شناسهٔ خبر: 69108 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

لزوم بهره‌برداری از فناوری‌های جدید در موضوع زلزله

حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: نصب و راه‌اندازی شتاب نگارهای جدید زلزله باید در مراکز پرجمعیت استانی مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در مراسم نصب و بهره‌برداری از شش دستگاه شتاب‌نگار جدید زلزله در استان قزوین، افزود: در حال حاضر ۷۵ درصد از جمعیت استان قزوین در مرکز و شعاع ۱۵ کیلومتری آن استقرار یافته و عمق کانون زمین لرزه‌های بخش شمالی آن نیز تا عمق ۵۰ کیلومتری است.

وی با اشاره به مزیت کاربرد شتاب‌نگارهای جدید، یادآور شد: دستگاه‌های جدید در علم مهندسی تاسیسات به ما کمک می‌کنند تا براساس نوع وقوع زمین لرزه‌ها، چگونه زیرساخت‌های خود را طراحی و اجرا کنیم.

به گفته وی، وضعیت اصلی حین تخریب بناها هنگام وقوع زلزله و نیز شتاب ناشی از آن توسط دستگاه‌های شتاب نگار به ثبت می‌رسند.

حق لطفی اضافه کرد: این در حالی است که با وجود یک هزار هکتار از بافت‌های فرسوده و قدیمی شهر قزوین و شعاع ۱۵ کیلومتری آن و وقوع آسیب‌های فراوان هنگام حادثه ما را وادار می‌کند تا هر چه بیش‌تر از فن‌اوری‌های جدید در بخش زلزله بهره مند شویم.

مدیرکل راه و شهرسازی قزوین تصریح کرد: بر همین اساس اولویت نصب ایستگاه‌های شتاب‌نگار باید ابتدا در مراکز استانی و سپس در مناطق پرجمعیت و با خطر بالای زلزله باشد.

وی با اشاره به اینکه شتاب نگارهای جدید زلزله از امکانات و حساسیت‌های بیشتری نسبت به دستگاه‌های قدیمی بهره مند هستند، افزود: قابلیت دستگاه‌های جدید در تشخیص میزان خسارت و مدیریت بحران پس از وقوع حادثه بسیار بالا بوده تا جایی که داده‌های آن می‌تواند اطلاعات مناسبی را در رابطه با میزان خسارت‌ها بدهد تا براساس آن برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد.