شناسهٔ خبر: 69227 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تابش خبر داد؛

تامین اعتبار ساخت ۱۰۲ هزار خانه برای سیل‌زدگان/پرداخت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض از سوی دولت به خسارت‌دیدگان

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: تاکنون اعتبار ساخت ۱۰۲ هزار واحد مسکونی سیل‌زدگان در ۲۱ استان کشور از سوی دولت تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا تابش در حاشیه آئین افتتاح نخستین واحد مسکونی سیل زدگان مازندران در روستای تالار پشت شهرستان سیمرغ در گفت‌وگو با خبرنگاران میزان اعتبار اختصاصی دولت برای این واحدهای مسکونی را حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی افزود: تاکنون ۱۸ هزار میلیارد ریال از این اعتبار در مرحله اول به بانک‌های عامل برای پرداخت به سیل زدگان ابلاغ شد و کماکان انعقادقرارداد با سیل‌زدگان برای پرداخت این تسهیلات ادامه دارد.

تابش پیش‌بینی کرد که در صورت ادامه روند انعقاد قراردادها حداکثر تا پایان تیرماه سال جاری انعقاد قرارداد با تمام سیل‌زدگان خسارت دیده انجام شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: در مرحله اول اعتبار سنجی برای ۷۰ هزار واحد مسکونی تخریبی و مرمتی و ۴۲ هزار واحد معیشتی انجام شده بود که اعتبارش نیز از سوی دولت تأمین شده است و برای بقیه هم مشکلی در پرداخت اعتبار وجود ندارد.

به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وی واحدهای مسکونی تخریبی ناشی از سیل را ۳۰ هزار واحد اعلام کرد. کمتر از یک هزار از این واحدها مربوط به استان مازندران است.

پرداخت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور همچنین گفت که برای کمک به سیل زدگان تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض از سوی دولت تأمین و به خسارت دیدگان پرداخت شد و سایر سیل زدگان نیز این تسهیلات بلاعوض را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: علاوه بر این، حدود ۵۰ هزار تن فولاد نیز از سوی بنیاد مسکن خریداری و در اختیار سیل زدگان قرار می‌گیرد و حمل این بارها نیز به وسیله ماشین آلات این نهاد تا مناطق سیل زده انجام خواهد شد.

به گفته تابش، واحدهای سیمان بنیاد مستضعفان تمام سیمان مناطق سیل زده سراسر کشور را به طور رایگان تأمین می‌کنند و حمل نیز به صورت رایگان از سوی بنیاد مسکن انجام خواهد شد.

تابش گفت: با همدلی که در سراسر کشور برای بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده ایجاد شد؛ به نظر می‌رسد که مرمت واحدهای خسارت دیده که در مرحله اول حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی بود تا پایا ن مرداد ماه خاتمه یابد و ۳۰ هزار واحد مسکونی احداثی نیز تا پایان سال جاری خاتمه می‌یابد.

وی از سیل‌زدگانی که تاکنون برای انعقاد قرارداد جهت مرمت و نوسازی واحدهای خسارت دیده خود اقدام نکردند خواست تا هر چه سریع‌تر نسبت به انعقاد قرارداد اقدام کنند.

بر اساس آمار سیل سال جاری به حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکونی خسارت زد که ۶ هزار و ۸۰۰ واحد آن در مازندران بود.