شناسهٔ خبر: 69103 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در اختتامیه نشست سه جانبه همکاری های حمل و نقل

سند همکاری سه جانبه حمل و نقلی میان ایران، عراق و سوریه امضای شد/ نخستین گام‌ برای فعال‌سازی کریدور حمل و نقل مشترک میان سه کشور

اختتامیه نخستین نشست سه جانبه همکاری های حمل و نقل ایران، عراق و سوریه معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی امضای سند همکاری حمل و نقلی میان ایران، عراق و سوریه را نخستین گام برای فعال‌سازی کریدور حمل و نقلی مشترک میان سه کشور دانست و گفت: این درخواست مشترک از عراق وجود دارد که با الحاق رسمی به کنوانسیون تیر، زمینه حمل و نقل یکسره بار را میان سه کشور فراهم کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اختتامیه نخستین نشست سه جانبه همکاری‌های حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه با حضور شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی، معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، طالب جواد کاظم، مدیر راه آهن جمهوری عراق و نجیب الفارس مدیرعامل راه آهن جمهوری عربی سوریه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و سند همکاری های سه جانبه ایران، عراق و سوریه امضا شد.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در این نشست ضمن تشکر از طرفین مذاکره گفت: در این نشست طی دو روز و با صرف ساعات طولانی مذاکره پیرامون افزایش تعاملات حمل و نقلی سه جانبه به نتایج و توافقات امیدوارکننده ای دست یافته ایم.

وی ادامه داد: این جدیت در مباحثات و تشریک مساعی طرف ها، نشانه ای بسیار روشن است که همه ما برای گشودن درچه های جدید همکاری مشترک، کاملا همدل، همراه و هم اراده هستیم.

آدم نژاد با بیان اینکه هدف مشخص و قابل دست یابی این مذاکرات فعال سازی کریدور حمل و نقل ایران، عراق و سوریه به عنوان بخشی از طرح بزرگتر احیای جاده ابریشم بود، گفت: خاطرنشان می سازم سه کشور در منطقه ای قرار دارند که تجربه ای باستانی در تجارت بین الملل دارد و همواره در مسیر تردد مسافران و کالا از خاور دور تا سواحل مدیترانه، اروپا و آفریقا بوده اند. 

وی افزود: دو هزار سال پیش از این، ساز و کار منظم در مرزها با همسایگان باستانی، تامین شبکه راه های مناسب و امن احداث و فعالیت کاروان سراهای بین راهی در فواصل منظم برای استراحت کاروان ها، نقش مهمی در تامین امنیت، رفاه و آسایش بازرگانان در قلمرو فعلی سه کشور داشته است. این تجربیات و پیوندهای دو هزار ساله به عنوان پشتوانه ای قابل اطمینان برای همگرایی و افزایش تعاملات در عصر حاضر محسوب می شود.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی وظیفه اساسی تمام مسئولان حمل و نقل را روان سازی و ارزان سازی جریان تجارت میان سه کشور دانست و گفت: به لطف تلاش تجار و سرمایه گذاران، جریان تجارت میان سه کشور به میلیاردها دلار بالغ می شود، اما عدم وجود حمل و نقل یکسره و ارزان، بر هزینه های تجارت افزوده است. لذا حل این مساله وظیفه ای آشکار برای ما به حساب می آید.

وی ادامه داد: اکمیل اتصالات حمل و نقلی اعم از ریلی و جاده ای تنها بخشی از راه حل روانسازی جریان حمل و نقل میان سه کشور است. در کنار آن یکسان سازی فرآیندها، تبعیت از کنوانسیون های بین المللی و حل مشکلات هزینه زا در مرزهای مشترک، چالش هایی هستند که به همان اندازه کمبود زیرساخت های مناسب، دردسرزا بوده و باید حل و فصل شوند.

آدم نژاد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه هر دو عضو کنوانسیون تیر هستند، گفت: این درخواست مشترک از جمهوری عراق نیز وجود دارد تا با الحاق رسمی به این کنوانسیون، زمینه حمل و نقل یکسره بار را میان سه کشور فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اقدامات انجام شده را نخستین گام ها برای فعال سازی کریدور حمل و نقل مشترک میان سه کشور دانست و افزود: در این راستا همکاران من در معاونت حمل و نقل، در حال تدوین تفاهم نامه ای برای کریدور ایران-عراق-سوریه هستند که ظرف دو ماه آینده برای جمع آوری نظرات و کسب مجوزهای لازم جهت مذاکره و امضا به کشورهای محترم عراق و سوریه ارسال خواهد شد. 

وی ادامه داد: متعاقب آن هماهنگی های لازم برای برگزاری نشست ها در سطوح کارشناسی و عالی، برای نهایی سازی متن تفاهم نامه به عمل خواهد آمد. این تفاهم نامه در برگیرنده راهکارهای حل مسائل و چالش های فعلی و ابتکارات آتی برای ارزانسازی و روانسازی همه مسیرهای این کریدور خواهد بود. 

آدم نژاد در پایان با بیان اینکه این نشست سه جانبه فصل جدیدی را برای توسعه مستمر روابط حمل و نقلی میان سه کشور گشود، افزود: از این رو پیشنهاد می شود تا به طور منظم جلساتی در هر سه کشور برای پیگیری تصمیمات اتخاذ شده و اندیشیدن پیرامون ابتکارات نوین برگزار شود تا در اینده ای نزدیک شاهد به بار نشستن درخت همکاری سه جانبه حمل و نقلی ایران، عراق و سوریه باشیم.

در این نشست همچنین نجیب الفارس، مدیرعامل راه آهن جمهوری عربی سوریه گفت: مذاکراتی که در این سه روز انجام شد، گامی اساسی برای تحقق حمل و نقلی ایمن و به صرفه برای هر سه طرف است.

طالب جواد کاظم، مدیر راه آهن عراق نیز ضمن تشکر از کسانی که در این مذاکرات نقش آفرینی کردند، گفت: شکی نیست که این مذاکران هسته اولیه همکاری حمل و نقل بین سه کشور است.

وی ادامه داد: من معتقدم افزایش همکاری های حمل و نقلی نه تنها برای سه کشور اهمیت اقتصادی بالایی دارد، که برای کشورهای دیگر نیز مهم است. امیدواریم کمیته های تخصصی که در صورت جلسه از آن صحبت شده به سرعت تشکیل شده و نتایج موفقیت آمیزی داشته باشند.