شناسهٔ خبر: 69107 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نصب و راه اندازی شش دستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان قزوین

دستگاه شتاب‌نگار زلزله تعداد شش دستگاه شتاب‌نگار جدید زلزله با صرف ۱۸ میلیارد ریال اعتبار در شهرهای قزوین، تاکستان، بویین زهرا، آوج، آبیک و معلم کلایه نصب و راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این اداره کل در این خصوص گفت: عملیات نصب و راه اندازی این تعداد دستگاه توسط مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی و در قالب فاز یک صورت گرفته و در فاز دوم نیز حداقل نصب هشت ایستگاه دیگر در دستور کار قرار دارد.

محمدموسی شیرعلیا افزود: نصب و راه اندازی شتابنگارهای جدید براساس ابلاغ ریاست جمهوری به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه و در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی قانون اصلاح جز یک بند پ ماده ۶۰ قانون پنج ساله ششم توسعه که در اردیبهشت ماه امسال نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نیز رسیده، صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در این رابطه مقرر شد یک هزار ایستگاه جدید به شبکه ایستگاه‌های شتاب نگار کشور در برنامه ششم توسعه اضافه شود و همچنین افزایش ۴۰۰ دستگاه شبکه لرزه نگاری و پیش نشانگرهای زلزله نیز پیگیری و اجرا شود و اولویت نیز در توسعه شبکه‌های یاد شده با مناطق زلزله خیز و با خطر نسبی بالا و پهنه‌های جمعیتی با تراکم بالا پیش بینی شده است.

این مسئول اضافه کرد: مدیریت یکپارچه و متمرکز شبکه شتاب نگاری توسط وزارت راه و شهرسازی، به کارگیری از ظرفیت شبکه شتاب نگاری در زمان قطع شریان‌های حیاتی (گاز و برق) هنگام زلزله و شناسایی و مطالعه پهنه و حریم گسل‌های شهری بالای ۲۰۰ هزار جمعیت تا پایان برنامه ششم از سوی وزارت راه و شهرسازی از دیگر مصوبات یاد شده در این رابطه هستند.

شیرعلیا، قزوین را با پهنه خطر زلزله در وضعیت قرمز و خطر نسبی بالا دانست و اظهار داشت: این استان پیش از این دارای ۲۲ ایستگاه شتاب نگار از نوع دیجیتالی قدیمی برخوردار بود و تلاش داریم با تکمیل ظرفیت‌های لازم در خصوص راه اندازی شتاب نگارهای جدید به سراغ نصب دستگاه‌های هشدار سریع برویم.