شناسهٔ خبر: 68972 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان خبر داد؛

ویرایش چهارم پیوست ششم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ابلاغ شد

حامد مانی فر حامد مانی‌فر با اعلام این مطلب که ویرایش چهارم پیوست ششم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله توسط وزیر راه و شهرسازی به وزارت کشور، سازمان‌های نظام مهندسی و نظام کاردانی ابلاغ شده است دلایل بازنگری پیوست ششم آیین‌نامه فوق را نتایج حاصل از تحریب واحدهای مسکونی در زلزله اخیر کرمانشاه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به وزارت کشور، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و همچنین سازمان‌های نظام کاردانی کشور، پیوست ششم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ویرایش چهارم (استاندارد ۲۸۰۰) را با عنوان طراحی لرزه‌ای و اجزای غیرسازه‌ای معماری که توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با راهبری معاونت مسکن و ساختمان تدوین شده و مراحل تصویب را می‌گذارند، ابلاغ کرد.

بر اساس این ابلاغ، شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان‌ها و همچنین مالکان، کارفرمایان و مجریان ساختمان‌ها و صاحبان حرفه‌های مهندسی ساختمان باید این ضوابط را رعایت و اجرا کنند.

در همین ارتباط، حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: کلیات این مبحث، شامل اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها به ویژه برای پایدارسازی جداره خارجی ساختمان‌هاست.

مانی‌فر در بیان علل به روز کردن این پیوست، اعلام کرد: علل به روز کردن این پیوست، نتایجی که از زلزله کرمانشاه و تخریب ساختمانها در محل زلزله به دست آمد.

مدیرکل دفتر مقرارت ملی و کنترل ساختمان از تشکل جلسات متعدد در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با حضور کارشناسان، صاحبنظران و مسئولان مربوطه و بحث و تبادل نظر در خصوص جزئیات آن خبر داد و افزود: علاوه بر تشکیل جلسات متعدد در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با حضور کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و همچنین دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، جلسه‌ای نیز با کمیته آیین‌نامه ۲۸۰۰ برگزار شد که در آن کمیته نیز موضوع طرح شد. در نهایت آنچه که امروز تهیه شده است نتیجه تلاش‌هایی است که در این ارتباط انجام گرفته است.

مانی‌فر خاطرنشان کرد: بازبینی‌های نهایی پیوست ششم آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ویرایش چهارم (استاندارد ۲۸۰۰) توسط معاون مسکن و ساختمان وزارتخانه انجام شده و تطابق‌های لازم با مسائل اقتصادی و جزئیات اجرایی نیز انجام گرفته است.

وی از ابلاغ این اصلاحیه توسط وزیر راه و شهرسازی به وزارت کشور، سازمان های نظام مهندسی و نظام کاردانی خبر داد و گفت: این دستورالعمل توسط وزارت کشور به شهرداری های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد تا از این طریق، عملیاتی و اجرایی شود.