شناسهٔ خبر: 68979 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان خبر داد:

اتمام پروژه لایروبی گرگان‌رود در پایان همین هفته / تمدید مجوز یک‌ساله ساخت بندر خواجه نفس به‌عنوان یک بندر تجاری - نفتی

اسعدي بندر گلستان مديرکل بنادر و دريانوردی استان گلستان گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اواخر همین هفته شاهد اتمام پروژه لایروبی مصب گرگان رود توسط سازمان بنادر خواهیم بود.

الله‌یار اسعدی، مديرکل بنادر و دريانوردی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص آخرین وضعیت لایروبی گرگان رود توسط سازمان بنادر و دریانوردی و اتمام آن اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته اواخر همین هفته و درنهایت روز چهارشنبه شاهد اتمام پروژه لایروبی مصب گرگان رود توسط سازمان بنادر خواهیم بود.

وی افزود: همان‌طور که در جریان هستید سقف در نظر گرفته‌شده ۴۰ هزار مترمکعب از مصب گرگان رود به عمق ۲ متر، عرض ۲۰ متر و طول یک کیلومتر بود تا این مسیر بازگشایی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان در ادامه با اشاره به مجموعه اقدامات صورت گرفته طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی بابت توسعه بندر ترکمن به‌عنوان یک مرکز گردشگری دریایی تصریح کرد: در بازدیدی که آقای حق‌شناس استاندار گلستان از بندر ترکمن داشتند بر مسئله تبدیل این بندر به یک بندر گردشگری تأکید داشتند. با همین نگاه تصمیم‌گیری شد تا یکسری اقدامات دومنظوره در خصوص لایروبی کانال چاپاقلی صورت گیرد. این اقدامات از یکسو برای نجات خلیج گرگان و بازگشایی کانال مسدود بوده و از سوی دیگر تردد شناورهای سبک گردشگری در آن انجام گیرد.

وی افزود: در همین زمینه طبق اعلام و پیگیری‌های استاندار قرار است در گام نخست با توجه به ملاحظات سازمان محیط‌زیست این اتفاق رخ دهد. بعدازاین جلسات و انجام تصمیم‌گیری‌های لازم دیگر طرح‌ها و برنامه‌های توسعه گردشگری دریایی در بندر ترکمن پیش خواهد رفت.

اسعدی در ادامه با اشاره به تمدید مجوز ساخت بندر خواجه نفس از سوی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در اردیبهشت سال ۹۸ مجوز و لوح تمدید مجوز یک‌ساله ساخت بندر خواجه نفس توسط بخش خصوصی صادر و از سوی سازمان با توجه به زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده، اعلام شد.  

وی ادامه داد: خواجه نفس بندری است که قابلیت تجاری و نفتی داشته و با این نگاه قرار است این بندر ساخته شود. برنامه‌ریزی ساخت بندر خواجه نفس سه‌ساله بوده که مجوز اول سال ساخت آن در حالی تمدید شد که پیش‌ازاین کار چندانی روی آن صورت نگرفته بود. امیدواریم با زمان‌بندی اعلام‌شده شاهد پیشرفت این پروژه باشیم تا در انتهای برنامه سه‌ساله، مجوز بهره‌برداری برای آن صادر شود.

وی در پایان گفت: این بندر در صورت اتمام طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قابلیت بیش از یک‌میلیون تن مراوده کالا را در دریای خزر خواهد شد. به این طریق و با نگاه صنعت تجاری شدن بنادر، این تابو در استان گلستان با بهره‌برداری از بندر خواجه نفس بعد از ۵۰ شکسته و این بندر جزو اولین بنادر تجاری استان خواهد بود.