شناسهٔ خبر: 69247 - سرویس پرونده
نسخه قابل چاپ

نگاه مجلس به طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن

طرح اقدام ملی/ پرونده در سال‌های اخیر روند تولید مسکن در کشور شیب کاهشی داشته است و این موضوع در کنار دیگر موضوعات اقتصادی باعث افزایش قیمت مسکن در دو سال گذشته شد. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پس از به‌دست گرفتن سکان این وزارتخانه از طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن خبر داد. بر اساس این طرح وزارت راه و شهر سازی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را تا پایان سال ۱۳۹۹، تولید و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از این طرح در شهر‌های جدید خواهد بود، ۱۰۰ هزار واحد آن در بافت‌های فرسوده شهری و ساخت ۱۰۰ هزار واحد دیگر آن به‌عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وظیفه وزارت راه و شهرسازی برای رونق‌بخشی به حوزه مسکن بسترسازی است و در همین راستا طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. برای عملیاتی شدن این طرح همت کلیه دستگاه‌های اجرایی و قانون گذار نیاز است تا بتوان کمبود سال‌های گذشته در حوزه مسکن جبران شود و رونق به این صنعت بازگردد.

در همین راستا در روزهای گذشته بارها درباره این طرح هم از سوی مدیران وزارت راه و شهر‌سازی و هم از سوی نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان صحبت شده است و همه بر عزمی ملی برای به سرانجام رسیدن این طرح تاکید کرده‌اند. وزارت راه و شهرسازی برای پیشبرد این طرح بسته‌های تشویقی مختلفی را برای بخش خصوصی در نظر گرفته است تا هم باعث کاهش قیمت ساخت و ساز شود و هم سرعت بیشتری به اجرای این طرح دهد.

اختصاص مصالح ارزان‌قیمت از نظر بار روانی کمکی برای حل مشکل است

سید احسن علوی عضو کمیسیون عمران نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی هم در 27 خرداد ماه در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در جلسات برگزارشده با وزیر راه و شهرسازی و مجموعه سیاست‌گذار ایشان در حوزه مسکن مشخص است که یک اراده برای حل معضل و مشکلات وجود دارد. جلسات خوبی در این چند مدت انجام‌ گرفته و به‌نظر می‌رسد وزیر محترم راه و شهرسازی و مجموعه سیاستگذار وزارتخانه برای حل مشکل و انجام کار یک اراده مصمم وجود دارد.

وی افزود: هرچند که آمار و ارقام اعلام‌شده در گزارش‌ها را بیش‌تر دانشگاهی می‌بینیم تا اجرایی، اما همین‌که در واقعیت یک اراده برای حل دغدغه مسکن وجود دارد می‌تواند یک آغاز خوب باشد و باید از این بابت تشکر کنیم. در این زمینه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، تدبیر اختصاص مصالح ارزان‌قیمت برای انبوه‌سازان و انتخاب مشاوران می‌تواند از نظر بار روانی کمکی برای حل مشکل باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه مجلس همراه وزارت راه و شهرسازی در راستای حل معضل مسکن است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی پشتیبانی صددرصدی مجلس برای موضوع احداث ساختمان و اجاره‌بها را به همراه دارد. در این بخش واقعاً هر لایحه و طرحی که در کمیسیون عمران که بتواند منافع ملی را تقویت کند باقدرت حمایت و پشتیبانی خواهد شد.

نماینده مردم سنندج در پایان گفت: بدون شک به‌عنوان نمایندگان مجلس با هماهنگی موجود دست وزارت راه و شهرسازی را خواهیم گرفت و در این بخش از هیچ کمکی دریغ نخواهد شد.

طرح «بازار تعهدی مصالح» می تواند به توليد مسكن رونق دهد

حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، 29 خرداد ماه سال جاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جدیت مسئولان و شکل گیری وفاق ملی را کلید حل مشکلات حوزه مسکن دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازي با طرح «بازار تعهدی مصالح» می تواند به توليد مسكن رونق دهد.

وی با اشاره بر هم خوردن فرآیند عرضه و تقاضا در حوزه مسکن گفت: برخلاف ۵ سال های گذشته، وزیر کنونی راه و شهرسازی با یک رویکرد سکان این وزارتخانه را در دست گرفته است و طرح هایی نظیر بازآفرینی شهری را در دست اقدام دارد.

بنایی با بیان اینکه در کمیسیون عمران از اقدامات تعادل بخش دولت در این حوزه حمایت می کنیم و همراه دولت هستیم، افزود: رییس مجلس نیز اعلام آمادگی کرده است در جلسات مشترک کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی حضور داشته باشد تا برای مشکلات حوزه مسکن چاره اندیشی کنیم؛ البته ما در کمیسیون آماده همکاری های لازم هستیم و پیشنهاداتی نیز داریم.

بنایی گفت: دولت از طریق طرح «بازار تعهدی مصالح» که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند می تواند با کارخانه های بزرگ کشور در حوزه تولیدات ساختمانی کار کند و به این حوزه رونق دهد.

میدان‌دار کردن بخش خصوصی است باید در دستور کار قرار گیرد

حسین نیازآذری، عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی هم در 27 خرداد ماه در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: مواضع و برنامه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن خوب بوده و مجلس منتظر عملیاتی شدن آن‌هاست. همراه با نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس جلسات زیادی را در وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم و خانه ملت منتظر برنامه مدون در حوزه ساخت و اجاره‌ بها از سوی وزارتخانه است. کمیسیون عمران همواره حامی و پشتیبان مردم و جوانان برای مسکن‌دار شدن است و این موضوع را به‌صورت جدی دنبال می‌کند. برنامه‌هایی از سوی وزارت راه و شهرسازی ارائه‌شده، اما باید دید که در عمل کار به کجا خواهد رسید.

نیازآذری ادامه داد: تاکنون بابت خروجی جلساتی که بین مجلس و وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، مواضع وزارتخانه خوب بوده است و منتظر عملیاتی شدن آن‌ها هستیم. در این زمینه مجلس آمادگی کمک به وزارت راه و شهرسازی را دارد.

حسین نیازآذری همچنین در گفت‌وگوی دیگری درباره تعادل بخشی در حوزه مسکن گفت: هدفگذاری وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، هدفگذاری خوبی است. باید مجلس، دولت و به‌ویژه بانک‌ها به این وزارتخانه کمک کنند و نباید وزارت راه و شهرسازی را در این مسیر تنها گذاشت. همچنین میدان‌دار کردن بخش خصوصی که بسیار اثرگذار است باید در دستور کار قرار گیرد.

نیازآذری درباره طرح‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: این طرح‌ها برای درازمدت خوب است، مهم این است که باید برای کوتاه مدت فکری کرد، چراکه مردم در تنگنا هستند و مشکلات فراوانی دارند.

وی درباره تاکید وزارت راه و شهرسازی بر جریان تولید پایدار مسکن گفت: رویکرد وزارت راه و شهرسازی رویکرد مناسبی است و آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم، مسئله اصلی این است که نباید در آن وقفه ایجاد شود و باید ادامه‌دار باشد. این موضوع الان روی کاغذ است، باید سریع درباره آن تصمیم‌گیری و اجرایی شود تا مردم ببینند، به‌ویژه باید مشارکت بخش خصوصی افزایش یابد تا هم اشتغال ایجاد شود، هم مردم مسکن دار شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان در توصیه به بخش‌های دیگر دولت عنوان کرد: باید همه ارکان نظام از رئیس جمهوری و دولت تا مجلس و قوه قضاییه و ... کمک کنیم تا وزارت راه و شهرسازی بتواند در راستای تعهدی که ایجاد کرده است، آن را به سرانجام برساند.

حمایت مرکز پژوهش‌های مجلس از طرح اقدام ملی

در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی برنامه تولید و عرضه مسکن که در چند ماه اخیر و با تغییر وزیر راه و شهرسازی از سوی محمد اسلامی ارائه شده، پرداخت.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن که وزارت راه و شهرسازی برای احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی کرده، از این برنامه دولت و وزارت راه و شهرسازی حمایت کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش همچنین از دو برنامه افزایش سقف وام ساخت مسکن و نیز برنامه ایجاد بازار تعهدی مصالح ساختمانی مبنی بر کاهش قیمت تمام شده مصالح ساختمانی برای سازندگان حمایت کرده است.