شناسهٔ خبر: 69126 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

افزایش سقف­­ تسهیلات بازآفرینی در شورای پول و اعتبار مطرح شد / پرداخت تسهیلات ارزان، گامی موثر در نوسازی بافت‌ فرسوده است

سیدمحمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه افزایش سقف­­ تسهیلات در شورای پول و اعتبار مطرح شده است، گفت: دولت و بانک مرکزی مخالف افزایش سقف تسهیلات نیست، اگر چه نگرانی درباره­ اضافه شدن حجم نقدینگی در کشور وجود دارد، اما این موضوع قابل مدیریت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: افزایش سقف­­ تسهیلات در شورای پول و اعتبار مطرح شده است و دولت و بانک مرکزی مخالف افزایش سقف تسهیلات نیست اگر چه نگرانی درباره­ اضافه شدن حجم نقدینگی در کشور وجود دارد، اما این موضوع قابل مدیریت است. نکته‌ای که باید در بحث افزایش­ تسهیلات به آن توجه شود این است که آیا مردم درامد کافی برای باز پرداخت تسهیلات را دارند؟ زیرا در صورت افزایش تسهیلات، اقساط آن نیز افزایش می‌یابد این موضوع را مد نظر قرار می‌دهیم و به دنبال راهکار آن هستیم.

وی افزود: یکی از مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم نوسازی شهرک‌هایی است که جزء محدوده بافت فرسوده قرار نمی‌گیرد، اما سابقه واحد‌های مسکونی آن به بیش از ۴۰ تا ۵۰ واحد می‌رسد و نیازمند نوسازی است. برای نمونه پیکان­ شهر که در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد، واحد‌های مسکونی آن به مرز فرسودگی رسیده است و علاوه بر آن در سایر استان‌ها نیز چنین واحد‌هایی وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نگاه مدیریتی به این محدوده‌ها مانند بافت فرسوده است اما دشواری‌هایی برای دریافت امتیاز­ بافت فرسوده برای این شهرک‌ها وجود دارد، اظهار کرد: جلسات متعددی با حضور معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، معاونت شهرداری تهران و منطقه و مشاورین طرح‌های تفصیلی صورت انجام شده و توافقی که درباره تراکم این منطقه شد، ساخت ۴ هزار واحد مسکونی است.

 وی روند نوسازی بافت فرسوده­ را کند خواند و تصریح کرد: در نوسازی عرصه در اختیار مردم است و باید با مشوق هایی­، چون تسهیلات، مردم را به همکاری و نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب کرد. مشوق‌ها باید در بافت فرسوده اثر بخش باشد که پرداخت تسهیلات ارزان قیمت گام موثری در جهت نوسازی این بافت‌ها خواهد بود.

 پژمان با بیان اینکه به دنبال بازنگری در افزایش سقف تسهیلات در بافت‌های فرسوده هستیم، گفت: باید طرح‌های بافت‌های فرسوده برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی داشته باشد تا سرمایه گذاران به این بازار ورود پیدا کنند و در نهایت با بهره گیری از تسهیلات، واحد‌های مسکونی با کیفیت و بدون هزینه اضافه ساخته شود.

وی افزود: تسهیلات بافت فرسوده در کلان شهرها ۵۰ میلیون تومان و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات ودیعه اسکان موقت، در مراکز استان‌ها و شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه اسکان موقت با سود ۸.۵ درصد است.