بندر چابهار و نگاه خاص کشورهای منطقه به این بندر پرداخت.

گفتنی است ، هند-آرام (Indo-Pacific) یک منطقه در جغرافیای زیستی دریاهای کره زمین است که آب‌های اقیانوس هند، غرب و مرکز اقیانوس آرام، دریاهای مرتبط میان این دو اقیانوس و در مجموع ناحیه اندونزی را پوشش می‌دهد.