شناسهٔ خبر: 68917 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

۳۰۰ کیلومتر آزادراه در استان خراسان رضوی در دست احداث است

افتتاح رسمی پروژه ساماندهی و احداث پل های  بزرگ و خاص تقاطع سنگ بست وزیر راه و شهرسازی از احداث پروژه آزادراهی به طول ۳۰۰ کیلومتر و ساخت ۱۷۰ کیلومتر پروژه ریلی و ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی صبح امروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پروژه ساماندهی و احداث پل‌های بزرگ و خاص تقاطع سنگ بست فریمان در جمع خبرنگاران گفت: اولویت راهسازی در خراسان رضوی ساخت شریان‌های اصلی ترانزیتی به‌ویژه جاده مشهد ـ سرخس و تکمیل پروژه راه‌آهن خواف ـ هرات است که جزو پروژه‌های راهسازی مهم این استان محسوب می‌شوند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اجرای ۳۰۰ کیلومتر پروژه آزادراهی برای خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: ۱۷۰ کیلومتر پروژه ریلی، ساخت ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه و همچنین ایجاد و بهسازی راه‌های روستایی نیز در این استان در حال انجام است.
وی تلاش وزارت راه و شهرسازی را تکمیل این پروژه‌ها در زمان‌بندی خاص خود دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه نقاط گلوگاهی و راه‌های ارتباطی در کشور سبب بروز حوادث هستند، اولویت ما بهسازی و ترمیم آنها بوده، علاوه بر این، شتاب بخشی به ایجاد باندهای دوم که جاده‌های اصلی را تبدیل به بزرگراه می‌کند نیز در دستور کار قرار دارد.
اسلامی با بیان اینکه شورای شهرسازی در مورد نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی را در قالب ضوابط تدوین کرده است، بیان داشت: باید در نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، شرایطی فراهم شود که هم واگذاری مسکونی برای مجاوران در بافت پیرامون حرم رضوی انجام شود و هم زائران از آن فضا برای سکونت موقت خود بهره‌مند شوند.

 توافق برای نهایی کردن طرح جامع ۱یرامون حرم رضوی


وزیر راه و شهرسازی به جلسه خود با تولیت آستان قدس و توافق‌های وزارت راه و شهرسازی با حجت‌الاسلام مروی اشاره و بیان کرد: طبق توافق با تولیت آستان قدس رضوی اولویت در نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) اجتناب از مجاورزدایی است تا همزمان با آماده‌سازی این بخش از کلانشهر مشهد برای زائر، توجه به مسائل سکونت مجاوران نیز صورت گیرد.
وی با اشاره به جلسه‌ای که ماه گذشته با مسؤولان ذی‌ربط در استانداری خراسان رضوی و آستان قدس رضوی پیرامون این طرح برگزار شد، ادامه داد: در دیدار با تولیت آستان قدس ۶ نکته اساسی بررسی شد که مهم‌ترین آنها هم‌پوشانی و اتصال طرح جامع حرم مطهر، طرح جامع پیرامون حرم مطهر و طرح جامع مرکز مشهد بود.
اسلامی از تسریع طرح جامع مشهد براساس توافق با تولیت آستان قدس رضوی خبر داد و افزود: در دیدار با حجت‌الاسلام مروی، تکمیل شارستان‌ها و ره باغ‌های طراحی شده در نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و همچنین جلوگیری از واگذاری زمین‌هایی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی که تشرف و زیارت را تحت شعاع قرار دهد مورد تاکید قرار گرفت.

پیگیری تکمیل پروژه‌های راه آهن در خراسان رضوی


وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: خراسان رضوی نقطه‌ای بین‌المللی و محل تلاقی کریدور شمال ـ جنوب، شرق و غرب وبده، این استان علاوه بر ظرفیت‌های خاص خود به ویژه آستان مقدس حضرت رضا (ع) ظرفیت‌های اقتصادی ویژه‌ای را از جمله قرار گرفتن به عنوان دروازه ورود منطقه آسیای میانه و همچنین به‌طور ویژه کشورهای جنوب دریای عمان و اقیانوس هند به آب‌های آزاد و اروپا دارد.
وی خراسان رضوی را محل اتصال کشورهای شرقی به کشورهای غربی از جمله عراق و اروپا دانست و اضافه کرد: این استان نقطه تلاقی بزرگی بین شرق و غرب به شمار می‌رود، بنابراین، برای این منطقه و مشهد ایجاد «شهر لجستیک» را پیش‌بینی کرده‌ایم تا در قالب «بندر خشک» ایفای نقش کند.
اسلامی تکمیل پروژه‌های راه آهن در خراسان رضوی از دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی دانست و ادامه داد: تکمیل این پروژه می‌تواند حجم جابه‌جایی بار ترانزیتی را در منطقه افزایش دهد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سیل ابتدای امسال خسارات سنگینی به بخشی از راه‌های کشور وارد کرد، گفت: برای ایام تابستان ایمن‌سازی مسیرهای خسارت‌دیده از سیل که حجم تردد تابستانی در آن بالا است، در اولویت قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه ایمن‌سازی راه‌ها به ویژه رفع حادثه‌خیری گلوگاه‌ها در محورهای ارتباطی خراسان رضوی و سایر استان‌های کشور از برنامه‌هایی هستند که وزارت راه و شهرسازی از ابتدای سال جاری آنها را آغاز کرده است، یادآور شد: آماده‌سازی راه‌ها، ایمن‌سازی و اصلاح روکش آسفالت در سفرهای نوروزی سال جاری جزو برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی بود که این موضوع در تابستان نیز ادامه دارد.