شناسهٔ خبر: 6924 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جدیدترین اظهارات نوبخت درباره تاثیر کاهش سود بانکی بر میزان اجاره‌بهای واحدهای مسکونی

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با اشاره به این‌که اجاره بها باید با تغییر نرخ تسهیلات بانکی تنظیم شود گفت: این که تقلیل سود روی اجاره تاثیر منفی داشته باشد و اجاره بها را زیاد کند، منطقی نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمدباقر نوبخت در سومین نشست خبری سخنگوی دولت در سال جدید درباره اینکه اجاره خانه با کاهش سود سپرده گذاری در بانک‌ها زیاد شده گفت: دو بحث درباره کاهش نرخ سود بانکی داریم. یکی این که نرخ تسهیلات مشارکتی را تا سقف ۲۴ درصد تقلیل دهیم. برخی نیز ۲۷ و ۲۸ درصد را در این باره پیشنهاد می‌دادند. چهار درصد این میزان به صورت رسمی تقلیل یافت. سود سپرده گذاری نیز در حد ۲۰ درصد پایین آمد.

سخنگوی دولت با بیان این‌که فاصله بین این دو ۴ واحد درصد است گفت: این فاصله بین نرخ تسهیلات و سود سپرده گذاری منطقی است. این گام نخست است و سه ماه یکبار مورد بازبینی قرار می گیرد. انتظار ما درصدی پایین‌تر برای هر دو نرخ بود.

وی افزود: جمع بندی در شورای پول و اعتبار، قابل دفاع است تا ناگهان شوک به جامعه وارد نکنیم. این که تقلیل سود روی اجاره تاثیر منفی داشته باشد و اجاره بها را زیاد کند، منطقی نیست. اتفاقا اجاره بها را با این نرخ تنظیم می‌کنند. باید آثار این تقلیل سود را دید و اگر غیرمنطقی اثر می‌گذارد، ما هر پیامدی را رصد می کنیم و کاستی‌ها را جبران می کنیم و متناسب با آن سیاستگذاری صورت می گیرد.

پیشنهاد مشارکت مهندسان ایرانی برای نوسازی شهرهای اندونزی

وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست اسکاپ در اندونزی درباره نتایج آن توضیح داد: برای هماهنگی بیشتر، همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای آسیا و اقیانوسیه با جناب آقای دکتر روحانی حضور داشتیم، این فرصت برای بنده فراهم شد با معاون رئیس جمهور اندونزی، وزیر هماهننگی اقتصادی، وزیر برنامه ریزی و وزارت مالیه کشور اندونزی جلساتی داشته باشیم. در این جلسات، توافقات اولیه برای صادرات بیشتر نفت و احداث یک پالایشگاه و نیروگاه در اندونزی انجام شد و درخواست همپایان اندونزی این بود که برای نوسازی شهرهای آنها، مهندسان و شرکت‌های پیمانکاری ساخت و ساز مسکن ایرانی مشارکت فعال داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما